سقوطِ رویایِ شوم ارواح پیر؛

کدخبر: 2349

با انتشار خبر رسمی هلاکت ابوبکر البغدادی طی حملات هوایی ائتلاف ضد غربی به تدریج عمق دفاعی این گروهک تروریستی دچار ضعف شدیدی شد و با پیشروی پیروزی های پی در پی نیروهای دولتی عراق و ارتش سوریه به همراه جان فشانی های جبهه ی مقاومت و نیروهای بسیج مردمی در تصرف مناطق تحت اشغال، بیش ار هر زمان دیگری شکست و نابودی داعش در منطقه قریب الوقوع است

به گزارش سرویس بین الملل قزوین خبر؛در سال ۲۰۱۴ زمانی که ابوبکر البغدادی پس از خواندن خطبه در مسجد النوری در شهر موصل عراق رسما خود را خلیفه ی دولت خرافه یِ اسلامیِ عراق و شام معرفی کرد منطقه و جهان در بهت و حیرت پیشروی سفاک ترین جریان فکری و خرافه ضد مدرنی بود که هر روز فجیع ترین جنایات را علیه مردم اعمال می کرد؛ زنان و کودکان و مردم بی گناه را زنده زنده می سوزاندن، سر می بردیدند و قتل عام می کردند. و چه بسیار انسان های بی گناهی که دسته جمعی به شهادت رساندند. فرمانده سپاه قدس در مراسم چهلم شهادت سردار مدافع حرم شعبان نصیری پاره ای دیگر از جنایات داعش را متذکر شد از سر بریدن نوجوان ده- دوازده ساله ی سوری. تا جنایت دردناک دیالی عراق که این عناصر تروریستی کودک شیر خواره را به سیخ کشیدن لای پلو گذاشتند و برای مادرش فرستادند. و با این ترفند سراسر توحش خلافت قهر و استیلای خود را بسط دادند.

با انتشار خبر رسمی هلاکت ابوبکر البغدادی طی حملات هوایی ائتلاف ضد غربی به تدریج عمق دفاعی این گروهک تروریستی دچار ضعف شدیدی شد و با پیشروی پیروزی های پی در پی نیروهای دولتی عراق و ارتش سوریه به همراه جان فشانی های جبهه ی مقاومت و نیروهای بسیج مردمی در تصرف مناطق تحت اشغال، بیش ار هر زمان دیگری شکست و نابودی داعش در منطقه قریب الوقوع است. و به این ترتیب تروریست تکفیری- صهیونیستی داعش نفس های آخر خود را در عراق و سوریه می کشد. و این وعده ی حق است که باطل و ظلم نابود شدنی ست.

تروریست تکفیری نتیجه بر هم کنش سلسله  رویدادهای تاریخی- سیاسی و اجتماعی است که پس از فرورپاشی عثمانی منطقه را دچار بحران ها، تعارضات و نا آرامی پیچیده ای کرد. فروپاشی حکومت پیر عثمانی و تجزیه ان به چند پاره های فرهنگی، نژادی، قومی، زبانی، دینی و مذهبی، نفوذ و مداخله ی کشورهای اروپایی در امور سیاسی و به استعمار و استثمار کشیدن ملت های منطقه، ظهور و انتقال غده ی سرطانی به نام رژیم صهیونیستی به فلسطین،نفت و منافع اقتصادی آمریکا،فقر و عدم رشد و توسعه ی اجتماعی، فرهنگی و نهادهای مدنی، ساختار قبیله ای و سنتی جوامع جنوب غرب آسیا، ناسیونالیسم منفی و نهادینه نشدن دولت- ملت سازی، دیکتاتوری و حکومت های مرتجع و دست نشانده،جنگ های مختلف و تداوم بحران های داخلی، چالش های زیست محیطی و.. همه و همه از عوامل اصلی ظهور و گسترش افراط گرایی -تروریستی و در راس انها داعش در منطقه است.

بر کسی پوشیده نیست که معمار اصلی سازمان های تروریستی منطقه خاورمیانه آمریکا با حمایت های ملی ایدئولوژیکی و مالی عربستان سعودی است تفکرات اصلی این تشکیلات تروریستی بنیادگرا به مسلک های سلفی وهابی برمی گردد این شبکه ی تروریستی توسط اسامه بن لادن با حمایت های آمریکا(ناتو) و عربستان و با هدف مقابله با نیروی های ارتش سرخ شوروی در افغانستان تاسیس شد. با تغییر قطب بحران ها به سمت منطقه ی خاورمیانه و فراگیر شدن دامنه ی بحران های داخلی به تدریج القاعده در میان کشورهای درگیر تنش، نفوذ پیدا کرد. جنگ آمریکا علیه عراق و دامن زدن به بحران های داخلی منجر شد که تعدادی از عناصر تروریستی القاعده شاخه ی عراقی آن را  موجودیت بخشند. یکی از این افراد ابومصعب الزرقاوی بود.

پس از مرگ الزرقاوی به ترتیب ابوحمزه المهاجر و پس از آن ابوعمر البغدادی و در نهایت در سال ۲۰۱۰ ابوبکر البغدادی رهبری این شاخه ی تروریستی را بر عهده گرفت. او که از عناصر القاعده و از نزدیکان ابومصعب الزرقاوی بود در سال ۲۰۰۵به مدت ۴ سال در اردوگاه بوکا ( در جنوب عراق) توسط آمریکایی ها دستگیر شد با آزادی وی در سال ۲۰۱۳گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام(داعش) را با همکاری سرویس های جاسوسی آمریکا بنیان نهاد. این گروه که مانیفیست خود را به تفکرات تکفیری و جهادی ابن تیمیه و محمد ابن عبدالوهاب تفسیر می کند توانست در عرض مدت کوتاهی به همراهی بازمانده های ارتش بعث، عناصر سنی ناراضی و رادیکال، حمایت های لجستیکی عربستان و اتاق فکر سازمان های مخفی آمریکا به سرعت مناطق زیادی از عراق و سوریه را اشغال کند. رهبران رادیکال عربستان سعودی در پی نگرانی های خود از نفوذ و قدرت یابی ایران در منطقه و محور مقاومت داعش را گزینه ی مناسبی برای مقابله با این روند قدرت یابی یافتند اسناد فاش شده ی ویکی لیکس بنا به گفته ی هیلاری کلینتون از حمایت های عربستان از عناصر القاعده پرده برداشت علاوه بر این در کنار اظهارات مایکل مک کال از نماینده گان حزب جمهوری خواه، دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی نیز در جریان مناظرات انتخاباتی اوباما و کلینتون را بنیانگذاران اصلی داعش معرفی کرد(۱) تا به این ترتیب در کنار تجهیزات نظامی ساخت ترکیه، پشتیبانی ایدئولوژیکی آل سعود،حواله های کمک مالی سران رادیکال حوزه ی خلیج فارس و دولت سعودی، مداوا و پناهنده شدن تروریست در اسرائیل، اضلاع حمایت ائتلاف غربی -عربی حامی داعش تایید شود.

هیچ دیپلماسی کار سرداران سپاه را نمی کند

 با این حال از همان نخستین روزهای نا ارامی و جنگ داخلی در سوریه وعراق اگر نبود مجاهدت مستشاران نظامی و نیروهای محور مقاومت و مدافعان حرم در وارد کردن شکست ها و ضربات سخت بر تروریست های داعش و النصره با توان موشکی سپاه و نیروهای مومن و فداکار هم اکنون گستره ی جغرافیایی داعش فلات مرکزی ایران را هم دربرمیگرفت. مقام معظم رهبری در حمایت از حضور نظامی ایران در سوریه و عراق وضع کنونی منطقه را ناشی از سیاست های مداخله جویانه امریکا و هم پیمانانش عنوان می کند و اشاره می کنند که اگر نبود رشادت های مدافعان حرم باید هم اکنون در شهرهای کرمانشاه و همدان با این تروریست ها می جنگیدیم.(۳) سردار سلیمانی نیز موقعیت شناسی عالم عالی قدر تشیع آیت الله سیستانی در فتوای جهاد، تشکیل گروههای حشد الشعبی در کنار سازمان بدر را عامل اصلی پیروزی موصل می داند و شهادت سردار مدافع حرم شعبان نصیری را منجر به تمام شدن پرونده ی خلیفه ی نا به حق داعش. اتفاقات بزرگی از سرداران بزرگ سپاه قدس که هیچ دیپلماسی نمی تواند کار انها را بکند (۲) حتی شکی در این نیست که با اشرافیت اطلاعاتی و نیروهای قدس سپاه بر تحرکات تروریست ها بود که بعد از اظهارات نا مطمئن روس ها مشخص کرد که ابوبکر البغدادی به طور قطع به هلاکت رسیده و این دستاورد بزرگی برای محور مقاومت است.

 

 

 

 

گزینه های احتمالی برای جانشینی البغدادی

داعش پس از موصل به شدت سر درگم و شکننده شده است به ویژه این که پیروزی های رقه نیز ادامه دارد و در مرحله ی کنونی آنها به منظور طراحی و اجرای سناریو ها ی جایگزین و کاهش تلفات به زودی خلیفه ی جدیدی را اعلام می کنند. با توجه به اهمیت راهبرد مهار و مدیریت بحران برای آمریکا و اسرائیل در مقابل نفوذ محور مقاومت، قطعا در انتخاب گزینه های جایگزین دخالت خواهد کرد. شرق الاوسط دو گزینه را برای جانشینی ابوبکر البغدادی محتمل می داند ایاد العبیدی  و ایادالجمیلی که از معاونان و افسران سابق حزب بعث هستند. با توجه به پیروزی های اخیر ائتلاف محور مقاومت و افزایش نفوذ و قدرت راهبردی ایران در مسائل منطقه و تغییر معادلات به نفع ایران بعید است سرویس های جاسوسی امریکا آرام بنشینند با توجه به این که چندی پیش برخی مقامات آمریکا با وجود پیروزی های مهم در عراق و سوریه اعلام کردند که جنگ با داعش هنوز تمام نشده است! این اظهارات چه معنی می دهد؟ جز این که در اجرای هر گونه سناریو داعش پس از سوریه و عراق، آمریکا همچنان به حمایت از آنها خواهد پرداخت.

 

 

منابع و ماخذ:

۱) Iran-Interlink.

۲) خبرگزاری العالم ۲۱ تیر /۹۶

۳) فرارو ۲۹ مهر /۹۳

 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار