رتبه برتر کنکور ریاضی در قزوین:

کدخبر: 4284

«سید امیرمهدی خالقی»، رتبه ۵۸ کنکور ریاضی سال ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه حضور در هیئت و مداحی در دستگاه اهل‌بیت (ع) و در کنار دوستان هیئتی، انرژی دوچندانی برای ادامه راه به من تزریق کرد گفت: عدالت محوری در کنکور باید نهادینه شود. کنکور باید به سمتی حرکت کند تا نخبگانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند بتوانند جایگاه و رتبه اصلی خود را کسب کرده و در دانشگاه‌های خوب کشور تحصیل کنند.

یک‌میلیون و ۳۰۸ هزار داوطلب در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ شرکت کردند که از آن میان یک‌میلیون و ۱۵۷ هزار نفر، معادل ۸۹ درصد، مجاز به انتخاب رشته شدند. کنکور سراسری شاید یکی از بزرگ‌ترین دغدغه ذهنی نوجوانان برای ورود به دوره جوانی باشد به‌طوری‌که برخی از کنکوری‌ها نتیجه کنکورشان را سرنوشت‌ساز در زندگی خود می‌بینند و هنوز هستند کسانی که با وجود عدم نیاز به کنکور در برخی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و معتبر برایشان مهم است و در این راه تلاش می‌کنند.

«سید امیرمهدی خالقی» از قزوین نیز در جمع رتبه‌های برتر علوم ریاضی و فنی قرار گرفت و رتبه ۵۸ را از آن خود کرد. خبرنگار ایسنا، به سراغ این نوجوان قزوینی رفته تا از رمز موفقیت وی مطلع شود.

خودتان را به‌طور کامل معرفی کنید؟

سید امیرمهدی خالقی هستم، متولد ۱۳۸۳، رتبه ۵۸ منطقه ۲ در رشته علوم ریاضی و فنی را کسب کردم. دوره اول و دوم متوسطه را در مدرسه شهید بابایی (استعدادهای درخشان) تحصیل کردم. فرزند دوم خانواده هستم. برادر بزرگ‌ترم دانشجوی مدیریت مالی در دانشگاه امام صادق (ع) است. پدرم کارشناسی متالوژی از دانشگاه علم و صنعت و بازنشسته اداره استاندارد است. مادرم کارشناس ارشد ریاضی محض از دانشگاه فرهنگیان و فرهنگی بازنشسته است.

 در کنکور برای هر درس چه درصدهایی را کسب کردید؟

ادبیات ۶۹ درصد، عربی ۱۰۰، دینی ۹۰، زبان ۱۰۰، ریاضی ۳۹، فیزیک ۷۴، و در درس شیمی درصدم ۶۰ بود.

 معلم خصوصی داشتید؟

مدرسه شهید بابایی شرایط خوبی را فراهم کرده بود که دانش‌آموزان هیچ نیازی به استفاده از معلم خصوصی را احساس نمی‌کردند. من معلم خصوصی نداشتم. اما در کنار برخورداری از کتاب‌های کمک‌درسی، در برخی از آزمون‌ها شرکت می‌کردم معتقدم آزمون دادن در موفقیت بسیار تأثیرگذار است. در ماه‌های آخر در آزمون‌های جامع سنجش شرکت کردم در طول سال نیز آزمون‌های آزمایشی برقرار بود. چهار آزمون جامع سنجش که پس از عید نوروز برگزار می‌شود شبیه‌ساز کنکور است و رتبه‌ای که در آن کسب می‌شود بسیار به نتیجه آزمون سراسری نزدیک است. همچنین منابع درسی من علاوه بر کتاب‌های مدرسه، کتاب‌های کمک‌آموزشی بود.

 مطالعه کنکوری خود را از چه سالی آغاز کردید و چند ساعت در روز را به کنکور اختصاص دادید؟

تقریباً از تابستان سال دوازدهم که منتهی به کنکور بود مطالعه ویژه را آغاز کردم که از روزی ۶ تا ۸ ساعت شروع شد تا در ماه‌های منتهی به کنکور به ۸ تا ۱۰ ساعت رسیده بود.

 تاکنون در کنکور سراسری شرکت کرده بودید و پیش‌بینی شما از نتیجه آزمون چه بود؟

 اولین بار است که در آزمون سراسری شرکت کردم که الحمدالله موفق به کسب رتبه ۵۸ در رشته علم ریاضی و فنی شدم. رتبه من در آزمون‌های جامع سنجش حدود ۱۰۰ بود و در کنکور بدون استرس توانستم رتبه ۵۸ را کسب کنم که حتی انتظار خانواده هم‌رتبه‌ای بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ بود.

رتبه برتر کنکور ریاضی در قزوین: عدالت محوری در کنکور نهادینه شود

 در شرایط کرونایی غیرحضوری بودن کلاس‌های درسی چه تأثیری در روند درس ‌خواندن شما داشت؟

سه سال دبیرستان ما مجازی بود و تنها مهر تا اسفند ۹۸ مدرسه را دیدیم. در ماه‌های اول طبیعی است که با افت سطح درسی مواجه شویم اما در ماه‌های بعد بهتر بود زیرا با فراغ بال و بدون خستگی رفت‌وآمد به مدرسه، مطالعه می‌کردیم. کلاس‌های مجازی فرصت‌های خوبی برای مطالعه را برای من مهیا کرد.

 نظر شما در خصوص تغییرات در شیوه کنکور چیست؟

حذف کنکور درست نیست اما طریقه اجرا کردن آن باید اصلاح شود. آلان دوران جولان دادن مؤسسات کنکوری است. ۸۰ درصد دانشگاه شریف از دهک‌های ۹ و ۱۰ هستند. کنکور باید موجب عدالت شود. تقریباً رتبه‌های برتر در هر رشته، برای کسانی است که به جهت وضعیت مالی از سطح خوبی برخوردارند و در مدارس غیرانتفاعی و نمونه دولتی تحصیل‌کرده‌اند. این موجب بی‌عدالتی است تا کسانی که وضع مالی خوبی ندارند از این رقابت بازبمانند. فرصت برابر و رقابت برای همه دانش‌آموزان ایران یکی از ابتدایی‌ترین مطالبه‌ای است که می‌توان در این حوزه داشت. اما متاسفانه امروز رتبه‌های برتر متعلق به صاحبان ثروت است. کنکور باید به سمتی حرکت کند تا نخبگانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند بتوانند جایگاه و رتبه اصلی خود را کسب کرده و در دانشگاه‌های خوب کشور تحصیل کنند.

 نظر شما در خصوص تأثیر دادن معدل در کنکور چیست؟

تأثیر معدل در کنکور نوع رقابت را تغییر داده در دوره ما ۴۰ درصد معدل در کنکور تأثیر داشت و کل رقابت در کنکور خلاصه می‌شد. اما الان دو قسمت شده هم اهمیت امتحانات نهایی بسیار بالا است و هم کنکور، اما بازهم کسانی که در کنکور بهتر درصد بالایی از دروس خود را مثبت بزنند، موفق‌تر هستند.

 رمز موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

در درجه اول مدیون لطف خدا و اهل‌بیت و بعد خانواده که مشوق اصلی‌ام بودند. ناگفته نماند که مدرسه نیز بسیار مؤثر بود تا به دنبال کلاس‌های خصوصی نروم و روی مطالعاتم تمرکز کنم و درنهایت تلاش و پشتکاری که در سال منتهی به کنکور به خرج دادم موجب کسب این رتبه شد.

شما مداح هیئت خادمان‌مهدی (عج) شهر قزوین هستید؛ فعالیت هیئتی شما چه تأثیری در سیر موفقیتتان داشته است؟

در سال کنکور هر هفته در هیئت حضور داشتم در مناسبات شرکت می‌کردم و این رفت‌وآمدها به روال عادی برقرار بود. همین حضور در هیئت و مداحی دستگاه اهل‌بیت (ع) و در کنار دوستان هیئتی، انرژی دوچندانی برای ادامه راه به من تزریق می‌کرد.

 خانواده انتظار چه رتبه‌ای را از شما داشتند؟

خانواده بسیار همراه و موجب دلگرمی من بودند. نه پافشاری برای کسب رتبه داشتند و نه الان که فرصت انتخاب رشته است روی رشته خاصی تمرکز کرده‌اند. در حال حاضر با دانشجویان سال‌های گذشته در حال بررسی هستم، اما طی جمع‌بندی‌های انجام‌شده دانشگاه صنعتی شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهم کرد.

 اگر به‌جای رتبه ۵۸، رتبه ۵۸۰۰۰ را کسب کرده یا اصلاً در کنکور قبول نمی‌شدید چه اتفاقی رقم می‌خورد؟

وضعیت ایران به‌گونه‌ای است که، تنها راه رسیدن به موفقیت کنکور نیست. چه بسیارند دیپلمه‌هایی که چند صد فوق‌لیسانس، مهندس و دکتر زیردست آن‌ها مشغول کارند. کنکور پلی است که با تحصیلات دانشگاهی، راه را برای شما باز می‌کند. اما فرصت‌های بسیاری وجود دارد که بدون تحصیلات دانشگاهی هم می‌توان به آن‌ها دست‌یافت.

رتبه برتر کنکور ریاضی در قزوین: عدالت محوری در کنکور نهادینه شود

 منظور از موفقیت چیست؟

اگر هرکسی هدف برای خود تعریف کرده و به‌درستی آنالیز کند به‌تنهایی می‌تواند کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین راه رسیدن به هدفش را بیابد. چه بسیارند افرادی که در کنکور رتبه خوبی کسب کردند و پس از لیسانس و فوق‌لیسانس بلاتکلیف‌اند و هدفی برای خود تعریف نکرده‌اند. اما کشاورز ساده و بدون تحصیلاتی را می‌شناسم که از سیب‌های ریخته شده پای درختان ۱۸ نوع محصول قابل صادرات تولید می‌کند و چندین مهندس طراحی ماشین‌آلات برای او کار و تکنولوژی خلق می‌کنند. شاید اگر این کشاورز به تحصیلات دانشگاهی مجهز بود به این سطح از موفقیت دست نمی‌یافت.

به داوطلبان کنکور سال آینده چه توصیه‌ای دارید؟

 با توجه به اینکه در کلاس‌های آموزشی کنکور شرکت نکردم پس پیشنهاد هم نمی‌کنم که پشت‌کنکوری‌ها نیز به کلاس بروند. به‌شخصه بیشتر با کتاب‌های کمک‌درسی و آزمون‌ها پیش رفتم که واقعاً کافی بود. نیاز به کلاس. خصوصی و حضور در مؤسسات را احساس نکردم. هرکسی از نوع یادگیری خود مطلع است برخی با مشاهده فیلم‌های آموزشی، برخی بامطالعه کتاب بهتر پیش می‌روند. مهم‌ترین نکته در سال منتهی به کنکور شرکت در آزمون‌ها به‌ویژه آزمون‌های جامع است که شبیه‌ساز کنکور بوده و همچنین تست‌زنی کنکورهای سال گذشته نیز بسیار راهگشا خواهد بود. در سال کنکور همه‌چیز را تعطیل نکنید تا فقط به درس خواندن بپردازید که گاهی نتیجه معکوس دریافت خواهید کرد. از صبح تا شب درس بخوانید چند ماه مانده به کنکور دیگر کِشِش ندارید و قید کنکور را خواهید زد. آدمی که ۱۷ سال با فضای بیرون ارتباط داشته نمی‌تواند ماه‌ها از جامعه دور بماند. رفت‌وآمدها روحیه و انگیزه دوچندان به دانش‌آموز می‌دهد تا با حال بهتری به ادامه مطالعات خود بپردازد.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار