پشت پرده بازرسی‌های سرزده آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌های برتر ایران؛

کدخبر: 3359

یکی از نگرانی های امنیتی در این موضوع اشراف اطلاعاتی بازرسان است؛ یعنی بازرسانی که باید گمان جاسوسی به آنها داشت (با توجه به سابقه جاسوسی بسیاری از بازرسان آژانس برای آمریکا و اسرائیل) به راحتی اطلاعات حیاتی جامعه علمی کشور را دارا هستند.

چندی پیش خبری مبنی بر بازرسی سرزده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت منتشر شد، اقدامی که با واکنش مبهم رییس این دانشگاه همراه بود. اما حالا اخباری مبنی بر بازرسی از دانشگاه های صنعتی شریف و شهید بهشتی نیز به گوش می‌رسد. بازرسی‌هایی که با توجه به نحوه و ماهیت آنها بیشتر به بازجویی شبیه است. بازرسی هایی که نه تنها سوالات مهم که نگرانی‌های مهم تری را هم ایجاد کرده است.

۱- به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با فارس بازرسان آژانس در خرداد ماه سال جاری در حالی که نقشه آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت را در اختیار داشتند به صورت محرمانه اقدام به بازدید و نمونه‌برداری از برخی از آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت کردند. سوال این است که بازرسان یک نهاد خارجی چگونه و از چه منبعی نقشه آزمایشگاه‌های این دانشگاه را به دست آورده‌اند؟ آیا دولت روحانی این نقشه‌ها را در اختیار آنها گذاشته و یا منبع دیگری این اطلاعات را به طرف خارجی داده است؟

۲- برخلاف گفته رییس دانشگاه که تاریخ بازرسی را ۱۲ تیر اعلام کرده، این اتفاق در خرداد‌ماه رخ داده است. چرا مسئولان سعی دارند ابتدا این موضوع را تکذیب کنند و بعد از افشاگری رسانه‌ها یک زمان غیر واقعی را اعلام کنند؟ چرا با یک ماه تاخیر آن هم با اکراه این خبر اعلام شده است؟ این تکذیب و تاخیر در رسانه‌ای کردن موضوع نشان دهنده اینست که اگر رسانه‌ها موضوع را پیگیری نکرده بودند مسئولان دولتی هیچگاه آن را رسانه‌ای نمی‌کردند.

۳- فواد ایزدی رئیس گروه پژوهشهای آمریکا شناسی دانشکده مطالعات جهان دانشکاه تهران در جمع مسئولین نواحی استانی و معاونین سازمان بسیج دانشجویی کشور اعلام کرد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از دانشگاه علم وصنعت به سراغ دانشگاه شهید بهشتی که تنها دانشکده انرژی هسته ای در کشور را داراست رفته‌اند که البته تاکنون شورای عالی امنیت ملی آنها را معطل کرده است. پس می‌توان حدس زد که بازرسی‌های سرزده از دانشگاه‌ها طبق یک برنامه مدون در حال اجراست و نمی‌توان آن را محدود به یک دانشگاه دانست. آیا مسئولان دانشگاه شهید بهشتی در این مورد توضیحات لازمه را ارائه خواهند کرد؟ در جدیدترین نمونه اما یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرده که بعد از دانشگاه علم و صنعت بازرسان از دانشگاه صنعتی شریف هم بازدید پنهانی داشته‌اند ولی این موضوع رسانه‌ای نشده است.

۴- یکی از نگرانی‌های امنیتی در این موضوع اشراف اطلاعاتی بازرسان به اماکن و افرادی است که باید از آنها بازرسی کند؛ یعنی بازرسانی که باید گمان جاسوسی به آنها داشت (با توجه به سابقه جاسوسی بسیاری از بازرسان آزانس برای آمریکا و اسرائیل) به راحتی اطلاعات حیاتی جامعه علمی کشور را در اختیار دارند و هر زمان اراده کنند می‌توانند خلا اطلاعاتی خود را ذیل عنوان بازرسی تکمیل کنند. با این وضعیت چه تضمینی برای تامین امنیت اساتید هسته‌ای کشور وجود دارد؟ آیا نمونه‌هایی همچون شهید شهریاری و شهید علیمحمدی برای مسئولان کشور زنگ هشداری نیست تا از به خطر افتادن جان دانشمندان کشور نگران باشند؟

۵- اگر ادعای برخی رسانه‌ها که آغاز این بازرسی‌ها را به مقاله یک دانشجوی دانشگاه علم و صنعت مرتبط می‌دانند، تایید کنیم، باید مسئولان به این سوال پاسخ دهند که چرا تحقیقات علمی کشور گروگان بازرسان شده است؟ چرا استفاده از یک کلمه مربوط به فناوری هسته‌ای این اجازه را به دشمن می‌دهد که به راحتی از جامعه علمی کشور بازجویی کند؟ اگر فردایی کشور خواست روی یک دانش بنیادین تحقیق کند و یا آن را توسعه دهد آیا امکان آن با توجه به اشراف دشمن وجود دارد؟

۶- "علی اکبر صالحی" رییس سازمان انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران در ارتباط با  روند  "بخش R&D" گفته بود: «بخش R&D (برنامه تحقیق وتوسعه) ما به خوبی در حال پیشروی است و ما برای اورانیوم سانتریفیوژهای گازی بکار می‌گیریم و از برخی سانتریفیوژها برای ایزوتوب‌های پایدار و از برخی دیگر در حوزه سلامت بهره می بریم.» اما حقیقت گویا ادعای دیگری دارد. ارتباط بحث تحقیق وتوسعه با دانشگاه‌ها بالاخص دانشگاه‌هایی همچون شهید بهشتی روشن است. حال اگر به خاطر یک مقاله علمی سیل بازرسان به دانشگاه ها به راه می‌افتد چگونه ممکن است تحقیق و توسعه‌ای توسط جامعه علمی کشور صورت بگیرد؟ آیا تحقیق و توسعه با بازرسی سرزده جور در می‌آید؟

۷- همه این سوالات از یک ریشه مشترک هستند و آن پنهانکاری دولت در موضوع برجام است. بعد از گذشت نزدیک چهار سال از امضای برجام هر روز ابعاد جدیدی از تعهدات ایران روشن می‌شود. ابعادی که به خوبی نامحرم بودن مردم و محرم بودن دشمنان برای دولت روحانی را تایید می‌کند. قطعا بازرسی‌های سرزده با هماهنگی بوده پس می‌توان چنین فرض کرد که دولت روحانی تعهدات خاصی در این زمینه به طرف‌های غربی داده که آنها به راحتی دست به چنین اقداماتی می‌زنند. واقعیت آن است دانش هسته ای کشور بعد از برجام در خطر نابودی قرار گرفته است؛ هم نابودی زیرساختی هم نابودی منابع انسانی. تکذیب‌های سریع و البته تاییدهای دیرهنگام نشان‌دهنده عدم رغبت دولت برای رسانه‌ای کردن این موضوع است، موضوعی که می‌توان آن را تعهد دولت برای پذیرش بی چون و چرای آپارتاید علمی دانست.

* گزارش از سعید درویشی

 

  • کرامت سلیمی 0 0 پاسخ

    دکتر حسن عباسی اعلام کرده اند که روزنامه ها و سایتها از طریق وزارت ارشاد تحت فشار و تهدید هستند که نباید در باره موضوع انرژی هسته ای چیزی بنویسند.

    لصل خبر این است :


    عباسی در ادامه خطاب به تحلیل گران بخش فنی حوزه هسته ای گفت: این انرژی هسته ای که الان دست ما است نداشتنش بهتر از داشتنش بود، حداقل در بحث امنیتی مثل الان در خطر نمی افتادیم اگر این توافق ریگی به کفشش نیست چرا دولت خفقان ایجاد کرده است چرا از وزارت ارشاد ابلاغ می کنند که هیچ کس حق ندارد در این زمینه حرف بزند و هر چه وب سایت و روزنامه منتقد است می کشانند دادگاه و هر کسی هم در این دولت سخنرانی می کند برایش پرونده تشکیل می دهند؟ چرا دولت واهمه دارد؟ چرا همه را به صلابه کشیده اند. پس مجبوریم شک کنیم حتما اتفاقی افتاده است.


    مدیر محترم سایت ایا خبر فوق نشان دهنده یک نوع کلک و حقه بازی در موضوع انرژی هسته ای نیست.


    همچنین اقای فریدون عباسی رییس سابق سازمان انرژی هسته ای نیز گفته اند که شهید مصطفی احمدی روشن شهید هسته ای نبوده اند و اصلا" ایشان دانشمند هسته ای نبوده اند و کار بازرگانی می کرده اند. و ترور بقیه شهدای هسته ای نیز ترور کور بوده است.

    به لینک زیر مراجعه نمایید:


    yon.ir/shFZA

ارسال نظرات

آخرین اخبار