مسئول کارگروه خانواده و تربیت مجتمع فرهنگی راه زندگی:

کدخبر: 1139

شهرستانی: اگر از افراد بالاخص جوانان در مورد مساله عفت پرسیده شود ذهن اکثریت قریب به اتفاق آنان متوجه مساله بی حجابی یا بد حجابی خواهد شد، درصورتیکه مساله حجاب یک شاخه فرعی از شاکله مهم عفت می باشد.

سرویس فرهنگی قزوین خبر گزارش می دهد:

                                                                    

مساله حیا و عفت امریست گسترده و وسیع اعم از عفت در صداقت ،جوانمردی،حجاب،و تمام فضایل اخلاقی که باید در ابعاد مختلف آن را واضح و روشن ساخت که ریشه های بی عفتی جامعه امروز ناشی از عدم آگاهی از مساله عفت و همچنین عدم تربیت صحیح کودکان، آموزه های صحیح در جامعه و آموزش و پرورش می باشد.

 

خبرنگار فرهنگی قزوین خبر در این راستا و حول محور عفاف و حجاب، گفت و گوی ویژه ای داشت با با سرکار خانم شهرستانی، مسئول کارگروه خانواده و تربیت مجتمع فرهنگی راه زندگی که در ادامه می خوانیم:

 

قزوین خبر- تعریف شما از واژه عفت و حیا چیست ؟

شهرستانی- بنابر نظر علمای اخلاق معنای عفت صرفا محدود به یک واژه حجاب ظاهری نیست عفت معنای بسیار گسترده و عمیقی در زمینه های شجاعت ، عزت نفس ، تقوای درونی دارد به عنوان مثال خواجه نصیر الدین طوسی عفت رو قله فضایل اخلاقی میداند .

اگر عفت در انسان نهادینه شود در ابعاد مختلف رفتار انسانی نمود پیدا خواهد کرد که در حجاب ظاهر ، کلام و نگاه ، احساسات، هیجانات و حتی در اندیشه نمایان خواهد شد.

 

قزوین خبر- چه میزان از حیای موجود در انسان را ذاتی و چه اندازه را  وابسته به عوامل بیرونی اعم از  محیط و خانواده میدانید؟

شهرستانی- انسان ها  فطرتا عفیف و علاقمند به پاکدامنی و حیا هستند اما این مساله وابسته به میزان پرورش این حیا و عفت در بستر خانواده و جامعه دارد.

اگر انسان از این مهم غفلت بورزد، این گوهر الهی در انسان به فراموشی سپرده خواهد شد.

 

قزوین خبر- اساس بی حیایی ها وبی عفتی های جامعه امروز از کجا شکل گرفته است؟

شهرستانی- براساس تعبیری که از مفهوم عفت داشتیم اولین دلیل این موضوع عدم آگاهی کامل و روشن از گستردگی مفهوم این واژه می باشد به گونه ای که اگر از  افراد بالاخص جوانان در مورد این مساله پرسیده شود  ذهن اکثریت قریب به اتفاق آنان متوجه مساله بی  حجابی یا بد حجابی خواهد شد، درصورتیکه مساله حجاب یک شاخه فرعی از شاکله مهم عفت می باشد، که ما از سایر موضوعات آن اعم از عفت در راستگویی،مهرورزی، گذشت، جوانمردی و تمام فضایل اخلاقی غافل بوده ایم.

در واقع تعریف درستی از مفهوم حیا و عفت برای عموم مردم واضح نشده است؛ علاوه بر عدم ارائه تعریف صحیح از این مفهوم، کتاسفانه چشم انداز درستی نیز از سوی جامعه متصور نشده است.

 

قزوین خبر- لطفا پیرامون بی تقوایی مجازی و آسیب های ناشی از استفاده های نادرست از این فضا  توضیح بفرمایید.

شهرستانی- به نکته خوبی اشاره فرمودید که نه تنها قشر جوان بلکه  تمام اقشار را تحت تاثیر قرار داده، که متاسفانه یا خوشبختانه وارد زندگی افراد شده که اگرنسبت به این مساله بی تفاوت باشیم  دچار آسیب های جدی خواهیم شد.

باز هم باز می گردیم به مفهوم عفت  درونی که اگر شالوده آن از همان ابتدا در خانواده ها شکل گرفته باشد یا به مفهوم امروزی، افراد خانواده خود کنترلی را درمحیط خانواده تمرین کرده باشند، مثلا قبل از آنکه دختری به سن تکلیف برسد او را با حجاب آشنا و مانوس ساخته باشند؛ فرد به صورت خود کنترل عفت و تقوا را چه در محیط حقیقی و چه در بستر فضای مجازی رعایت خواهد کرد.

اگر عفت نفس درونی در فرد نهادینه شده باشد، مسلما شاهد تبعات و بازخوردهای تربیتی آن در سطح جامعه خواهیم بود.

و به تبع اگر این روحیه در فرد وجود نداشته باشد برای او فرقی نخواهد داشت که چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی به خود، خانواده و اجتماع آسیب خواهد زد چه بسا این بستر در فضای مجازی به خاطر امکانات تکنولوژی و عدم کنترل افراد مهیا تر خواهد بود.

 

قزوین خبر- راه مقابله با آن بی عفتی های مجازی و حقیقی  را قانون میدانید یا اخلاق؟

شهرستانی- مسلما اخلاق و تربیت صحیح در خانواده، بسیار مهم و حیاتی خواهد بود ، اگر از همان ابتدادر خانواده کودکان  با مساله عدم راحت طلبی و آموزش های مفید و رعایت حقوق همدیگر آشنا شوند مسلما مسیولیت پذیرو متعهد خواهند شد و مساله نظارتی، قانونی و امنیتی در حاشیه قرار خواهد گرفت.

همانظور که پیامبر اکرم (ص) فرمودند کودکان شما از سن هفت سالگی تا آغاز جوانی عبد شما و در زیر نظر شما باید باشند این به معنی آنست که فرزندان شما باید آگاه شده و به میل خود رفتار نکنند؛

درصورتیکه متاسفانه در جامعه امروز شاهد آزادی های نفسانی فرزندان در زمینه های مختلف رفتاری هستیم و این درحالیست که لگام زدن بر نفس و رعایت اصول حیا و عفت در بزرگسالی  از سنین کودکی باید شکل بگیرد.

 

انتهای پیام/ 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار