رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به وجود خلأ مهارت در کشور گفت: طرح «سرباز ماهر» می‌تواند به به روند مهارت آموزی و کارآفرینی در کشور کمک کند.

به گزارش قزوین خبر؛فرشاد پیله‌چی در حاشیه بازدید از طرح سرباز ماهر که در پادگان شهدای جوادنیا قزوین صورت گرفت، تصریح کرد: طرح سرباز ماهر با همکاری جهاد دانشگاهی، اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین و پادگان شهدای جوادنیا در استان قزوین اجرایی می‌شود و طی آن سربازان مهارت‌های زندگی و مهارت‌های عمومی برای حضور در بازار کار را پیدا می‌کنند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی نهاد توسعه‌ای است که در عرصه‌های مختلفی فعالیت می‌کند، یکی از این عرصه‌ها مسئله‌آموزش و توانمندسازی است، طرح سرباز ماهر نیز در این راستا اجرایی شده است، سربازی بهترین فرصت است که جوانان قبل از ورود به بازار کار یا زندگی مشترک مهارت‌های لازم را کسب کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین بیان کرد: جای خالی این آموزش‌ها پیش‌ازاین در پادگان‌ها مشاهده می‌شد، با توجه ‌به کوتاه بودن دوره آموزشی سربازی باید مهارتی به سربازان آموزش داده می‌شد که در کوتاه‌مدت قابل فراگیری باشد، علاوه بر آن آموزش‌ها باید بر محور مهارت‌هایی باشد که این مهارت‌ها در دروس دانشگاهی آموزش داده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات جدی کشور اشتغال است و با کمک در حوزه اشتغال می‌توانیم در جهت توسعه کشور قدم برداریم، گام اولیه اشتغال، آشنایی افراد با کارآفرینی، ادبیات بازار کار و چگونگی ورود به بازار کار است که در طرح سرباز ماهر این موارد آموزش داده می‌شود.

پیله‍ چی یادآور شد: اغلب جوانان تصور می‌کنند که اشتغال صرفاً پشت‌میزنشینی است درحالی‌که این‌طور نیست و مشکل اصلی این است که فرهنگ کار را به جوانان آموزش نداده‌ایم، فرهنگ کار گسترده است و می‌توان با کارآفرینی درآمد خوبی داشت، ما تلاش داری فضای اشتغال را پربار کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید تلاش کنیم که فرهنگ کار در جامعه نهادینه شود و سربازی بزنگاه خوبی برای آموزش است، برای اینکه زودتر به نتیجه برسیم می‌توانیم تعداد افرادی که تحت پوشش قرار می‌دهیم را بیشتر کنیم و با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان ظرفیت را ارتقا داد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان یادآور شد: ابعاد دوره توانمندسازی را نیز باید افزایش دهیم و صرفاً آموزش در حوزه مهارت و کسب‌وکار و مهارت زندگی نباشد، در حال حاضر شیب کنکور در حوزه پزشکی است چراکه احساس می‌کنند بازار کار این رشته‌ها تأمین است اگر ما این احساس را در مشاغل دیگر نیز ایجاد کنیم و مهارت کافی برای ورود به بازار کار را افزایش دهیم شاهد این شیب نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در هر دوره آموزشی ۲۰۰ سرباز شرکت می‌کنند، جهاد دانشگاهی قزوین این ظرفیت را دارد که افراد بیشتری را طی سال تحت پوشش قرار دهد حتی اگر تعداد سربازان از ۲۰۰ نفر به هزار نفر برشد ما می‌توانیم آموزش ارائه دهیم.

همراهی قابل قبول جهاد دانشگاهی با پادگان جوادنیا

سرهنگ مهدی ملکی‌فر، جانشین فرماندهی پادگان شهدای جوادنیا، در این جلسه اظهار کرد: پادگان آموزشی شهدای جوادنیا از سال ۷۲ آموزش سربازان را بر عهده دارد، تا سال ۹۲ سربازان بی‌سواد نیز در این پادگان پذیرفته می‌شدند و از طریق نهضت سوادآموزی خواندن و نوشتن را نیز به آن‌ها آموزش دادیم.

وی افزود: بعد از سال ۹۲ طبق بخشنامه، دیگر سربازان کمتر از سوم ابتدایی را نمی‌گیریم و هم‌اکنون نیز تعداد سربازان تحصیل‌کرده ۱۰ درصد بیشتر از سربازان دیگر است، سربازانی دارای مدارک لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری در این مرکز آموزش می‌بینند.

جانشین فرماندهی پادگان شهدای جوادنیا اظهار کرد: از سال ۹۶ که مهارت‌آموزی در سربازی توسط مقام معظم رهبری تأکید شد، ما در این راستا با همکاری فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزشی برای سربازان برگزار کردیم.

وی یادآور شد: با توجه‌ به اینکه سربازان به مدت ۶ هفته در این مرکز حضور دارند تصمیم گرفتیم که دوره‌های آموزشی برگزار کنیم که در این مدت کوتاه نیز کاربردی باشد، بنابراین دوره‌های آموزشی مهارت عمومی با همراهی جهاد دانشگاهی قزوین و هلال‌احمر برگزار کردیم.

ملکی یادآور شد: جهاد دانشگاهی همراهی خوبی با ما داشته است و در هر مرحله ۲۰۰ یا ۴۰۰ سرباز آموزش دیدند، همچنین کتاب‌های موردنیاز از طریق جهاد دانشگاهی تأمین‌شده است و پس از پایان هر دوره آزمون برگزار و گواهی صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی با توجه ‌به شیوع کرونا و زمان‌بندی مناسب دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند و همواره مدارک را زودتر از زمان موعود به ما می‌رساند.

آموزش‌ها متناسب با تحصیلات سربازان باشد

محمدمهدی فقیهی، نماینده طرح‌های ملی وزارت ورزش و جوانان نیز طی این بازدید تصریح کرد: طرح سرباز مهارت در جهت تقویت مهارت‌های زندگی و مهارت‎‌های ورود به بازار کار سربازان اجرا می‌شود، جای خوشحالی دارد که مسئولان پادگان‌های نظامی ما دغدغه‌های فرهنگی و آموزشی بالایی دارند و همین امر سبب شده که کیفیت کارهای ما بهتر شود.

وی افزود: پادگان شهدای جوادنیا از کیفیت خوبی برخوردار است و با همکاری خوب جهاد دانشگاهی قزوین توانسته است دوره‌های کاربردی و مناسبی برای سربازان برگزار کند، باتوجه‌به شیوع کرونا ظرفیت دوره‌های آموزشی را کاهش دادیم اما امروز که شاهد فروکش کردن کرونا هستیم می‌توانیم ظرفیت دوره‌ها را افزایش دهیم و سربازان بیشتری را در این طرح بپذیریم.

نماینده طرح‌های ملی وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: اگر تعداد ورودی سربازان در این پادگان بالاست و امکانات و ظرفیت کافی وجود دارد امکان ارتقای ظرفیت وجود خواهد داشت، در این طرح تاکید ما بیشتر بر روی سربازان دیپلم و لیسانس است، چرا که سربازان دارای فوق‌لیسانس و دکتری اکثراً با این طرح آشنایی نسبی دارند.

وی بیان کرد: در برخی پادگان‌ها اغلب افراد کمتر از لیسانس هستند و می‌توانند در این طرح شرکت کنند اما در پادگان شهدای جوادنیا اغلب سربازان دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکتری هستند و آموزش‌ها نیز باتوجه‌به تحصیلات آن‌ها باید ارائه شود، جهاد دانشگاهی قزوین نیز باتوجه‌به ظرفیت خوبی که دارد تاکنون به‌خوبی دوره‌های آموزشی را برگزار کرده است و با افزایش ظرفیت نیز به‌خوبی می‌تواند خدمات ارائه دهد.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار