جابر خرم نیا

کدخبر: 4243

آخرین نشست خبری استاندار تدبیر و امید، نحوه مواجهه و رفتار او با افکار عمومی به نحوی بود که حتی رسانه‌هایی که در این سال‌ها به همراهی با استاندار معروف بوده و تریبون گزارش کار وی بودند نیز زبان به نقد گشودند و در یادداشت‌هایی به این اقدام استاندار اعتراض کردند. استانداری که نمی‌خواهد پاسخگوی افکار عمومی باشد.

جابر خرم‌نیا مدیر خبرگزاری فارس و رئیس خانهٔ مطبوعات استان قزوین در یادداشتی نوشت: در آخرین روزهای سال 1399، خبرنگاران و اصحاب رسانه برای نشست خبری هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین دعوت شدند. جهت رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا، این جلسه در سالن اجتماعات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد. در همان ابتدای جلسه معاونین استاندار هم وارد سالن شدند و در کنار او قرار گرفتند و این مسئله به ذهن خبرنگاران خطور کرد که استاندار و مدیرانش آمادهٔ پاسخگویی هستند. اما در کمال تعجب، در مدت یک ساعت و نیم وقت جلسه استاندار محترم سخنرانی فرموده، گزارش کار داد و مسائل جاری استان قزوین را بیان کرد.

با طولانی شدن سخنرانی استاندار، خبرنگاران یک به یک به ساعت خود نگاه می‌کردند و از هم می‌پرسیدند که مصوبهٔ ستاد کرونا سقف جلسات را دوساعت تعیین کرده، آیا استاندار به پرسش ما پاسخ خواهد داد؟

در کمال تحیر، بعد از سخنرانی استاندار، مجری برنامه اعلام کرد که به دلیل رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا باید جلسه ختم شود و از سوی جمالی‌پور قول داد که جلسهٔ دیگری بعد از عیدنوروز برای پاسخ به پرسش خبرنگاران برگزار شود. وعده‌ای که برای همه محقق نشدن آن بدیهی بود. در واقع این تعارف و توجیهی بیش نبود.

در همان جلسه من نیز اعتراض کردم و گفتم مگر این آخرین نشست خبری دولت نیست؟ استاندار کی قرار است پاسخ دهد؟ هدایت الله جمالی‌پور هم پاسخ داد: آقای خرم‌نیا خیلی علاقه دارد که دولت تدبیر و امید را زودتر به پایان برساند. عرض کردم بله خیلی انتظار پایان دولت را می‌کشم. جمالی پور هم با هیجان گفت: یادمان باشد این مردم هستند که انتخاب می‌کنند و یک وقت دیدی به کسی رأی دادند که ادامهٔ دولت تدبیر و امید است و ما ماندگار شدیم.

در هرحال، نشست خبری-بخوانید نشست سخنرانی استاندار برای خبرنگاران- بدون پرسش و پرسشگری تمام شد و خبرنگاران جلسه را ترک کردند.

حالا انتخابات برگزار شده، دولت برخلاف میل مدیرانی چون جمالی‌پور تغییر کرده و رویکردی کاملاْ متفاوت با منش تدبیر و امید، دولت تشکیل داده است. در چنین شرایطی، به مناسبت هفتهٔ دولت هدایت‌الله جمالی‌پور این بار تصمیم به برگزاری نشست خبری! با اصحاب رسانه آن هم به شکل مجازی می‌گیرد. بسیاری ازمدیران استانی سبقهٔ برگزاری نشست خبری در بستر پلتفرم‌های مخصوص را داشتند و خبرنگاران هم در عصر کرونا با نحوهٔ برگزاری جلسات مجازی در بستر روم‌ها آشنا بودند. یکی از پیشتازان این امر سازمان بسیج رسانهٔ استان قزوین بود که چندین جلسهٔ بزرگ مجازی با مشارکت خبرنگاران ترتیب داد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل بهزیستی و برخی دیگر از مدیران هم پیشتر نشست‌های خبری مجازی به شکل موفق اجرا کرده بودند. از جمله استفاده از بسترهایی مانند اسکای‌روم، گوگل میت و امثالهم بسیار در این شرایط کرونایی مورد استفاده قرار گرفت. اما انتخاب استاندار قزوین هیچ یک از فضاهای تعاملی و مناسب برای این کار نبود، بلکه در تصمیمی کارشناسی شده! نشست خبری مزبور در فضای محدود و نامناسب اینستاگرام برگزار شد.

یعنی هدایت الله جمالی‌پور جلوی دوربین نشست و صفحات خبرگزاری ایرنا و روابط عمومی استانداری پخش زنده(لایو) رفتند. در این روش مجری لایو نیز به شکل انتخابی کامنت‌ها را که الزاماً خبرنگار نبوده و می‌توانستند هر دنبال کنندهٔ دیگری باشند را می‌خواند و استاندار هم نظرش را می‌گفت.

روش اجرای سخنرانی مجازی استاندار به نام نشست خبری زمانی جالب می‌شود که می‌بینیم اجرای لایو انحصاراً به خبرگزاری دولت سپرده شده و از صفحهٔ استانداری قزوین که یک صفحهٔ خصوصی یا به اصطلاح پرایویت است هم پخش می‌شود.

پیش از این هم در دههٔ فجر، استاندار قزوین بجای برگزاری نشست خبری به صداوسیما رفت و در برنامهٔ کارنامه به پرسش‌های از پیش ضبط شدهٔ خبرنگاران پاسخ گفت.

هدایت‌الله جمالی‌پور با انتخاب این روش‌ها بجای روش‌های مناسب‌تر و با انتخاب روش یک طرفه بجای فضاهای مناسب برگزاری جلسه در فضای مجازی، نشان داد که حتی در واپسین روزهای خدمت خود در ساختمان سرداران، حاضر به پاسخگویی به افکار عمومی نیست.

مسائل بسیاری در ارتباط با شیوهٔ مدیریت او، موضوعات جاری استان، برخی انتصاب‌ها و جذب‌ها! ابهامات فراوان در مورد موضوعات صنعتی و تولیدی و اقتصادی قزوین وجود دارد که به نظر باعث می‌شود جمالی‌پور نخواهد که به خبرنگاران پاسخ بدهد.

در هر حال، در آخرین نشست خبری استاندار تدبیر و امید، نحوه مواجهه و رفتار او با افکار عمومی به نحوی بود که حتی رسانه‌هایی که در این سال‌ها به همراهی با استاندار معروف بوده و تریبون گزارش کار وی بودند نیز زبان به نقد گشودند و در یادداشت‌هایی به این اقدام استاندار اعتراض کردند. استانداری که نمی‌خواهد پاسخگوی افکار عمومی باشد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار