حافظ طلعتی (1)

کدخبر: 1193

واقعیت جدیدی در سیاست بین‌الملل شکل‌گرفته و آن ورود هویت و واقعیت انکار ناپذیر ایران در با استکبار بوده و عصر جدید عصر رویارویی نهضت مقاومت با اسرائیلخواهد بود.

به گزارش سرویس سیاسی قزوین خبر، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای قرن گذشته توانست گفتمان جدیدی را در عرصه داخلی و بین‌الملل به وجود آورد. این گفتمان در عرصه داخلی بر پایه فرهنگ خودباوری، ایستادگی و مقاومت، پایداری در مقابل نظام سلطه و شهادت‌طلبی استوار است و در عرصه خارجی درصدد تحقق شعار نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی ایران بوده وبر اصول عزت حکمت و مصلحت تاکید می کند.

 

نگرانی دولت‌های دست‌نشانده منطقه‌ای و قدرت‌های فرا منطقه‌ای از تأثیرات انقلاب اسلامی در ایران موجب شد که هرکدام از این کشورها سیاست خصمانه‌ای را برای مقابله و مهار جمهوری اسلامی ایران در پیش گیرند.

 

ازاین‌رو جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بقا خویش و مقابله با جریان حاکم در عرصه روابط بین‌الملل با اتکا به پایگاه ایدئولوژیک خویش توانست روح جدیدی به کالبد بی‌جان محور مقاومتی که از زمان جمال عبد الناصر بر پایه پان‌عربیسم شکل‌گرفته بود بدمد و یا تقویت پایه‌های مقاومت در لبنان و در پی آن حمایت از جنبش‌های اسلامی در منطقه نظیر حزب‌الله و جنبش جهاد اسلامی حماس دستاوردهای بی‌نظیری را در کارنامه استکبارستیزی این جنبش‌ها در تاریخ ثبت نماید.

 

هدف از نگارش این متن توانایی جمهوری اسلامی ایران را برای ایجاد نوعی موازنه قوای نامتقارن در خاورمیانه و بهره‌گیری از این نظریه در راستای رسیدن به اهداف خویش در سطح منطقه و فرا منطقه‌ای تبیین می‌کند.

 

رشد و ارتقا فکری بینش سیاسی رشد اسلام‌خواهی توسط مسلمانان در سراسر جهان احساس سربلندی در میان مسلمانان در میان مردم کشورهای عربی مقابله با زیادی خواهی غربی‌ها برانگیختن احساس هویت دینی در میان مسلمانان به‌ویژه شیعیان و در نهایت تقویت انگیزه مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی و مقابله با توسعه‌طلبی‌های این رژیم از نتایج قابل‌توجه در اتخاذ چنین استراتژی توسط جمهوری اسلامی ایران است.

 

بعد از اتمام مذاکرات هسته‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با دفاع قاطعانه از حرکت‌های اسلامی در جبهه مقاومت بر آن صحه گذاردند و مذاکرات هیچ‌گونه تاثیری به جهت عقب‌نشینی از اصول اساسی انقلاب در حوزه مقاومت اسلامی نخواهد داشت.

 

دکتر ابراهیم متقی استاد و رئیس انجمن علم سیاسی دانشگاه تهران و مشاور پژوهشی نگارنده در حوزه مطالعات راهبردی در مقاله‌ای هویت‌یابی را واقعیت جدید سیاست بین‌الملل برشمرده است در این مقاله زبان سیاسی مقاومت اسلامی را انعکاس ظهور ادبیات اسلامی در روابط بین‌الملل برشمرده و شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران را منجر به کاهش کارآمدی روش‌شناسی پوزییتیویستی در سیاست بین‌الملل دانسته است.

 

به نظر نگارنده شکل جدیدی از رفتار ضد هژمون در نیروهای هویت گرا در منطقه و جبهه مقاومت اسلامی مشاهده می‌کنیم، موازنه قوای نامتقارن در حقیقت ایجاد تعادل و توازن میان قوای نامتقارن است.

 

 در حقیقت الگوی رفتاری است که به‌موجب آن بازیگران با سطوح متفاوت قدرت به متوازن‌سازی با یکدیگر می‌پردازند در این معنا بازیگر ضعیف‌تر منطقه‌ای با اتکا به مؤلفه‌های غیر کلاسیک قدرت بازیگران قدرتمند جهانی و متحدین منطقه‌ای آن‌ها را متوازن می‌سازد.

 

در این اثنا ضرورتاً نیازمند موازنه سازی ایدئولوژیک شیعه-سنی در منطقه هستیم. قبل از انقلاب اسلامی شیعیان نیروهای حاشیه‌ای و فراموش‌شده خاورمیانه بودند بعد از انقلاب این تفکر استحاله گردید و نیروهای حاشیه‌ای وارد متن سیاسی و اجتماعی منطقه خاورمیانه گردیدند.

 

 این امر تداعی‌کننده نقش سیاسی و اجتماعی چنین گروه‌هایی در تمامی خاورمیانه قبل انقلاب که هیچ زمینه برای ارتقا نقش سیاسی پیدا نمی‌کردند. انقلاب اسلامی ایران طراح و تغییردهنده قدرت جدید سیاسی در فضای نامتقارن است.

 

معنای دقیق این عبارت در مفاهیم و اسطوره‌های فرهنگ شیعه به‌وضوح مشاهده می‌شود ازاین‌روست که برخی از تحلیل گران از جمله «ولی‌الله نصر» چنین فرایندی را عامل اصلی تغیر در موازنه قدرت کشورها و گروه های اجتماعی خاورمیانه می‌داند.

 

خلق اصطلاح شیعیان حاشیه‌ای و هلال شیعی اگر چه بیشتر جنبه تبلیغاتی مسموم را از ناحیه کشورهای که به دنبال ایجاد الگوی موازنه تهدید بوده، مطرح می‌شود لیکن توجه به آن امری ضروری و مهم است این پارادایم اثار ثانویه در حوزه خاورمیانه گذاشته و از سوی دیگر توانست نشانه هایی از قواعد تکوینی مقاومت محور را به وجود آورد.

 

 به‌طور کلی هنگامی که مفاهیم ایدئولوژیک و ارزشی در یک حوزه جغرافیایی می‌تواند نقش سیاسی و ایدئولوژیک ایفا کند اثار وپیامد ان در سایر حوزه‌های جغرافیایی قابل توجه خواهد بود این مفاهیم توانسته اند شکل جدیدی از قدرت و نفوذ و تاثیر گذاری سیاسی را ایجاد کند.

 

 ازآنجایی‌که در چنین فرایندی جایگاه سیاسی شیعیان ارتقا یافته وانان به جایگاه و موقعیت جدیدی در منطقه دست یافتند ازاین‌رو می‌توان به این نتیجه رسید که نه تنها مفاهیم در حوزه کنش اجتماعی باز تولید می شوند بلکه قادرند شکل جدیدی از قدرت سیاسی را در حوزه اجتماعی کشورهای خاورمیانه تولید کنند.

 

رقابت بر سر کسب نفوذ در منطقه خاورمیانه بشدت در جریان است. این موضوع تازه‌ای نیست ولی سرعت تغییر و تحولات سیاسی و پویایی رویدادهای منطقه‌ای ماهیت ویژه ای به رویکردهای سیاست خارجی قدرت‌های اصلی منطقه داده است با توجه به پیامدهای تحولات عربی به‌ویژه بحران سوریه و جبهه‌بندی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که این بحران ایجاد کرده است رقابت بر سر نفوذ با وضوح بیشتری درباره ترکیه، ایران و عربستان دیده می شود.

 

 بر اساس مباحث گفتمانی عناصر گفتمان مقاومت به عنوان محور انقلاب اسلامی در دو بخش قرار می‌گیرد یک بخش نفی یا سلبی بوده و بخش دیگر ایجابی و اثباتی است. در مرکز بعد سلبی گفتمان انقلاب اسلامی سلطه‌ستیزی قرار دارد و دوم نفی استکبار و استبداد ستیزی است. جمهوری اسلامی ایران خلاقیت فوق‌العاده در ایجاد نبرد نامتقارن در منطقه خاورمیانه دارد هرگونه کنش های مواجهه جویانه از طرف استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی ضربات چکشی برای انها خواهد داشت.

 

 در منطقه نیروهای ایدئولوژیک ما در تمام کشورها حضورداشته و در صورت هر حرکت نسنجیده بزرگ‌ترین و غیر باور ترین ائتلاف در جبهه مقاومت به نفع جمهوری اسلامی شکل خواهد گرفت.

 

 در حوزه مطالعات استراتژیک امنیتی و دفاعی قدرت ضربه زنی انقلاب اسلامی در مقابل هر هجوم در ساعات ابتدائی منحصر بفرد خواهد بود و دشمن زبون گرفتار نقاط کور خواهد شد.

 

 دشمنان انقلاب توان تشخیص این نقاط را ندارند وسیاست انان برای ورود به سایت های نظامی و دفاعی با فرمان مقام معظم رهبری به شکست مبدل شد واین به نفع جبهه مقاومت تمام خواهد شد.

 

واقعیت جدیدی در سیاست بین‌الملل شکل‌گرفته و آن ورود هویت و واقعیت انکار ناپذیر آن در سرنگونی استبداد و مبارزه مواجهه جویانه آن با استکبار است و عصر جدید عصر رویارویی نهضت مقاومت با اسرائیل و نبرد آن در سرزمین‌های اشغالی خواهد بود. پیروزی در فلسطین نقطه عطف برای نیروهای هویت گرا محسوب خواهد شد و ویژگی بارز آن، نبرد نامتقارن است.

 

منبع: شکوه فرهنگ

1.مدرس دانشگاه و تحلیلگر مطالعات استراتژیک

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار