با گذشت زمان توافق لرزان و نمایشی بین کره شمالی و آمریکا بی‌جان تر شده و روابط دو کشور هر لحظه به روزهای گذشته نزدیکتر می شود.

بعد از دیدار تاریخی و عجیب رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در ساعت 9 صبح 22 ژوئن (22 خرداد) امسال و توافق بر سر تعطیلی فعالیتهای هسته ای و موشکی کره شمالی و برداشته شدن تحریمهای آمریکا بسیاری گمان می‌کردند بحران شبه جزیره کره رو به اتمام است.

دونالد ترامپ در همان دوره ای این دیدار را ترتیب داد که با هیاهوی بسیار از برجام خارج شده بود. برخی همان زمان تحلیل کردند که احتمالا این اقدام ترامپ دهن کجی و طعنه ای به اوباما است که برجام را همواره دستاورد بزرگ خود می‌دانست و به آن می‌بالید.

با این حال، مدت کوتاهی از دیدار ترامپ و کیم جونگ اون نگذشته بود که اوضاع به حالت اول بازگشت. تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه اشخاص حقیقی و حقوقی کره شمالی ادامه یافت. هنوز دو هفته از دیدار ترامپ و کیم نگذشته بود که دونالد ترامپ تحریم‌های وضع شده علیه کره شمالی را تمدید کرد. در مدت اخیر این تحریمها شدت بیشتری هم یافته است. حدود شش روز قبل خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا سه نفر از مقام‌های کره شمالی را تحریم کرده است. به گفته رویترز، یکی از این افراد از مشاوران نزدیک «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی است.

در این میان واکنش مقامات کره شمالی هم جالب است. کیم جونگ اون در ابتدا نسبت به بدعهدی آمریکا و تحریم مقامات کره شمالی واکنش منفی خاصی نشان نداد و حتی چند بار به طور علنی اعلام کرد که مایل است مجددا با دونالد ترامپ دیدار داشته باشد. اما با اوج گیری تحریم‌های آمریکا و به خصوص تحرکات متحدین منطقه ایش یعنی ژاپن و کره جنوبی نگرانی ها کمی بیشتر شد و کره شمالی شروع به نشان دادن واکنش کرد.

مدتی قبل خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال از رزمایشی نظامی توسط ارتش کره جنوبی در مرزهای مشترکش با کره شمالی خبر داد. پس از این اتفاق برای اولین بار در شش ماه اخیر مقامات کره شمالی احساس نگرانی کرده و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که این رزمایش‌ها ضربه‌ای به تلاش‌های آشتی‌جویانه است. پس از آن اعلامیه های کره شمالی علیه آمریکا و متحدان منطقه ایش افزایش یافت و حتی در هفته اخیر، کره شمالی صراحتا با انتشار گزارشی به بن بست رسیدن مذاکرات هسته ای با آمریکا را که پیشتر با حدس و گمان مطرح می شد، مورد تایید قرار داد.

 

توافقی نمایشی با اهدافی سمبلیک

در زمان توافق ترامپ با کره شمالی، برخی از تحلیلگران که موافق شدید ترامپ و سیاستهای تندش بودند، این توافق را نسبتا ناقص و عجیب می‌دانستند. هآرتص اسرائیل در همان بحبوحه خروج آمریکا از برجام و توافق با کره شمالی، این حادثه را چنین روایت کرده بود: " کارشناسان معتقد بودند که توافق آمریکا با کشوری مانند کره شمالی حداقل چند ماهی به طول انجامد. اما ترامپ در مدت کمتر از یک هفته توانست به توافق با کره شمالی برسد. بنا به حدس بسیاری هر گونه توافق برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی ماهها طول خواهد کشید تا متخصصان هسته ای آن را بررسی کنند و جزئیات را مشخص نمایند. تنها پس از آن است که رهبران در نهایت پای میز مذاکره نشسته و توافق نهایی را  امضا می‌کنند."

البته هآرتص ناشیانه معتقد است مذاکرات در سطح فنی و جزئی(مثلا آنطور که در برجام شاهد آن بودیم) کاملا نمایشی و بی معنی است اما تاریخ مدت کوتاهی بعد نشان داد که آنچه نمایشی است رفتار ترامپ بوده است.

وکس نیوز در تحلیلی توافق کره شمالی را یک شو کامل دانست که دستاوردی سمبلیک و نه واقعی داشته است. این سایت خبری با تحلیل متن توافق نامه عبارات آن را کاملا مبهم و دوپهلو دانسته بود که به هیچ وجه نه آمریکا را ملزم به رعایت تعهداتش کرده و نه کره شمالی را ملزم به تعطیلی کامل فعالیتهای هسته ای و موشکی‌اش می‌کند.

این توافق نامه 4 بند اصلی دارد. هر 4 بند کاملا کلی هستند که به هیچ امر مشخص و جزئی اشاره نمی‌کنند. در دوبند اول این توافق نامه، از نزدیکی ملتهای دو کشور و صلح پایدار گفته می‌شود که کاملا شعاری و سمبلیک است. در بند سوم از کره خواسته می‌شود که به صورت کامل فعالیتهای هسته ای خود را تعطیل کند اما هیچ عبارتی این خواسته را رسمی نمی‌کند. عبارات بار حقوقی ندارند و جزئیاتی از قبلی بازه زمانی تعلیق فعالیتهای هسته‌ای و چگونگی آن ذکر نمی‌شوند.

بروس کلینجر، مامور سابق سیا معتقد است در توافق هسته ای گذشته با کره شمالی( که در سال 2005 منعقد شد) عبارات از این دقیق تر و الزام آور تر بودند اما با این حال، آن توافق ره به جایی نبرد و مدتی بعد کره شمالی فعالیتهای هسته ایش را از سر گرفت، اما این توافق اخیر از آن هم مبهم تر و کلی تر است و بعید است بتواند به صورت عملی به اجرا درآید.

جنیفر روبین، تحلیلگر واشنگتن پست اخیرا طی مقاله ای این خلا موجود در توافق هسته ای را به سیاست خارجی ترامپ مرتبط می‌داند که همواره سعی دارد با شو و نمایش از خود چهره ای قهرمان بسازد. این تحلیلگر در مقاله اش (که با عنوان ترامپ "هیچ چیز را در هیچ جایی به دست نیاورده است" منتشر شده است) عنوان کرده که خروج از برجام، خروج از توافق پاریس، سیاست خارجی ضعیف در قبال اوکراین و روسیه و به خصوص توافق بی معنی و سمبلیک با کره شمالی به خوبی نشان می‌دهد که سیاست خارجی ترامپ تا چه حد ضعیف بوده است.

روبین اشاره دارد که تیم سیاست خارجه ترامپ تا کنون حتی یک دستاورد ملموس و عینی نداشته است. سیاست درون گرایی آمریکای ترامپ که پشت ملی گرایی ظاهری او پنهان شده است به خوبی نشان می‌دهد که او در زمینه سیاست خارجی تا چه حد ضعیف و ناکارآمد است.

با وجود تمام این موارد، با گذشت زمان توافق لرزان کره شمالی و آمریکا بی‌جان و لرزان‌تر شده و روابط دو کشور هر لحظه خصمانه تر می‌گردد. رسانه رسمی کره شمالی روز جمعه در گزارشی تند اقدامات آمریکا از جمله سیاست های این کشور در دشمنی با پیونگ یانگ و تحریم ها را که باعث توقف گفت و گوها شده است، محکوم کرد. این گزارش تاکید دارد که تنها زمانی می‌توان به آینده و مذاکرات خوشبین بود که آمریکا از سیاستهای احمقانه اش دست بردارد.

این خط و نشانها همگی نشانه‌های یک درگیری تازه هستند که احتمالا میان آمریکا و کره شمالی رخ داده و به طور قطع از دل ضعف توافق اخیر این دو کشور بیرون می‌آید.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار