کدخبر: 4263

یک کارآفرین با بیان اینکه دولت تنها سخن می‌گوید و تعهداتش در حد حرف باقی می‌ماند، گفت: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که می‌توانند در عرصه کسب‌وکارهای خانگی فعالیت کنند اما مشکل اینجاست که دولت از کارآفرینان حمایت نمی‌کند، در صورت حمایت از کارآفرینان می‌توانیم برای فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی شغل ایجاد کنیم.

به گزارش قزوین خبر؛علی حسنی مقدم کیارودی  اظهار کرد: سال ۸۶ یکی از دوستانم در عرصه خیاطی فعالیت داشت و من نزد او کار می‌کردم و یک سال بعد تصمیم به راه‌اندازی کارگاه گرفتم و از آن سال تاکنون مشغول تولید هستم و در حال حاضر ۱۶ نفر تحت پوشش من در کارگاه مشغول به فعالیت هستند.

وی تشریح کرد: یک سال و نیم است که درخواست وام خوداشتغالی دادم ولی به نتیجه نرسیده است؛ کمیته امداد اقبالیه برای پرداخت وام شرط ایجاد شغل برای ۶ نفر را قرار داد اما موعد گرفتن وام سنگ‌اندازی کرد و من هم از گرفتن وام منصرف شدم؛ کمیته امداد می‌گوید ۶ نفر از افراد تحت پوشش این نهاد را بیمه کنم تا به ازای هر نفر ۱۵ میلیون تومان پرداخت کند اما چه تضمینی وجود دارد که من نیرو جذب و بیمه کنم و کمیته امداد وام پرداخت کند؟! البته بسیاری از نیروهای تحت پوشش کمیته امداد باید از قبل آموزش دیده باشند.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار دوزندگی تقریباً اشباع شده است اما اگر جلوی واردات گرفته و برای صادرات تولید داشته باشیم امکان تولید بیش از این مقدار وجود دارد البته صادرات باید تحت نظارت باشد چون برخی از تولیدکنندگان اقدام به صادرات کردند و خریداران پول آنان را ندادند و سرمایه چندساله آنان از دستشان رفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خیاطی صرفه اقتصادی ندارد، اشاره کرد: دستمزد دوزندگان از سال ۹۴ تاکنون تغییری نداشته است سال ۹۴ دوخت هر شلوار ۶۰۰۰ تومان بود الآن در سال ۱۴۰۰ نیز دستمزد دوخت شلوار ۶۵۰۰ تومان است که باید بگوییم دستمزد خیاطان متناسب با تورم تغییر نکرده است.

حسنی مقدم تصریح کرد: اگر کسی بخواهد از صفر، یک کسب‌وکار در عرصه تولید پوشاک ایجاد کند باید سرمایه داشته باشد و با توجه به میزان سرمایه می‌تواند اشتغال‌زایی کند؛ یک کارآفرین برای تهیه یک چرخ راسته و سردوز حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

این کارآفرین اظهار کرد: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که می‌توانند در عرصه کسب‌وکارهای خانگی فعالیت کنند اما مشکل اینجاست که دولت از کارآفرینان حمایت نمی‌کند در صورت حمایت از کارآفرینان می‌توانیم برای فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی شغل ایجاد کنیم. دولت تنها سخن می‌گوید و به تعهدات خود عمل نمی‌کند و تعهداتش در حد حرف باقی می‌ماند.

این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاد دانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات

آخرین اخبار