جمعیت دانشجویی امام علی(ع) برگزار می کند:

کدخبر: 361

به همت جمعیت امداد دانشجویی - مردمی امام علی(ع)، سمینار « اعتیاد کودکان و نوجوانان در محله های معضل خیز » 26 و 27 بهمن ماه در دانشگاه تهران برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی قزوین خبر؛ اعتیاد کودک، معضلی است که هر روز گسترده تر می شود و ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد و باید هر چه زودتر برای ریشه کنی آن عزمی ملّی شکل بگیرد.

در محله ی کپرنشین های بوشهر معروف به کوتی، در یک عمارت قدیمی که درحال حاضر فقط خرابه ای از آن باقی مانده، چادرهایی بر پاشده است و نزدیک به16 یا 17 خانوار که غالبا با اعتیاد درگیرند، در آن زندگی می کنند.

در میان این خانواده ها، خانواده ای کرمانی زندگی می کنند که کودکشان به نام سیاوش با تن نحیف و پوستی که پوشیده از دانه های قرمز است و چهره ی زردرنگ توجه اعضای تیم شناسایی جمعیت امداد امام علی (ع) را به خود جلب کرد.

کودک یک ساله بوشهری، در اعتیاد می سوزد

علی برزگر از اعضای این جمعیت اظهار کرد: پدر و مادر سیاوش اعتیاد دارند. پدر که حشیش مصرف می کند، یازده سال را در زندان سپری کرده و پس از آزادی، به جمع آوری ضایعات مشغول شده، مادر نیز به همراه کودکش به گدایی بر سر چهارراه ها و خیابانها می پرداخته است.

وی افزود: در بازدیدهای مکرر مددکاران جمعیت، سیاوش مشکوک به اعتیاد تشخیص داده شد و در نتیجه تلاش ها برای گرفتن تست اعتیاد از سیاوش آغاز شد. در ابتدا پدر و مادر کودک همکاری نمی کردند، اما بعد از مراجعات متعدد رضایت می دهند که از سیاوش تست اعتیاد گرفته شود، اما متأسفانه هیچ یک از آزمایشگاه ها حاضر به گرفتن چنین آزمایشی نشدند.

عضو جمعیت دانشجویی امام علی (ع) یادآور شد: بیمارستانها وکلینیک های متعددی که به آنها مراجعه شد، از پذیرش کودک سر باز می زدند و اعلام می کردند که چنین وضعیتی برایشان تعریف نشده است و فقط چند بیمارستان در تهران مجهز به بخش سم زدایی کودکان هستند.

سیاوش درآتش

برزگر ادامه داد: بالاخره دریک آزمایشگاه به طور مخفیانه تست اعتیاد انجام می شودو نتیجه آزمایش که به صورت شفاهی اعلام می شود، اعتیاد سیاوش را تأیید می کند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت پس از پیگیری های زیاد، اورژانس اجتماعی مداخله کرد. اما به دلیل رفتار غیرحرفه ای و وضعیت نامناسب حضور آمبولانس اورژانس هنگام مراجعه به محله، پدر و مادر وحشت کرده و به همراه سیاوش می گریزند.

برزگر با بیان اینکه وضعیت این خانواده درگیر با معضل اعتیاد، هر روز وخیم تر می شود گفت: سیاوش که یک کودک چند ماهه بود اکنون راه می‌رود و همراه مادر به تکدی گری می پردازد و بدن کوچکش دیگر کاملا به مواد مخدر معتاد شده است. پدر هم اخیرا تغییر مصرف داده و به کراک اعتیاد پیدا کرده است.

براساس این گزارش، معضل اعتیاد کودکان و نوجوانان اگر به سرعت حل و فصل نگردد، در آینده ای نزدیک می تواند اجتماع را به سوی فاجعه ای مهیب سوق دهد.

فاجعه ای که هزاران سیاوش را به کام مرگ و مریضی و مصیبت خواهد کشاند و می تواند نسلی را تباه سازد. در همین راستا جمعیت دانشجویی امام علی(ع) قصد دارد یکشنبه 26 و دوشنبه 27 بهمن ماه سمیناری با موضوع "اعتیاد کودکان و نوجوانان در محلات معضل خیز" برگزار کند و ابعاد این بحران را از زوایای مختلف با حضور کارشناسان و فعالان اجتماعی در حوزه کودک بررسی کند.

گفتنی است؛ روز نخست سمینار در سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و از ساعت 14 لغایت 18 و  روز دوم سمینار از ساعت 10 الی 14 در سالن زکریای رازی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران برگزار می گردد و حضور برای عموم آزاد است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وبسایت سمینار به نشانی http://childaddiction.sosapoverty.org/ مراجعه نمایند.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار