عضو جمعیت امام علی(ع) با بیان اینکه طبق پژوهش کمّی محور توسط جمعیت امام علی(ع) پدران معتاد عامل 80 درصد اعتیادکودکان هستند گفت: 74درصد آنها بی‌سواد هستند و یا حداکثر سواد ابتدایی دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی قزوین خبر؛ سمینار« اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل‌خیز» به همت جمعیت امداد دانشجویی_مردمی امام علی (ع)، در دو دانشکده علوم اجتماعی و داروسازی دانشگاه تهران از روز 26بهمن ماه سال جاری آغاز شد و تا دوشنبه 27 بهمن ماه ادامه داشت.

مریم کیانی دبیر سمینار اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل خیز اظهارکرد: جمعیت دانشجویی امام علی(ع)، 3سال است که با موضوع اعتیاد کودکان درگیر است و در کلیه نمایندگی‌های جمعیت در سراسر کشور ما شاهد مواردی از اعتیاد بین کودکان هستیم.

وی افزود: ما روی 116 نفر از این کودکان در 10 استان تهران، البرز، مازندران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، بوشهر، بندرعباس،کرمان، زنجان و گلستان، پژوهش کمّی‌محور انجام داده‌ایم تا به ابعاد ماجرا بیشتر و بهتر پی ببریم.

کیانی حوزه‌های اصلی این پژوهش را شامل مشخصات کلی کودکان، نحوه آغاز مصرف‌ (علل و انگیزه)، وضعیت والدین، پراکندگی مکانی کودکان و وضعیت آنها و آسیب‌های ایجاد شده علاوه بر اعتیاد عنوان کرد.

وی سپس به تشریح نتایج تحقیقات در هر یک از این حوزه ها پرداخت و گفت: در زمینه مشخصات کلی کودکان درگیراعتیاد از بین 116 نفر،72درصد آنها پسر و باقی دختر بودند.البته این بدان معنا نیست که تعداد دختران درگیر اعتیاد خیلی کمتر از پسران است. دختران به دلایل مختلف، از جمله خشونت و سوءاستفاده در خانه‌ها محبوس هستند و مصرف مواد در بین آنها، آنطور که در بین پسران دیده می‌شود، در بیرون از فضای خانه دیده نمی‌شود.

بیشترین تعداد کودکان درگیر اعتیاد در گروه سنی 7 تا 13 ساله

دبیر سمینار اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل خیز با اشاره به اینکه بیشترین تعداد کودکان درگیر اعتیاد در گروه سنی 7 تا 13 ساله قرار داشتند افزود: بیشترین زمان آغاز اعتیاد هم از نوزادی تا 2 سالگی بود.نزدیک به نیمی از این کودکان، هیچگونه اوراق هویت (اعم از پاسپورت،شناسنامه و ...) نداشتند.این بدان معناست که این کودکان از بسیاری از حقوق اولیه خود محروم هستند.

محرومیت 56درصد کودکان معتاد از حق تحصیل

کیانی یادآور شد: 31درصد آنها به سن مدرسه رفتن نرسیده‌اند.56درصد آنها از حق تحصیل محرومند.26درصد ترک تحصیل کرده‌ و فقط 13درصد آنها در حال تحصیل هستند.

اشتغال به کار اجباری 67درصد کودکان معتاد

این عضو جمعیت امام علی(ع) ادامه داد: 67درصد این کودکان، به صورت اجباری به کار گماشته شده‌اند و بقیه کار نمی‌کنند.اما احتمالا، آنها به دلیل اعتیاد است که کار نمی‌کنند یا نمی‌توانند کار کنند.

دبیر سمینار اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل خیز اظهارکرد: برخلاف تصور بسیاری، اکثریت کودکان معتاد را مهاجران تشکیل نمی‌دهند.بلکه از اقوام مختلف ایرانی هستند. از میان کودکان دچار اعتیادی که مورد مطالعه قرار گرفتند، فقط 24درصدآنها مهاجر بوده‌اند.

خانواده معتاد و شیر مادر معتاد، بیشترین علل اعتیاد کودکان

کیانی درخصوص علل و انگیزه های آغاز مصرف اعتیاد در کودکان گفت: بیشترین علل اعتیاد در بین کودکان، قرار گرفتن در خانواده معتاد و همچنین شیر مادر معتاد است.تصور رایج این است که بچه‌ها چون به کار واداشته می‌شوند، معتاد می‌شوند.اما فقط 4درصد از آنها، این شرایط را داشتند.45درصد آنها از شیر مادر معتادشان،گرفتار اعتیاد شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی 54درصد از کودکان، به صورت اجباری معتاد شده‌اند. بچه‌هایی که کار نمی‌کنند، بیشتر از شیر مادر و بخور مواد مخدر و بچه‌هایی که کار می‌کنند علاوه بر اینها، تحت تاثیر دوستان و رئیس باندهایی که آنها را به کار گماشته‌اند، معتاد شده‌اند.

پدران معتاد عامل 80 درصد اعتیادکودکان

این عضو جمعیت امام علی(ع) درباره وضعیت پدران کودکان معتاد گفت: براساس این تحقیق 80درصد این پدران، معتاد هستند.9 درصد آنها فوت شده یا از کارافتاده و بیکارند.74درصد آنها بی‌سواد هستند و یا حداکثر سواد ابتدایی دارند. 22درصدآنها بیکار،23درصد کارگر و14درصد موادفروش هستند و درصد باقی‌مانده هم به مشاغل کاذبی مانند جمع‌آوری زباله، اشتغال دارند.مواد مصرفی آنها، بیشتر شامل شیشه و همچنین ترکیب شیشه با سایر مواد از جمله هرویین است.

وی درباره وضعیت مادران این کودکان نیز بیان کرد: 62درصد این مادران، درگیر اعتیاد هستند.22درصد آنها سرپرست خانوار،9درصد کارتن‌خواب، تن‌فروش و یا فوت شده‌اند.از بین این مادران، 69درصدآنها بی‌سواد و 20درصد آنها تحصیلات ابتدایی دارند.27درصدآنها نیز تکدی‌گری می‌کنند.باقی هم به موادفروشی، تن‌فروشی و مواردی از این قبیل می‌پردازند.در بین مادران هم همچنان مصرف شیشه بالاست.اما چند‌مصرفی (مصرف چند مواد مخدر همزمان) کمتر است.

وجود34درصد از جامعه آماری کودکان معتاد شناسایی شده در تهران

کیانی درباره پراکندگی جغرافیایی کودکان معتاد شناسایی شده توسط جمعیت نیز گفت: 34درصد از جامعه آماری کودکان معتاد شناسایی شده در تهرانند که از این میان، بیشتر آنها در مناطق فرحزاد، لب خط، قرچک و خاکسفید زندگی ‌می‌کنند. بعد از تهران، خراسان رضوی است که 30درصدکودکان معتاد را در خود جای داده است.

دبیر سمینار اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل خیز اظهارکرد: از بین شهرهای خراسان رضوی نیز بیشتر کودکان معتادی که توسط جمعیت شناسایی شده اند، در قوچان و مشهد زندگی می‌کنند. پس از این دو استان، استان های مازندران و خراسان جنوبی بیشترین تعداد کودکان معتاد را دارا هستند.

شناسایی 300 کودک معتاد در استان سیستان و بلوچستان

کیانی یادآورشد: در استان سیستان و بلوچستان شناسایی انجام نشد؛ اما با استناد به آماری که قبلا در مصاحبه های جناب آقای دکتر روشن پژوه اعلام شده است، 300 کودک معتاد نیز در این استان محروم شناسایی شده اند.

وی در خصوص تنوع مواد مصرفی در میان کودکان شناسایی شده عنوان کرد: در تهران و مازندران، دسترسی کودکان به مواد متنوع بیشتر است.اما نکته این است که در مازندران علاوه بر مواد،کودکان به الکل و در خراسان رضوی به سیگار هم دسترسی راحتی دارند.به علاوه، پراکندگی سنی در تهران و خراسان بیشتر است و در مازندران اکثر کودکان معتاد زیر 13 سال هستند.

دبیر سمینار اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل خیز خاطرنشان کرد: طبق بررسی صورت گرفته، 34درصد این کودکان، معتاد به دنیا آمده اند.54درصد آنها مصرف مستقیم دارند و بقیه یا از طریق بخور مواد یا از طریق شیر مادر (20درصد) معتاد شده‌اند.

20درصد کودکان معتاد تجربه رابطه جنسی داشته اند

کیانی افزود: موضوع دردناک این است که فقط 7درصد از بین این موارد به بهزیستی مراجعه کرده‌اند.همچنین تنها 10درصد این کودکان و آن هم با پیگیری های تیم مددکاری جمعیت امام علی، آزمایش ایدز داده‌اند.مجموعا 20درصد آنها، تجربه رابطه جنسی داشته‌اند.(7درصد با جنس موافق و 13درصد با جنس مخالف)

وی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته، کودکانی که تحصیلات بیشتری داشتند (راهنمایی و دبیرستان) دیرتر به اعتیاد دچار شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار