کدخبر: 1792

اکران، نقد و بررسی مستند خاطرات خانه متروک با حضور: رییس مرکز مستند سوره حوزه هنری و تهیه کننده فیلم در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد.

به گزارش سرویس هنری قزوین خبر و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قزوین، در این نشست "محسن یزدی" انتقال اطلاعات در سطح های گوناگون را از ویژگی های مستندهای تاریخی برشمرد که اگر مخاطب به نسبت این اطلاعات زمینه ذهنی و آشنایی های لازم را نداشته باشد، ارتباط دیرتر روی خواهد داد و  کار مستندساز بسیار سخت خواهد شد.

وی گفت: مستند "خاطرات خانه متروک" مخاطب عام ندارد به همین دلیل اگر در تلویزوین پخش شود، شاید مورد استقبال همه قرار نگیرد هر چند که ممکن است در برخی از صحنه های فیلم مانند صحنه های مربوط به "رئیس علی دلواری"، "میرزا کوچک خان" و ماجرای قحطی بتوان به دلیل ارتباط قبلی از مخاطبان عام هم سخن گفت، با این حال این فیلم به طور کلی دارای مخاطبان خاص یعنی علاقمندان به سینمای مستند، اساتید، دانشجویان تاریخ و محققان، مخاطبان اصلی این اثر هستند.

 یزدی ادامه داد: مستندات موفق و حرفه ای خارجی و تاریخی نیز از همین قاعده پیروی می کنند، یعنی این گروه از تولیدات سینمایی برای مخاطبان خاص ساخته می شوند و در این بین هرچه قدرت کارگردان و تیم تولید بیشتر باشد، مخاطبان می توانند گسترده تر باشند، اما حقیقت مسئله این است که این گروه از مستندات برای مخاطبان خاص ساخته می شوند.

تهیه کننده مستند خاطرات خانه متروک با اشاره به غلبه اطلاعات تاریخی بر ریتم فیلم بیان کرد: تقریبا همه مستندات تاریخی این ویژگی را دارند و باید در آنها اولویت با ارائه اطلاعات تاریخی باشد، بنابراین چاره ای نبود جز این که این حجم از اطلاعات تاریخی در ریتمی کوتاه تر بیان شود.

یزدی افزود: اما این که ریتم کار کوتاه می شود، جدا ایراد کارگردان نیست. کارگردان این اثر بر کار خود مسلط بوده چنانکه در قسمت های متعددی این تسلط خود را نشان می دهد. بر همین اساس بنده از کلیت این مستند دفاع می کنم چرا که فیلم تاریخی ساختن به شدت کار پیچیده و دشواری است.

وی استفاده از تصویرسازی و عکس به جای تصاویر آرشیوی را جزو نقاط قوت فیلم برشمرده ادامه داد: با این حال نمی توان این اثر را بی نقص قلمداد کرد به ویژه آنکه بعضا به نفع ارائه توضیحات تاریخی در برخی از قسمت ها مجبور شدیم از برخی تمهیدات اثر بکاهیم.

وی درباره انتخاب لحن فاخر در این فیلم گفت: این لحن با جنس و موضوع فیلم تناسب دارد. در اینجا برعکس مستند تلویزیونی که می تواند برخوردار از متنی روان و بدون پیچیدگی باشد چون خاطرات خانه متروک در پی واکاوی دوره قاجار است، کارگردان تشخیص داد برای نزدیکی به آن فضا از این لحن فاخر استفاده کند.

تهیه کننده خاطرات خانه متروک با اشاره به منابع علمی و تاریخی تنظیم گفتار متن های این مستند تصریح کرد: 11 هزار صفحه منبع برای این مستند جمع آوری شد و در نهایت همه این 11 هزار صفحه پس از گزینش، برای نوشتن گفتارمتن ها و سایر بخش های این مستند مورد استفاده قرار گرفت.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار