پویش مردمی تنها مسیر

کدخبر: 1964

مرتضی جمشیدی : پیرمردی است قد خمیده. پیرمرد قد خمیده این روزها کمتر دیده می شود. مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی از پیرمردهای قد خمیده سخن می گفت که در گذشته تعدادشان زیادتر بود. اما قدِ خمیده این پیر مانع پیاده روی او در سفر اربعین نشده است. به او می گویند ...

پیرمردی است قد خمیده. پیرمرد قد خمیده این روزها کمتر دیده می شود. مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی از پیرمردهای قد خمیده سخن می گفت که در گذشته تعدادشان زیادتر بود. اما قدِ خمیده این پیر مانع پیاده روی او در سفر اربعین نشده است. به او می گویند برایت سخت نیست با این شرایط بدنی این مسیر طولانی را پیاده می روی؟ حداقل با وسیله برو. آهی می کشد و می گوید برای اینکه به زیارت امام علیه السلام بروند در گذشته دست های خود را می دادند، پاهای خود را می دادند تا به زیارت بروند. الان که اوضاع خوب است باید با سر برویم.

راست می گوید. مسیر زیارت امام حسین (ع) در طول تاریخ شاهد واقعه های عجیب و بی نظیری است. در دوره ای از تاریخ که سلسله حکام سلطنت طلب اموی و عباسی را خوش نمی آمد، زیارت امام (ع) ممنوع بود. به خیال خود برای آنکه تب سفر را از سر شیعیان و دست دارانش بیندازند، شرط سفر را بریدن دست ها و پاها گذاشته بودند؛ اما موج زائران باز هم زیاد و زیادتر می شد.

مکتب تشیع به بیان امام خمینی (ره) هیاهو می خواست و این هیاهو با واقعه عاشورای سال 61 هجری به آسمان بلند شد. این هیاهو در سیر تاریخ اسلام و انسان ادامه پیدا کرد و امروز شکوه بی نظیر آن در فریاد اربعین به گوش تمام جامعه بشریت رسیده است. جامعه ای ستمدیده که قرن هاست سیاهی ظلم و استبداد آنها را به بند کشیده و در جستجوی هوایی برای نفس کشیدن هستند.

در میان کدام یک از فرهنگ ها و تمدن های جهان می توان محوری واحد یافت که میلیون ها انسان در کنار هم و بدون تنش و خودخواهی گرد آن جمع شوند؟ آیا جامعه ای را می توان نام برد که در آن تک تک اعضا بدون دنیاطلبی و چشم داشت همدیگر را برای رسیدن به یک آرمان و هویت جمعی یاری رسانند؟ کدام یک از ملت ها چنین تجربه ای را داشته اند و کدام آرمان در طول تاریخ بشر توان چنین سازمان دهی را داشته است؟

آیا آکروپلیس یونان با جهان بینی افلاطونی و ارسطویی توانست عطش هویت را در جان بشریت سیراب کند؟ ارسطو به عنوان تئوریسین تمدن یونان باستان و پایه ریز تمدن جدید غرب، در همان دوره، مبلغ برده داری دولتی بود و اسکندر را برای غارت ملت های دیگر آموزش داد. تمدن یونان نیز امروز به نقطه ای رسیده که برای زنده ماندن راهی جز فروش خاک خود را ندارد. خاکی که در ادبیات سیاسی از آن به ناموس ملی یاد می شود.

آیا تمدن انگلوساکسونی توانست جان های خسته از بی عدالتی و ظلم را به سرمنزل مقصود برساند؟ آنگلوساکسون هایی که در ابتدا اروپای شمالی را غارت کرده و انسان های بی گناه بیشماری را قتل عام کردند، در مسیر غارتگری به جان سرخپوستان سرزمین جدید در سال 1492 میلادی افتادند. در کمتر از سه قرن حدود 100 میلیون سرخ پوست به شیوه های مختلف توسط تفکر انگلوساکسونی در آمریکا قتل عام شدند. میلیون ها بومی دیگر در استرالیا توسط همین جنایت کاران با شکنجه های گوناگون از بین رفتند. این تفکر دهها میلیون برده سیاه آفریقایی را نیز برای تامین بودجه های انقلاب صنعتی به بیگاری گرفته و قتل عام نمود و امروز نیز تحت عنوان لیبرال دموکراسی شهروندان سیاه پوست خود را با گلوله های پلیس راهی خانه ابدی می کند.

آیا کمون ها و جمهوری های فرانسه توانست راه درست را به انسان سرگردان نشان دهد؟ جمهوری فرانسه به عنوان مهد دموکراسی در تاریخ معاصر، نگرش انسان مادی را به سطحی رساند که دولت مردان فرانسوی به خود اجازه می دادند با غارت مردم الجزایر با سرهای مبارزان الجزایری که برای دفاع از خاک خود مقابل اشغالگران فرانسوی ایستاده بودند، کار دستی درست کنند و با آن سرهای بریده عکس بیندازند. جمهوری فرانسوی به نقطه ای می رسد که در قرن 21 هم اشغالگری قرن نوزدهمی خود را ادامه می دهد و رسما کشور مالی در آفریقا را به استعمار جدید خود در می آورد.

در هیچ کجای این کره خاکی خبری از عدالت و نوع دوستی مخابره نمی شود. تنها در یک گوشه ای از این عالم حادثه ای به وقوع پیوست که اکنون پس از 14 قرن توجه مردمان را بیش از پیش به سمت خود جلب می کند. مردمانی که وقتی از قصه آن ماجرا آگاه می شوند حرارتی عجیب در قلب هایشان به جوشش در می آید و گویی گم شده خویش را پیدا می کنند.

تنها باید راه را برای خواندن بدون واسطه این ماجرا برای مخاطبان فراهم ساخت. همان گونه که مقام معظم رهبری در نامه خود به جوانان اروپایی و آمریکایی از آنها می خواهند که بدون واسطه قرآن را مطالعه کنند، باید زمینه آشنایی بدون واسطه با کربلا را نیز فراهم ساخت.

در این صورت پیاده روی اربعین تبدیل می شود به یک تظاهرات عظیم جهانی علیه سلطه و استکبار. معترضان جنبش وال استریت اگر در خیابان ها و پارک زاکوتی نیویورک نمی توانند عقده های خود را فریاد بزنند، پیاده روی اربعین تنها پایگاه برای شنیدن دادخواهی آنهاست. سیاهان فرگوسن، آوارگان سوری و فلسطینی، عزادران لبنانی و پاکستانی و افغانستانی، بازماندگان جنایت های جنگی یک سده اخیر، داغ دیدگان فاجعه درسدن آلمان در جنگ جهانی دوم، تنها بازماندگان نژاد سرخ و تمام آنهایی که به دنبال گوشی برای شنیدن می گردند، در گوشه ای از عالم به نام کربلا همه چیز برای استقبال از آنها مهیاست. برای فروپاشی استکبار یک هویت لازم است و کمی اراده. اراده اش با شما هویتش با جوانمردان کربلا.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار