کدخبر: 1152

پهلوانان همواره سهم مهمی با منش جوانمردی نقش شگرف در فرهنگ اسلامی و انسانی داشته و دارند که نمایانگر شکوه و عظمت اقوام ایرانی است.

به گزارش سرویس ورزشی قزوین خبر، زورخانه یکی از کهن ترین و بزرگترین فرهنگ و اصالت ایران زمین است که بخشی از هویت ملی،مذهبی را نسل به نسل منتقل کرده است ما نباید بگذاریم این گنجینه و اصالت سرزمین ما در برابر هجوم سیل آسای فرهنگ غرب به فراموشی سپرده شود چون منش های حضرت علی(ع) سرلوحه و سرمشق این ورزش کهن و باستانی است که ریشه در هزاران سال دارد.  

امروزه در مقابل هجوم عناصر فرهنگی بیگانه که هدف جهانی دارد باید صدای ضرب و زنگ و صلوات زورخانه و آوای خوش مرشد هیاهو و جنجال دشمنان را از صحنه روزگار بیگانگان و آشوبگران ورزش کشور  محو سازیم و ترنم ارشادی و پرورشی مرشد با نوای همت و حمیت، میهن پرستی، نوعدوستی، پاکی و صداقت از گود مقدس زورخانه رساتر و پرآوازه تر گردد تا بخشی از هویت ملی و سرمایه فرهنگی، نیاکان ما از گزند حوادث محفوظ و مصون بماند. 

پهلوانان همواره سهم عمده و ارزشمندی با منش جوانمردی نقش شگرف در فرهنگ اسلامی و انسانی داشته و دارند که نمایانگر شکوه و عظمت اقوام ایرانی است و تا امروز زورخانه زنده است و پهلوانان از زمان پوریای ولی تا ظهور جهان پهلوان تختی نقش سازنده در زندگی مردم داشته اند و دلاوری ها و افتخارات پرشکوه از خود جای گذاشته اند.

سال های نخست زندگی شخصی غلامرضا تختی :

 پهلوان نامدار کشورمان غلامرضا تختی در تاریخ پنجم شهریور ماه سال ۱۳۰۹ در یکی از محلات جنوب شهر تهران بنام خانی آباد متولد شد . غلامرضا ۲ برادر و ۲ خواهر بزرگتر از خود داشت . وی دوران ابتدایی خود را در همان تهران و مدرسه ی حکیم نظامی سپری کرد و دیری نگذشت که دوران شیرین بچگی اش به پایان رسید و وارد دوران نوجوانی و جوانی اش شد ، او تحصیلات متوسطه اش را با وارد شدن به دبیرستان منوچهری در همان تهران ، آغاز و پس از گذراندن سال اول متوسطه به تحصیلات خود پایان داد و پس از آن هم کار و هم ورزش ، هر دو را در کنار هم ادامه می داد ، از جمله ورزش هایی که وی در آن دوران به آنها می پرداخت می توان به ورزش های زورخانه ای و همچنین ورزش محبوبش کشتی اشاره داشت که مربی و استاد وی در امر ورزش پهلوان سید علی بود .

دیری نگذشت که به سن سربازی خود رسید و طی سال ۱۳۲۷ بود که به خدمت مقدس سربازی اعزام شد . همان سال سربازی اش بود که وی در تاریخ بیست و پنجم مهر ماه به استخدام شرکت راه آهن در آمد ، همچنین لازم به ذکر است که غلامرضا قبل از آن نیز تجربه ی فعالیت در شرکت نفت مسجد سلیمان را داشت .

جوانی و دوران ازدواج غلامرضا تختی :

 غلامرضا تختی طی سال ۱۳۴۵ بود که در روز سی ام بهمن ماه با خانم شهلا توکلی ازدواج کرد و ثمره زندگی این دو بزرگوار پسری بنام بابک بود که خداوند وی را در یازدهم شهریور ماه سال ۱۳۴۶ به آنها بخشید . حدود چهار راه تخت جمشید ، یا به عبارتی ” طالقانی جدید ” گل فروشی ای بنام رز قرار داشت و اکنون هم قرار دارد ، که غلامرضا همیشه به آنجا مراجعه میکرد و گل هایی که در منزل پرورش میدادند را برای فروش به این گل فروشی میبردند . او هر بار با خودروی بنز سفیدش اقدام به بردن گل ها به گل فروشی میکرد ، اما موردی که وجود داشت آن هم حضور گرم مردن در این لحظات بود که همیشه در این زمان گرد وی جمع میشدند و ابراز علاقه به وی میکردند ، و از آنجا که تختی بسیار مردم دار و مردم دوست بود و همیشه دوست داشت مهربانی مردم را جبران کند ، از گل هایش که برای فروش میبرد به مردم هدیه میداد و اینطور میشد که حتی یک دسته هم از آن گل ها برای گل فروشی باقی نمی ماند . در این لحظات بود که گل فروش را عصبانیت فرا میگرفت و به وی میگفت : خودت را از مردم دور کن ، تختی در پاسخ به وی گفت : مردم برای دیدنم می آیند پس چرا باید خود را از دیدگان آنها پنهان کنم ؟

تختی و رکورد های او در دنیای حرفه ای کشتی :

غلامرضا یکی از اولین کشتی گیران و محدود افرادی می باشد که تاکنون موفق به کسب عنوان های قهرمانی جهان و المپیک را در سه وزن مختلف را شده است که بعبارتی طی مسابقات جهانی سال پنجاه و یک و مسابقات المپیک سال ۱۳۵۲ در وزن ۷۹ کیلو گرم قهرمان و همچنن در وزن ۸۷ کیلو گرم در رقابت های المپیک سال ۱۳۵۶ و مسابقات جهانی سال ۱۳۵۶ و سال ۱۳۶۰ و همچنین در سال ۱۳۶۲ در وزن ۹۷ کیلو گرم طی مسابقات جهانی ، شد . او از اولین ورزشکاران ایرانی بود که موفق به کسب عناوین قهرمانی طی سه المپیک شده بود که پس از او نیز آقایان هادی ساعی و محمد نصیری در این مسیر موفق شدند . لازم به ذکر است که پس از غلامرضا تختی ، امیر رضا خادم بود که موفق به شرکت در چهار دوره ی المپیک طی سال های ۱۹۸۸ الی ۲۰۰۰ شده بود .

از دیگر افتخارات وی که میتوان بر زبان آورد کسب هفت مدال وی در رقابت های جهانی و المپیک هست که این یک رکورد بین ورزشکارانی رشته ی کشتی بود .

پهلوان تختی اولین ورزشکار ایرانی بود که در جهت کمک به مردم زلزله زده ای که در بویین زهرا رخ داده بود گام های استوار خود را گذاشت .او نیز در امر کمک و خیر خواهی مدال هایی که برای آنها سالها تلاش کرد و در مسابقات المپیک و جهانی با سختی کسب کرد به موزه امام رضا اهدا کرد .

 

پیشنهاد داده شده به جهان پهلوان تختی :

 از جمله پیشنهاداتی که در عرصه بازیگری و تبلیغات به این پهلوان داده شده بود ، میتوان به پیشنهاد فردین اشاره داشت که از او درخواست بازی در یک فیلم سینمایی را داشته است و از طرفی هم توسط ایشان گفته میشود که : بلوری هم فیلم بازی کرده است پس تو هم اقدام به بازی در سینما کن . البته پیشنهاداتی نظر بازی در فیلم های تبلیغاتی هم نظیر تبلیغات عسل ، به وی داده شده بود که ایشان نپذیرفتند و تختی در پاسخ به این پیشنهادات فرمودند : من در راه رسیدن به پهلوانی عسل نخوردم ، خاک خوردم و غذایم نان و پنیر بود و با همهی سختی هایی که وجود داشته است ساخته ام تا موفق شدم به جایگاه فعلی خود برسم .

 

فعالیت های سیاسی تختی :

این قهرمان و پهلوان ایرانی طی سال ۱۳۳۰ با ورود به حزب زحمت کشان ملت ایران فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد . او پس از مدتی به حزب نیروی سوم وارد شد ، او طی همین جریانات پس از اینکه حزب سوسیالیست به رهبری حسن خرمشاهی به تاسیس رسید بعنوان قائم مقام دبیرکل در این حزب مشغول به فعالیت ها خود شدهمچنین او بعد از کودتای بیست و هشتم مرداد ماه در کمیته ورزشکاران نهضت مقاومت ملی هم فعالیت خود را آغاز کرد . علاقه ای که تختی به جبهه ملی و عضویت در شورای مرکزی آن و همچنین به رئیس سازمان ورزشکاران داشت ، وی مهندس حسیبی را بعنوان سرپرست پسر خود برگزید ، اما همین علاقه و رفت و آمد وی با جبهه ملی باعث شد تا از جانب ساواک بعنوان ناراضی شناخته شود که در همین راستا سازمان امنیت و اطلاعات دستور جلوگیری از ادامه ورزش و کشتی را برای تختی به دستگاه ورزش ارسال کرد .

تختی و برخی از فعالیت های اجتماعی اش :

زلزله ای به قدرت ۷٫۲ ریشتر شهرستان بوئین زهرا و همچنین روستای اطراف آن بنام دشت قزوین را طی دهم شهریور ماه سال ۱۳۴۱ تخریب کرد که طی آن هزاران نفر بی خانمان و بیست هزار نفر جانشان را از دست دادند و تختی به پیشنهاد روزنامه کیهان نیز اقدام به جمع آوری کمک برای این افراد کرد و در همین راستا از پارک ساعی تا تالار کیهان را صندوق به گردن و پیاده ، در حالی که با بلندگو از مردم تقاضای کمک به زلزله زدگان میکرد ، طی کرد . طی همین اقدام تختی بود که بسیاری از نیکوکاران به یکباره اقدام به ارسال کمک های خود به این شهرستان کردند .

مرگ پهلوان تختی و ابهاماتی که وجود داشت :

 هفدهم دی ماه سال ۱۳۴۶ در حالی که غلامرضا تختی در اتاقی که در هتل آتلانتیک تهران اجاره کرده بود درگذشت . غلامرضا قبل از فوتش ۲ روز قبل وصیتنامه خود را تنظیم و آن را در دفتر اسناد رسمی ۲۰۲ با شماره ثبت ۳۴۲۸ به ثبت رسانیده بود .

با توجه به خبر هایی که پیرامون مرگ پهلوان تختی در روزنامه هایی نظیر کیهان و همچنین اطلاعات طی تاریخ هجدهم دی ماه سال ۱۳۴۶ منتشر شده بود علت مرگش را خودکشی وی در برابر  اختلافاتش با شهلا توکلی ” همسرش ” ذکر کرده اند ، اما از انگیزه های وی در جهت خودکشی نیز عدم موفقیت هایش در اواخر زندگی ورزشی اش اشاره شده است و لازم به ذکر است که برخی از دانشجویان فوت پهلوان تختی را مشکوک دانسته و می توان گفت که یکی از دلایل مرگش میتواند محبوبیت بیش از حد او و همچنین نداشتن وفاداری به نظام آن زمان ایران دانست که ممکن است باعث به قتل رسیدن وی شده باشد .

 

از سال ۱۳۴۲ بود که پهلوان تختی به دفعات مختلف به سازمان ساواک احضار شد ، او حتی در برخی موارد هم اجازه وارد شدن به ورزشگاه ها را نداشت . مدت دو سالی از عدم حضور وی در رقابت های ورزشی گذشته بود که موفق شد باز هم در رقابت های چهارمین دور بازی های المپیک حضور پیدا کند و این اولین بار بود که او در المپیک موفق به کسب هیچ عنوان و مدالی نمیشد . اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود و با وجود آن همه سختی ، تختی باز هم در مسابقات جهانی که در تولیدو برگزار شده بود شرکت کرد و باز هم نتوانست هیچ مقامی را کسب کند و این برای دومین بار بود که دست خالی به میهن عزیزمان ایران بازگشت ، اما پس از ماجرا های عدم موفقیت غلامرضا در مسابقات ، او نزد مردم اهمیت بیشتری پیدا کرده بود . 

منبع: سایت گویا ورزش

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار