گفتگو با نویسنده کتاب زندگینامه شهید حججی

کدخبر: 3593

متأسفانه در رسانه ها تصویری از محسن حججی برای مردم ساخته اند که اصلا نمی شود به آن نزدیک شد، به گونه ای که گویا یک اسطوره ی به تمام معناست که با مردم عادی خیلی فاصله دارد.

شب بیست و یکم توی صحن هدایت نشسته بودم. پیام محسن آمد روی گوشی ام. قسم داده بود:" مامان، تو رو خدا دعا کن یه بار دیگه قسمتم بشه برم سوریه و روسفید بشم." همان شب، قرآن که روی سر گرفتیم از ته دل برایش دعا کردم که بی بی بطلبد، پسرم برود. خجالت می کشید بیاید من را بغل کند و ببوسد و محبتش را ابراز کند؛ اما نذر کرده بود اگر دوباره قسمتش شد برود سوریه پای من و پدرش را ببوسد. شب آخر که می خواست برود، وقتی خم شد و پایم را بوسید، مطمئن شدم شهید می شود. اشک امانم نمی داد:"نمی خوام شهید بشی." خندید. گفت:"پس گریه نکن، شهید می شم ها!"

XxZ3qOgCvuPG

این برشی از کتاب سربلند به قلم محمدعلی جعفری است. محمدعلی جعفری نویسنده ی جوان، توانا و خوش نام این روزها، متولد سال 1366 است. وی از سال 1386 وارد فضای نویسندگی شده است. از آثار وی می توان به مجموعه های زیر اشاره کرد: شغل شریف(مجموعه داستان، انتشارات سوره ی مهر)، خانه ی مغایرت(رمان، انتشارات شهرستان ادب)، پادشاهان پیاده(خرده روایت های زیارت اربعین، انتشارات عهد مانا)، عمار حلب( زندگی نامه ی شهید محمدحسین محمدخانی، انتشارات روایت فتح)، قصه ی دلبری(شهید محمدحسین محمدخانی به روایت همسر، انتشارات روایت فتح)، فرزند کشمیر(خاطرات سید قلبی حسین رضوی کشمیری، انتشارات روایت فتح)، سربلند(زندگی نامه ی شهید محسن حججی، انتشارات شهید کاظمی).

2C5X5pxjzDHx

کتاب سربلند در رابطه با زندگی شهید محسن حججی از منظر خانواده، همسر، دوستان و همرزمان است که در قطع رقعی با حجم بیش از سیصد صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است. جعفری می گوید:" خودم دوست داشتم کار شهید حججی را انجام دهم، ولی چون شهید حججی حسابش با بقیه ی شهدا فرق می کرد به شکلی نبود که بشود خودجوش این کار را آغاز کرد و قاعدتأ انجام این کار باید سفارش داده می شد. اصلا فکر نمی کردم سفارش این کار را به من بدهند ولی به لطف خدا از سوی نشر شهید کاظمی این کار به بنده پیشنهاد شد و نگارش این کتاب حدود ده ماه به طول انجامید".  وی افزود:"من همه ی تلاشم این بود که سبک زندگی و شخصیت این شهید را بدون تحلیل و ایجاد فضای تخیلی یا داستان سرایی هایی که گاهی نویسنده ها انجام می دهند، نشان بدهم. بنابراین سعی کردم هر آن چه را که شنیده ام روایت کنم. چون آقامحسن از ابتدا که شهیدحججی به معنای کنونی نبوده اند، بلکه یک سری تحولاتی در زندگی شان وجود داشته و از منظر شخصیتی یک سیر تکاملی داشته اند. من سعی کردم این سیر تکاملی را به طور کامل به مخاطب نشان دهم".

محمدعلی جعفری در رابطه با تصویری که در رسانه ها از شهید حججی ساخته اند گفت:" متأسفانه در رسانه ها تصویری از محسن حججی برای مردم ساخته اند که اصلا نمی شود به آن نزدیک شد، به گونه ای که گویا یک اسطوره ی به تمام معناست که با مردم عادی خیلی فاصله دارد. اما در کتاب سربلند من سعی کرده ام شخصیت ایشان را طوری نشان دهم که جوانان بتوانند با آن همزادپنداری کنند، یعنی بتوانند شهید را باور کنند و به او نزدیک شوند. مردم در ابتدا با ذهنیتی که رسانه ها برای آن ها ساخته اند می آیند شروع به خواندن کتاب می کنند و یکدفعه می بینند که چقدر شخصیت این شهید با چیزی که در ذهنشان ساخته اند متفاوت است. به همین خاطر است که شهید حججی داخل کتاب را خیلی راحت تر می توانند باور کنند و الگو قرار دهند". نویسنده ی کتاب سربلند، جذاب ترین بخش های زندگی محسن حججی را دوران نوجوانی و سال های آخر زندگی اش می داند و می گوید:" همه جای زندگی این شهید برای من جذاب بود، اما دوران نوجوانی او به دلیل اینکه پسر شیطان و شری بوده را خیلی دوست داشتم و برایم جذابیت های خاصی داشت. هم چنین 2-3 سال آخر زندگی آقامحسن هم به نظرم خیلی جاذبه داشت. چون از یک جایی به بعد دیگر ایشان تصمیم می گیرند که به فضای شهید و شهادت نزدیک تر شوند و در این دوران خیلی کارهای زیبا و بزرگی انجام می دهند و شخصیتشان به طور کلی متحول می شود".

محدعلی جعفری اخیرأ در دیدار جمعی از داستان نویس ها با مقام معظم رهبری به واسطه ی رمان خانه ی مغایرت حضور داشته است. وی در این باره گفت:"در دیدار با حضرت آقا وقتی زمان معرفی من فرا رسید، آقای علی محمد مودب، مدیرعامل موسسه ی شهرستان ادب گفتند ایشان محمدعلی جعفری، نویسنده ی رمان خانه ی مغایرت است و اخیرأ زندگی نامه ی شهید محسن حججی را هم نوشته اند. آقا پس از اندکی تأمل گفتند: کتاب سربلند؟ بنده گفتم بله. آقا ادامه دادند: کتاب به دستم رسیده است ولی هنوز آن را مطالعه نکرده ام".

ارسال نظرات

آخرین اخبار