کدخبر: 4264

یک کارآفرین قزوینی گفت: اگر خودم تنها بودم در این مسیر قرار نمی‌گرفتم کمک‌های همسرم بود که باعث شد تا این مرحله پیشرفت کنم؛ برای اینکه تجربه کسب کنم به مدت یک ماه و نیم در کارگاه‌های تولیدی استان کار کردم تا با نحوه فعالیت در این عرصه آشنا شوم با کسب این تجربه در حال حاضر هر مشکلی که برای چرخ‌های خیاطی کارگاهم پیش بیاید خودم تعمیر می‌کنم.

الهه سلیمی  در ابتدا با گلایه حمایت نشدن از سوی دولت، اظهار کرد: تا به امروز به واسطه حمایت‌های همسرم توانستم پیشرفت کنم، در ابتدا تنها یک چرخ داشتم و با گرفتن وام ۵ میلیون تومانی یک دستگاه چرخ خیاطی خریدم و مشغول به کار شدم.

وی ادامه داد: مکانی برای کارگاه نداشتم و انباری منزل خود را به کارگاه تبدیل کردم؛ در ابتدای راه به خاطر اینکه پولی برای استخدام خیاط نداشتم به همراه پسر و همسرم شبانه روز مشغول کار بودیم و سفارش می‌گرفتیم و سود ناچیز حاصل از کار را به خرید تجهیزات اختصاص می‌دادیم.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: ساعات کاری ما زیاد بود و اول صبح از خواب بیدار و تا ۲ بامداد مشغول دوخت می‌شدیم به طوری که جمعه‌ها هم تعطیلی نداشتیم و صدای فامیل هم درآمده بود که چرا این همه کار می‌کنیم.

وی گفت: بعد از دشواری‌های زیاد کسب و کار خود را گسترش داده و شاغلین فعال در کارگاه را از سه نفر به هشت نفر افزایش دادیم، اکنون در تلاش هستم تا کسب و کار خود را گسترش دهم و شاغلین را بیمه کنم اما چنین امکانی برایم وجود ندارد و اگر مسئولان حمایت داشته باشند تمامی این موارد محقق خواهد شد.

سلیمی یادآور شد: بروکراسی اداری برای دریافت مجوز بسیار است طوری که برای گرفتن یک مجوز چندین ماه زمان و حدود یک میلیون تومان هزینه کردم هر بار برای هر تمبر و مهر ۴۰ هزار تومان دادم و هنوز جواز به دستم نرسیده است.

حمایت از تولید ملی تنها در حد سخن

وی تصریح کرد: در کشور برای کار تولیدکننده ارزشی قائل نمی‌شوند، همه مسئولین از تولید ملی سخن می‌گویند ولی در عمل هیچ اتفاقی رقم نمی‌خورد، با دستمزد پایین کالای ایرانی تولید می‌کنم؛ به شخصه سودی برنمی‌دارم تا به دوزندگان دستمزد مناسب پرداخت کنم.

این کارآفرین بیان کرد: یک کارآفرین باید ریسک و ضرر را به جان بخرد، من از صفر شروع کردم و به غیر از همسرم هیچ کسی حمایتم نکرد، الان مواد اولیه و تجهیزات افزایش قیمت داشته است که مسئولین باید حمایت کنند. نخ را تا پیش از این کیلویی ۲۵ هزار تومان می‌خریدیم ولی الان هر کیلو نخ را ۸۰ هزار تومان می‌خریم؛ هزینه تولید گران است اما دریغ از حمایت مسئولان!

وی گفت: اگر خودم تنها بودم در این مسیر قرار نمی‌گرفتم کمک‌های همسرم بود که باعث شد تا این مرحله پیشرفت کنم؛ برای اینکه تجربه کسب کنم به مدت یک ماه و نیم در کارگاه‌های تولیدی استان کار کردم تا با نحوه فعالیت در این عرصه آشنا شوم با کسب این تجربه در حال حاضر هر مشکلی که برای چرخ‌های خیاطی کارگاهم پیش بیاید خودم تعمیر می‌کنم.

سلیمی اشاره کرد: در تلاش هستم تا کسب و کار خود را گسترش دهم و به یک تولیدکننده تبدیل شوم برای همین در دوره‌های آموزشی مختلف نیز شرکت خواهم کرد تا تجربیات بیشتری کسب کنم.

این کارآفرین در پایان سخنانش متذکر شد: من راضی بودم هر چه دارم را بفروشم و در کسب و کارم هزینه کنم، بسیاری از خانم طلا دارند و دنبال کار می‌روند، آن‌ها می‌توانند با فروش طلای خود به عنوان یک سرمایه کوچک برای راه‌اندازی کسب و کار خود از آن استفاده کنند چون خواستن توانستن است.

این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاد دانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار