کارگردان مستند «خوره» گفت: مستند «خوره» به دنبال واکاوی علل اتفاقات و حوادث دی‌ماه است و تلاش میکند راهکاری برای جلوگیری از پیشامد چنین اتفاقاتی در آینده ارائه دهد.

محمدرضا امامقلی کارگردان مستند «خوره» در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر؛ با بیان اینکه مستند «خوره» به دنبال واکاوی علل اتفاقات و حوادث دی‌ماه است، اظهار کرد: این مستند در تلاش است تا این حوادث را بعد از گذشت مدت‌زمانی که آتش این قضایا فروکش کرده است، واکاوی و راهکاری برای جلوگیری از پیشامد چنین اتفاقاتی در آینده ارائه دهد.

وی با بیان اینکه این مجموعه سیاسی و در ضدیت با یک جناح خاص نیست، افزود: اینکه در حال حاضر دولت در اختیار یک جناح و حزب مشخص است به معنای این نیست که هر نقد و نگاهی متضاد با دولت را مرتبط با نگاه سیاسی و غرض ورزانه بدانیم.

امامقلی عنوان کرد: مسئله اینجاست که باید ابتدا نگاه کرد که این ناآرامی‌ها در کدام دولت شکل‌گرفته و حالا تیر و پیکان انتقادات باید به سمت کدام دولت باشد و آیا ما نیز باید اشکالات را به گردن دولت‌های قبل بیندازیم و آن‌ها را واکاوی کنیم که ببینیم جه اتفاقی افتاد تا ناآرامی‌ها در دی‌ماه 96 بعضی مناطق کشور را فراگرفت یا این‌که باید این مسئله را به‌صورت دقیق و علمی ریشه‌یابی کنیم.

وی بیان کرد: آن چیزی که باعث می‌شود مسائل این‌چنینی مخصوصاً در بعد مسائل اقتصادی رخ دهد تدابیر دولت است و همانطو که در مستند اثبات‌شده اعتقاد داریم که بخش عمده‌ای از اقتصاد را دولت مدیریت می‌کند و باید در قبال آن پاسخگو باشد.

بپذیریم بخش‌هایی از دولت ناکارآمدی داشته و باید پاسخگو باشد

این مستندساز ادامه داد: باید بپذیریم بخش‌هایی از دولت ناکارآمدی داشته و باید پاسخگو باشد و نگاه ما در مطالبه این پاسخگویی دون نگاه سیاسی و حزبی بوده چه‌بسا اگر دولت مستقر، از طیف روبروی دولت بود نیز ما با طرح این مسئله متهم به کار سیاسی می‌شدیم.

وی تأکید کرد: اقدام انقلابی یا غیرانقلابی مرزبندی بحث ماست و نباید این نگاه را با نگاه‌های سیاسی و حزبی دسته‌بندی کرد.

امامقلی اضافه کرد: باید بپذیریم که ما هیچ راهبرد و پیوست رسانه‌ای در حوادث و بحران‌های کشور نداریم تا بدانیم در این حوادث چگونه باید عمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلاتی که ما در دو روز ابتدایی حوادث داشتیم، تلاقی این روزها با روزهای پنجشنبه و جمعه یعنی روزهای نیمه تعطیل برای رسانه‌های کشور بود و دشمن نیز از این خلأ به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

این مستندساز تصریح کرد: این به معنای این است که اگر رسانه‌های ما فعالیت خود را کاهش دهند فعالیت رسانه‌های مقابل هیچ‌وقت کند نخواهد شد.

وی گفت: یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های رسانه‌ها در درون کشور این است که ما نمی‌توانیم تحلیل مناسبی در همان مراحل اولیه از حوادث ارائه دهیم هرچند این اتفاقات بیش از یک‌سال بود که شکل‌گرفته بود و روند مطالبات مردم در حوزه صندوق‌های بازنشستگی و موسسه‌های مالی و اعتباری و اعتراضات کارگری زیاد شده بود اما شاهد واکنش خوب و مناسبی از سوی رسانه‌های داخلی نبودیم.

رسانه‌های انقلابی در انعکاس مطالبات مردم منفعلانه عمل کردند

امامقلی اظهار کرد: رسانه‌های ما در همین یک سال و نیم که صدای اعتراض مردم نسبت به معضلات اقتصادی شنیده می‌شد، در حوزه مطالبه گری مردم منفعلانه عمل کردند یعنی در رابطه با این اتفاق جریان شناسی نکردند و سعی نکردند درصدد ارائه راه‌حل و ایجاد توافق برآیند کما این‌که در خود بحران همین اتفاق بیشتر می‌شود یعنی در طی آن دو روزآمد نیوز و شبکه‌های خارجی به اطلاع‌رسانی دقیق پرداختند و رسانه‌های داخلی نیز منفعلانه عمل کردند.

وی افزود: در طی دو روزی که نیشابور و مشهد دچار تنش شده و تنش به دیگر شهرهای کشور کشیده می‌شود، مشاهده می‌کنیم که رسانه‌های انقلابی علی‌رغم داشتن جسارت پرداختن به اوضاع، به دلیل نداشتن تحلیل و یک تئوری مناسب در رابطه با نوع مواجهه با این اتفاقات منفعلانه عمل می‌کنند.

امامقلی در پاسخ به این سؤال که برخی‌ها «خوره» را ضد احمدی‌نژادی و گامی در جهت تخریب احمدی‌نژاد می‌دانند، عنوان کرد: تخریب به این معناست که اقدامات صحیح کسی را وارونه جلوه دهیم اگر این معنای تخریب باشد خیر ما تخریب نکردیم ولی به نظر می‌رسد در این اتفاقات عملکرد آقای احمدی‌نژاد عملکرد مناسبی نبوده است.

وی افزود: این انتقاد به احمدی‌نژاد وارد است که باید بداند در شرایط حساس و بزنگاه‌ها اگر خود را فردی انقلابی می‌داند چگونه رفتار کرده و صحنه را چگونه مدیریت کند ازاین‌رو انتقاداتی به ایشان وارد است.

این مدرس سینما تصریح کرد: البته انتقادهای قوی و صریح‌تر را باید به عوامل دیگر درصحنه داشت و آقای احمدی‌نژاد در اتفاقات 9 دی زیاد دخیل نبودند اما موضع‌گیری ایشان یک موضع‌گیری منفعلانه بود.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در مطالبه گری پیش از حوادث این‌چنینی بیان کرد: نقش رسانه‌ها در مطالبه گری و پیشگیری از حوادث این‌چنینی خیلی مهم است اما به نظرم آن چیزی که مهم‌تر است این است که اراده این کار نیز در بین افرادی که در قبال این حوادث مسئول هستند وجود داشته باشد و یا حداقل اراده پاسخگویی‌اش وجود داشته باشد.

امامقلی اضافه کرد: البته باید بگویم که بعضی وقت‌ها تمام مشکلات را به گردن رسانه می‌اندازیم و تمام راه‌حل و اکسیر خروج از بحران را هم انتظار داریم رسانه انجام دهد اما واقعاً این خیلی دقیق و علمی نمی‌تواند باشد گرچه رسانه خیلی نقش مهم و محوری دارد اما در حل چنین ماجراهایی نقش تمام‌کننده و اصلی را ندارد.

وی افزود: در رابطه با اینکه در خود این ماجراها رسانه‌ها چه نقش مهمی می‌تواند داشته باشد این است که امربه‌معروف و نهی از منکر را در اولویت امور خودش قرار دهد.

امامقلی خاطرنشان کرد: رسانه‌ای که می‌خواهد ایمانی عمل کند باید به این آیه قرآنی «إن تنصروا الله ینصرکم» ایمان داشته باشد و در مبادی قرآنی عمل کند و با این نگاه به سمت مسائل حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه رسانه انقلابی باید از هیجانی کردن فضا اجتناب کند، تأکید کرد: رسانه انقلابی باید قضایا را عقلانی کند و به‌جای اینکه فضا را هیجانی و ملتهب کند جامعه را به سمت آرامش و عقلانیت سوق دهد.

رسانه‌ها به دنبال بسیج عمومی باشند

این کارشناس حوزه رسانه افزود: متأسفانه رسانه‌های ما در داخل چه در زمانی که این اتفاق افتاده و چه بعد آن بیشتر دنبال فضاهای هیجانی و ملتهب هستند و احساس می‌کنند که در فضاهای هیجانی می‌توانند ارتباط بهتری با مخاطبشان برقرار کنند ولی این را نباید فراموش کرد که اگر رسانه‌ها نخواهند با مسائل عقلانی مواجهه شوند آن‌وقت دیگر نقش خود را از دست داده و دیگر نمی‌توان از آن‌ها انتظار فضای عقلانی را داشت.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه بسیج عمومی است و اگر رسانه جدای از اطلاع‌رسانی همین توان خود را برای کارکرد بسیج عمومی به کار بگیرد می‌تواند بازوی کمک‌کننده‌ای در کنار سای دستگاه‌ها برای اجرای کارهای بر زمین‌مانده باشد.

امامقلی اظهار کرد: یکی از اموری که رسانه‌ها امروز می‌تواند کارکرد بسیج عمومی داشته باشد همین استفاده از کالای تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و حمایت از کارخانه و کارگرهای ایرانی است که خیلی اهمیت دارد.

وی در پایان یادآور شد: اگر رسانه بتواند با پرهیز از فضای هیجانی و شعاری و در یک فضای عقلانی و دارای یک راهبرد مناسب، مردم را به سمت تولید ملی بسیج کند کم‌کم شاهد شکوفایی اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار