یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان سه سامانه مبتنی بر اینترنت اشیا (IOT) سه نرم افزار کاربردی برای ردیابی خودرو، اشخاص، اموال و همچنین پایش تردد خودروها را عرضه کرده است که به گفته آنها تاکنون ۳۵۰ نمایندگی در سراسر کشور، دایر و یک نمایندگی در کردستان عراق راه اندازی شده است.

عماد جعفرپور، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگویی با بیان اینکه این شرکت از سال ۸۷ با شعار "فراتر از صفر و یک" فعالیت خود را در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا آغاز کرده است، گفت: با توسعه فعالیت‌های این شرکت در حال حاضر در سراسر کشور ۳۵۰ نمایندگی فعال فروش و خدمات پس از فروش را دایر کردیم، ضمن‌ آنکه در حوزه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات توانستیم گواهینامه ثبت و تاییدیه نرم افزارها را دریافت کنیم.

وی "نرم‌افزار مدیریت و پایش ناوگان حمل و نقل"، "نرم‌افزار مدیریت توریع و اعزام ناوگان یاور" و "نرم‌افزار نگهداری و تعمیر پیشگیرانه ماشین‌آلات" را از مهمترین محصولات این شرکت نام برد که به بازار عرضه شده  است.

* سامانه ردیابی ناوگان حمل و نقل

جعفرپور، به جزئیات سامانه مدیریت ردیابی و کنترل ناوگان حمل و نقل (FMS) اشاره کرد و ادامه داد: مشتریان این سامانه سازمان‌ها و شرکت‌ها و همچنین اشخاص است و نصب این سامانه بر روی خودروها موجب خواهد شد که علاوه بر جلوگیری از سرقت بتوان خودروها را پایش کرد.

 وی خاطر نشان کرد: کاربران می‌توانند از طریق "نرم افزار تحت وب" و یا "اپلیکیشن‌های اندروید و IOS" از این پلتفرم بهره‌مند شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ردیابی کودکان و سالمندان را از دیگر کاربردهای این نرم‌افزار نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن با اتصال آن به اموال مهم مانند موبایل می‌توان در صورت سرقت آنها را ردیابی کرد.

مدیر این شرکت عضو سندیکای شرکت‌های شناسایی و مکان‌یابی رادیویی، پایش سوخت خودروها را از دیگر کاربردهای آن ذکر کرد و گفت: در شرایط گرانی سوخت می‌توان از این نرم افزار برای پایش میزان سوخت مصرفی به ویژه در مناطق مرزی بهره برد.

جعفرپور استفاده آسان از سامانه در کنار آموزش‌های تخصصی در سایت به صورت چند زبانه، قابلیت کار با سخت افزارهای متعدد خارجی و ایرانی مانند Meitrack ، Tzon ، Otrix و Concozx  و مشاهده آخرین موقعیت خودرو یا شخص و سرعت به صورت لحظه‌ای، امکان مشاهده تک تک دستگاه‌ها در کنار هم یا به صورت خوشه‌بندی برای زمانی که تعداد دستگاه‌ها بالا است را از ویژگی‌های این سامانه نام برد.

وی با بیان اینکه در نرم افزار امکان ارسال گزارشی از میزان سرعت راننده به کارفرما پیش بینی شده است، افزود: این سامانه همچنین مجهز به سیستم پایش آنلاین دمای یخچال‌ ماشین‌ها است، از این رو به محض قطع شدن سیستم سرمایش و کم شدن سرما، به اپراتور هشدار می‌دهد.

به گفته این محقق، این نرم‌افزار قابل استفاده در خودروهای حمل پول، شرکت‌های پخش مواد غذایی و دارو، شرکت‌های حمل و نقل فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، شرکت‌های ترانزیت داخلی و بین‌المللی انواع کالاها و شرکت‌های راه‌سازی و تولیدکنندگان صنعتی است.

* سامانه‌ای برای درخواست و اعزام خودروی سازمانی

جعفرپور در خصوص پلتفرم درخواست و اعزام خودروی سازمانی توضیح داد: امروزه یکی از دغدغه‌های مدیران شرکت‌ها و سازمان، کنترل و مدیریت سیستم حمل و نقل و ایجاد بستر مناسب برای ارتباط با سایر واحدها برای انجام هرچه بهتر و سریع‌تر ماموریت‌ها، عملیات و توزیع افراد است.

وی اضافه کرد: ما در این شرکت توانستیم طراحی سامانه درخواست خودرو را پیاده سازی کنیم.

مدیر عامل این شرکت، ایجاد کانال ارتباطی جدید و قوی‌تر با مشترکین با قابلیت ثبت تاریخچه فعالیت‌ها، نظارت آنلاین و دقیق بر ناوگان و مشاهده عملکرد آنها، بایگانی و جست و جوی راحت و آسان از اطلاعات ماموریت‌ها و درخواست کارکنان و افزایش بهره‌وری و کارآمدی ناوگان را از قابلیت‌های این سامانه نام برد.

* سامانه‌ای برای نگهداری و تعمیرات ماشین آلات

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان فعال در حوزه  IOT سیستم مدیریت نگهداری هوشمندانه را یک سیستم سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ماشین آلات دانست که در آن با مجموعه فعالیت‌ها و روش‌های منظم و دوره‌ای اقدام به بررسی وضعیت موجود، به روز رسانی و حفظ تجهیزات می‌کند.

وی اطمینان حاصل کردن از کارایی تجهیزات را یکی از بزرگترین اقدامات سازمان‌ها در جهت ارتقای بهره‌وری عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به دلیل نبود برنامه منسجم در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات، با چالش‌های بزرگی مواجه هستند و ما برای رفع این چالش اقدام به ارائه نرم افزار نگهداری و تعمیرات کردیم.

جعفرپور فرآیند اجرایی سازی این نرم افزار را شامل ۶ مرحله عنوان کرد و ادامه داد: "جمع آوری اطلاعات مربوط به هر تجهیز و فرد مسؤول"، "برنامه ریزی"، "زمان بندی"، "اجرا"، "تکمیل و نگهداری دقیق‌تر بعد از تعمیرات" و "آنالیز عملیات اجرایی شده" ۶ فرآیندی است که این نرم‌افزار برای تعمیرات پیشگیرانه ماشین‌آلات اجرایی می‌کند.

وی بین‌المللی سازی محصولات را از چشم‌اندازی‌های این شرکت دانست و خاطر نشان کرد: این چشم انداز را در نزدیکی خود می‌بینیم؛ چرا که توانستیم اولین نمایندگی بین‌المللی خود را در کردستان عراق راه اندازی کنیم.

جعفرپور با بیان اینکه در کنار موفقیت‌های حاصل شده با چالش‌هایی در حوزه‌هایی چون مالیات، بیمه و واردات و تخصیص ارز مواجه هستیم، اظهار کرد: متاسفانه بوروکراسی‌های موجود بسیار آزار دهنده است، ضمن آنکه نبود حساب بانکی بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها فعالیت شرکت‌های فناور و دانش بنیان را سخت و سخت‌تر کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت همت دولت در رفع موانع تراشی در مسیر توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناوری، یادآور شد: در کنار آن خدمات نهادهای حمایت کننده مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ارزنده است.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار