بسیاری سید ابراهیم رئیسی را که با شعار «تغییر به نفع مردم» و «دولت کار و کرامت» در انتخابات حاضر شده است را گزینه وحدت آفرین برای جریان مومن و انقلابی می‌دانند.

به گزارش سرویس سیاسی قزوین خبر؛ بسیاری سید ابراهیم رئیسی را که با شعار «تغییر به نفع مردم» و «دولت کار و کرامت» در انتخابات حاضر شده است را گزینه وحدت آفرین برای جریان مومن و انقلابی می‌دانند. در همین رابطه با «محمدحسین شفیعی‌ها»، فعال سیاسی و فرهنگی و مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به گفت‌وگو نشستیم.

 

شما ویژگی‌های آقای سیدابراهیم رئیسی و شرایط این انتخابات را چگونه تحلیل می‌کنید؟

البته همان طور که مستحضرید ما به عنوان حزب موتلفه عجالتاً آقای میرسلیم را به‌عنوان کاندیدا در عرصه انتخابات داریم تا ان‌شاءالله بعد مناظرات که اگر شرایط تغییر نکند و همین وضعیت باشد احتمال دارد وی به نفع آقای رئیسی کنار برود،شما با این نگاه به توضیحات من توجه کنید.

 در شرایط فعلی درمیان این بزرگوارانی که از طرف شورای نگهبان تأیید و داوطلب شده‌اند برای ریاست جمهوری، به جهات مختلف آقای رئیسی می‌تواند از امتیازاتی برخوردار باشد و یا ترجیحاتی داشته باشد. از جمله سیادت خود ایشان یک نکته‌ای است که برای جامعه ایرانی، به خصوص برای جامعه سنتی ایرانی که توجه ویژه‌ای به اولاد پیامبر دارند، می‌تواند یک امتیاز باشد و در بحث انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از شاخصه‌های برتری تلقی شود. ضمن اینکه رئیسیتقربیاً بیش از سه دهه است که در قوه قضائیه حضور داشته‌، هر چند که دستگاه قضائی متفاوت از دستگاه اجرایی کشور است اما این چنین به نظر می‌رسد که چون در رده‌های بالای دستگاه قضائی بوده آشنایی کامل به اوضاع و احوال کشور دارد. ضمن اینکه عملکرد سیدابراهیم رئیسی در این دوره یک ساله اخیری که مقام معظم رهبری ایشان را در تولیت آستان مقدس علی بن موسی الرضا(ع) منصوب کرده‌اند، مورد توجه واقع شده و حرکت‌ها و اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته که به زعم و تصور من، آن چیزی که بیشتر از همه توجهات را به آقای رئیسی جلب کرد عملکرد یک ساله ایشان بود.

امیدواریم که ان‌شاءالله با توجه مردم و رأی مردم به ایشان، ایشان در رأس قوه اجرایی قرار بگیرد و طبیعتاً آن نگاه مثبتی را که در آستان قدسکه از لحاظ اقتصادی و معنوی جایگاه بزرگی است-معنوی‌اش که اصلا قابل مقایسه نیست-منشأاثرات مثبت شد و نگاه را به سمت عدالت اجتماعی و توجه به محرومان تغییر جهت داد، ان‌شاءالله همین معنا را بتواند در عرصه سکان داری اجرایی کشور و مسئولیت اداره کشور پیاده کند و موفق شود.

طبیعی است که این نگاه را ما در آقای رئیسی احساس می‌کنیم که در صورت پذیرش از سوی مردم، تیمی را که برای خودشان به عنوان دولت و مسئولان رده عالی کشور تعیین کند، طبیعتاً از ویژگی‌ها و توانایی‌های خاصی برخوردارند، فارغ از جناح بندی‌ها و دسته‌بندی‌هایی که در کشور وجود دارد؛ ایشان صرفاً بر مبنای رسیدگی به امور جامعه و درآوردن کشور از این وضعیتی که الان ما در آن به سر می‌بریم و متاسفانه وضعیت خوبی نیست، به ویژه در حوزه مسئله معیشت و اقتصاد کشور و مردم ورود پیدا کرده است. برون رفت از این وضعیت نیاز به این دارد که ما رئیس جمهوری را داشته باشیم که این نگاه چهار سال گذشته را نداشته باشد و علاوه بر آن فاصله بسیار زیادی با این نگاه داشته باشد، همان تعبیری که مقام معظم رهبری اخیرا داشتند که رئیس جمهور ما باید رئیس جمهوری باشد که نگاهش از بیرونی‌ها و عناصر خارج از کشور قطع باشد و تکیه‌اش را به نیروهای درونی کشور داشته باشد. آقای رئیسی یقیناً از این ویژگی برخوردار است و ان‌شاءالله امیدواریم در راستای تحقق این نکته و منویات مقام معظم رهبری تدابیر ویژه‌ای را داشته باشد و برنامه‌هایش به گونه‌ای باشد که در یک فرصت زمانی کوتاه بتواند برای مردم تغییرات مثبت را به صورت محسوس به وجود بیاورد.

 

برنامه‌های مهم دکتر رئیسی برای تغییر به نفع مردم چیست و چه اثری در آینده انقلاب دارد؟

آن چیزی که از همین مصاحبه‌ها و مناظره‌های ایشان برآمده، در عرصه مسائل اقتصادی که مسائل محوری امروز جامعه است و جدأ باید به آنها پرداخته شود و اینکه باید تغییر ماهوی در آن چه که تا الان اتفاق افتاده صورت بگیرد. آنچه ایشان مطرح می‌کند نگاه مثبتی بوده به امور مردم، توجه به محرومان به‌عنوان یک اصل برای آقای رئیسی مطرح است و توجه کردن به معیشت مردم، راه اندازی تولید و خروج واقعی از رکود با تدابیر ویژه اقتصادی جزء برنامه‌هایی است که ایشان اعلام کرده است. در حوزه‌های فرهنگی طبیعتاً نگاه دولت کار و کرامت کاملاً روشن است، مبتنی بر ارزش‌های متعالی است. با توجه به هویت فرهنگی خود ایشان و نقشی که به خصوص در این یک سال در آستان مقدس علی بن موسی الرضا(ع) داشت، امید می‌رود در حوزه فرهنگی هم ما بهبودهای محسوس و قابل توجهی را در عرصه کشور مشاهده کنیم و همین طور در حوزه‌ اجتماعی، حوزه‌ سیاسی و سیاست خارجی ما یقیناً در دوره بعد ان‌شاءالله اگر آقای رئیسی بتواند رای مردم را کسب کند سیاست خارجی کشور تغییرات قابل توجه و اصلاح گرانه‌ای را خواهد دید. روندی که ما در چهار سال گذشته در عرصه سیاست خارجی داشتیم طبیعتاً آسیب‌های زیادی را به کشور و نظام وارد کرد، حداقل در حد اینکه رو به ضعف برد و امروز ما می‌بینیم که دشمنان کشور و نظام دارند با ما جسورانه برخورد می‌کنند و این ناشی از آن نگاه ملتمسانه‌ای بود که متأسفانه در دولت یازدهم از ابتدا خودش را نشان داد و هرگز هم علیرغم همه توصیه‌ها و موعظه‌هایی که به آقای رئیس جمهور شد ولی او دست بردار نشد و ما در عرصه سیاست خارجی به نوعی عقب گرد داشتیم. به نظر می‌رسد که در این حوزه هم ان‌شاءالله ما تحولات مثبت و خوبی را شاهد باشیم.

 

به نظر شما ایشان چگونه می‌توانند یک گزینه وحدت آفرین باشند برای جریان مومن و انقلابی؟

شاید یکی از رسالت‌ها و مسئولیت‌های سنگین سید ابراهیم رئیسی همین است. در حوزه اصوالگرایی مقداری تشتت و اختلاف نظرهای فاصله دار ایجاد و پیدا شده است. اگر ان‌شاءالله ایشان بتوانند این موفقیت را کسب کنند به نظر می‌رسد در شرایط عناصر موجود در عرصه امروز انتخابات-شاید عناصر موفق‌تری هم در کشور باشند ولی حضور پیدا نکرده‌اند-این ویژگی و ظرفیت و استعداد در ایشان هست که بتواند منشأ اثر باشد و این ضعفی که در کشور در حوزه بدنه انقلابی و اصولگرایی جامعه رخ داده بود را به قوت تبدیل کند و موجب شود که گرایش نیروهای انقلاب به سمت وحدت هر چه بیشتر حرکت کند.

 

وظیفه نخبگان انقلابی در انتخابات پیش رو چیست؟

یکی از نکات مهم این است که اگر ما به برنامه‌ها و سیاست‌هایی که آقایان کاندیداهای ریاست جمهوری در حوزه اصولگرایی و انقلاب داشتند توجه کنیم، میان این سه نفری که در این جرگه محسوب می‌شوند، ما هیچ نقطه ضعفی مبنی بر اختلاف نمی‌بینیم. من نگاهم این است که شرایط امسال و این دوره ریاست جمهوری با دوره قبل متفاوت است، شاید بعضی‌ها نگران این هستند که چرا سه نفر آمده‌اند، ولی نه شرایط امروز ما با شرایط سال 92 یکی است و نه این سه نفری که آمده‌اند و امروز در عرصه رقابت‌ها قرار گرفته‌اند که نمونه‌اش را هم در مناظره ی دیروز دیدیم، هرگز نگاهشان این نیست که نسبت به همدیگر رقابت داشته باشند که در حرف ها و صحبت هایشان هم این معنا را گفته‌اند. رقابت اصلی این‌ها با دولت کنونی است، با آقای روحانی است، با آقای جهانگیری که به عنوان کاندیدای پوششی برای ایشان آمده است.از قضا شاید یک نکته مثبت در این قصه باشد که حضور این سه بزرگوار موجب می‌شود دیدگاه‌های مختلفی که در این عرصه هست مطرح شود و اقبال مردم که در نظرسنجی‌ها خودش را نشان می‌دهد، می‌تواند آن گزینهنهایی را تعیین کند. من نگرانی از این ندارم که این حضرات باقی بمانند، به احتمال بسیار زیاد بعد از این مناظرات و گفتگوها و انجام نظرسنجی‌هایی که به طور طبیعی در کشور اتفاق می‌افتداگر تغییر محسوسی در آراء مردم رخ نداده باشد و اختلافی که الان هست باقی باشد به احتمال زیاد به نفع گزینه‌ای که از رأی بالاتری برخوردار است قطعاً کنار خواهند رفت. منتها این ظرفیت در آقای رئیسی به خاطر کسوت و موقعیتی که دارد بیشتر از دو کاندیدای بزرگوار دیگر است.

 

معصومه امینی

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار