حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه با «فرهیختگان» مطرح کرد

کدخبر: 2627

امروز برخلاف نظر رئیس‌جمهور آمریکا که گفته است ایران روح برجام را نقض کرده، همه دنیا ازجمله آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرده‌اند، گفت: آمریکا بداند که دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان جواب سختی را به این اظهارات خواهند داد.

حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه طی یادداشتی شفاهی که در اختیار فرهیختگان قرار داد، عنوان کرد:

آمریکایی‌ها و همه جهانیان باید بدانند داستان ما و آمریکا از برجام شروع نمی‌شود. بلکه داستان ما و آمریکا از کودتای 28 مرداد آغاز شده که در خلل آن آمریکایی‌ها با دخالت علیه‌دولت قانونی اقدام کرده و شاه فراری را بازگرداندند و دولتمردان آمریکایی بعدها به این موضوع اعتراف کردند. کار تا جایی پیش رفت که حتی برخی از روسای جمهور و وزرای خارجه آمریکا در دوره‌های بعد نسبت به این موضوع عذرخواهی کردند. آنها به مدت 25 سال رژیمی را بر ایران حاکم کردند که باعث ظلم بر مردم کشورمان شد. آنها همواره به دنبال دولت‌های دست‌نشانده خود در منطقه بودند.

ترامپ در این سخنرانی به ماجرای لانه جاسوسی اشاره کرد. این در حالی است که خصومت‌های متخاصم از لانه جاسوسی آغاز نشد. حادثه لانه جاسوسی به این واسطه رقم خورد که آمریکایی‌ها به شاه فراری ایران پناه دادند و به همین دلیل ملت ایران حق داشت که با ذهنیت تاریخی کودتای 28 مرداد سال 1332 دست به چنین اعتراضی بزنند. آمریکایی‌ها در ادامه به دلیل خوی تجاوزگرانه و سلطه‌طلبانه خود در ادامه هواپیمای مسافربری ما را مورد هدف قرار داد و این دقیقا برخلاف توافق الجزایر بود، توافقی که در آن آمریکایی‌ها متعهد شده بودند که در امور داخلی ایران دخالت نکنند.

سابقه تخاصم آمریکا به اینجا ختم نمی‌شود، آنها حتی در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و عراق نیز از صدام پشتیانی کردند و مصداق‌های این خصومت تا به امروز ادامه داشته است.

ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری شعاری را مطرح کرد مبنی‌بر اینکه دموکرات‌ها، القاعده و داعش را ایجاد کردند و به دنبال انعقاد توافق هسته‌ای یا همان برجام با ایران بودند.

ترامپ امروز می‌خواست درخصوص تحقق این شعارها عکس‌العمل نشان دهد و در این راستا ما را به مواردی متهم کند که چند ماه قبل در انتخابات ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها را به آن متهم می‌کرد و درهمین راستا ایران را حامی تروریسم و داعش و القاعده جلوه دهد.

امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ما در راس مبارزه با تروریسم قرار داریم. آمریکایی‌ها تروریسم را برای لطمه زدن به جمهوری اسلامی ایران ایجاد کردند ولی از سوی دیگر مباحثی مبنی‌بر مبارزه با تروریسم را مطرح می‌کنند.

در رابطه با برجام باید گفت که یا برجامی وجود خواهد داشت و همه کشورها در آن خواهند بود یا چنین قراردادی اساسا وجود نخواهد داشت. این موضع توسط علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

امروز برخلاف نظر رئیس‌جمهور آمریکا که گفته است ایران روح برجام را نقض کرده، همه دنیا ازجمله آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرده‌اند.

امروز 192 کشور جهان در موضوع برجام و توافق هسته‌ای، ایران را همراهی می‌کنند و تنها آمریکا و اسرائیل هستند که نظر متفاوتی دارند. آمریکا امروز منزوی شده و همین سخنرانی گواه این انزواست.

آمریکا بداند که دولت و دستگاه دیپلماسی کشورمان جواب سختی را به این اظهارات خواهند داد.

آمریکایی‌ها می‌خواهند هزینه تمام شکست‌هایی را که در سال‌های گذشته متحمل شده‌اند، به گردن ایران بیندازند.

امروز آمریکایی‌ها در منطقه شکست خورده‌اند و باید این شکست را بپذیرند. آنها باید خود این شکست‌ها را مورد مطالعه قرار دهند و عوامل آنها را احصا کنند. ما خطاهای آمریکا را رصد می‌کنیم، خطاهایی که اینک اعتراض‌ها علیه آمریکا را نیز برانگیخته است.

ارسال نظرات

آخرین اخبار