ایران معادلات منطقه را در سوریه تغییر داد

کدخبر: 2517

ارزیابى جامعه اطلاعاتى حاکى از آن است که ایران به‌رغم مانع‌تراشى‌هاى آمریکا امیدوار است که سایر اعضاى ۱+۵ به تعهدات خود در برجام پایبند باشد. آمریکا براى حفظ چهره بین‌المللى خود مى‌کوشد با استفاده از رقیق کردن دستاوردهاى ایران از برجام، ایران را به سمت نقض آن سوق دهد، با این حال با پایبندى ایران به تعهدات خود که مورد تایید آژانس نیز بوده است، بهانه از این کشور گرفته شده است

یکى از اسناد امنیتى آمریکا مربوط به گزارش سالانه «جامعه اطلاعاتى آمریکا» در مورد تهدیدات پیش‌روى این کشور مى‌باشد. گزارش مذکور که مى‌توان آن‌را حاصل ارزیابى ۱۶ نهاد اطلاعاتى آمریکا دانست، چندماه پیش منتشر شده است.

با توجه به این‌که سیاستهاى دولت آمریکا در مورد ایران - که قرار بود در بسته‌اى جامع توسط تیم امنیتى دونالد ترامپ ارائه شود - رونمایى نشده است، گزارش جامعه اطلاعاتى آمریکاى در مورد تهدیدات جهانى این کشور در سال ۲۰۱۷ مى‌تواند در شناخت مسیر نهایى دولت ترامپ در زمینه چگونگى و ابعاد مواجهه با جمهورى اسلامى ایران، کمک‌کننده باشد.

از آن‌جا که این سند، یک ارزیابى آینده‌نگر است، منجر به ارائه سیاستها و تصمیمات خواهد شد، که نمونه عملى آن در مورد ایران را با تصویب تحریم‌هاى جدید براى مهار فعالیت‌هاى منطقه‌اى کشورمان شاهد هستیم. در ارزیابى سند، ایران یکى از تهدیدات مستقیم آمریکا به‌شمار مى‌رود.

آمریکا نگران از توسعه حمایت ایران متحدین منطقه‌اى خود در عراق، سوریه، لبنان، یمن و سایر مسلمانان مى‌باشد، از این‌رو مى‌کوشد با اقدامات منطقه‌اى ایران مقابله کند. در سند پیش‌رو شاهد این هستیم که اقدامات جمهورى اسلامى ایران در اولویت‌هاى تهدید آمریکا افزایش یافته است. به‌طور نمونه ایران در تهدید منطقه‌اى آمریکا از رتبه پنجم به سوم ارتقا یافته و بعد از کشورهاى عراق و سوریه قرار گرفته است. یا در مسأله تهدیدات سایبرى بعد از روسیه و چین قرار مى‌گیرد.

ارزیابى جامعه اطلاعاتى آمریکا آن است که علاوه بر تقویت قدرت نهادهاى داخلى، نزدیکى جمهورى اسلامى ایران به متحدین منطقه‌اى ازجمله عراق، سوریه، یمن، لبنان و روسیه در افزایش قدرت اقدامات منطقه‌اى ایران تاثیرگذار بوده است.

همکارى ایران با روسیه در جنگ سوریه توانست معادلات جنگ در این کشور و منطقه را تغییر دهد. یا همکارى ایران با دولت عراق توانست به شکست داعش در این کشور و آزادى موصل منجر شود. مجموع این تحولات به افزایش قدرت منطقه‌اى ایران منجر خواهد شد. از این‌رو کنترل اقدامات منطقه‌اى ایران در اولویت قرار خواهد گرفت.

همان‌طور که اشاره شد، تقویت قدرت داخلى نیز زمینه‌هاى نگرانى آمریکا را فراهم آورده که از آن بین مى‌توان به توانمندى نظامى ایران در توسعه ظرفیت‌هاى موشکى و توان نیروى دریایى اشاره کرد.

در ارزیابى جامعه اطلاعاتى آمریکا آمده است «ایران به توسعه مجموعه‌اى از توانمندى‌هاى جدید نظامى ازجمله پهپاد، موشکهاى بالستیک، مین‌هاى دریایى پیشرفته، قایق‌هاى انفجارى بدون سرنشین، زیردریایى‌ها و اژدرهاى پیشرفته و موشکهاى کروز ضدکشتى و زمینى براى نظارت و هدف قرار دادن سرمایه‌هاى نظامى آمریکا و شرکاى آن در منطقه ادامه مى‌دهد.»

ارزیابى جامعه اطلاعاتى حاکى از آن است که ایران به‌رغم مانع‌تراشى‌هاى آمریکا امیدوار است که سایر اعضاى ۱+۵ به تعهدات خود در برجام پایبند باشد. آمریکا براى حفظ چهره بین‌المللى خود مى‌کوشد با استفاده از رقیق کردن دستاوردهاى ایران از برجام، ایران را به سمت نقض آن سوق دهد، با این حال با پایبندى ایران به تعهدات خود که مورد تایید آژانس نیز بوده است، بهانه از این کشور گرفته شده است. این مسأله جامعه جهانى را نسبت به صداقت ایران در پایبندى به صلح و تعهدات بین‌المللى مطمئن ساخته است.

آمریکا براى مهار ایران علاوه بر اعمال تحریم‌هاى جدید به‌ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، مى‌کوشد ایران را از متحدین منطقه‌اى خود ازجمله روسیه دور کرده و هزینه همراهى کشورهاى منطقه براى اتحاد با ایران را بالا ببرد.

از سوى دیگر این کشور مى‌خواهد هزینه مقابله با ایران را به دوش کشورهاى منطقه بیندازد، با این سیاست آمریکا به‌دنبال تشکیل ناتوى عربى و حفظ انسجام در شوراى همکارى خلیج فارس براى مقابله با ایران است. آمریکا مى‌کوشد به تطهیر اسرائیل پرداخته و با بهبود رابطه اعراب با اسرائیل، ایران را دشمن آنان معرفى کند.

ارسال نظرات

آخرین اخبار