یک کارآفرین گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی طرح خوبی است به شرط آن‌که یک نفر متقاضیان را راهبری کند و تسهیلات در اختیار آنان قرار دهد.

معصومه آخوندی در گفت‌وگو با قزوین خبر اظهار کرد: از کودکی فرش‌بافی را آموختم و از سال ۷۲ به‌صورت رسمی در این عرصه مشغول به فعالیت شدم در ابتدا فرش‌ها را با کرک می‌بافتم و فروش خوبی داشتم؛ پس از آن ابریشم تهیه کرده و مشغول بافت شدم اما به‌دلیل نداشتن شناسنامه برای فروش با مشکل مواجه شدم به همین دلیل اکنون به‌صورت دستمزدی مشغول بافت فرش هستیم.

وی ادامه داد: بسیاری از بافندگان با وجود داشتن فرزند مشغول به بافت هستند و درآمد حاصل از این شغل خانگی کمک خرج خانواده است. اکنون ۱۵ نفر مشغول بافت فرش هستند و اگر هر بافنده روزی هشت ساعت وقت بگذارد ماهانه ۲ میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: تاجران فرش برای بافت فرش تمام ابریشم ۶ متری ۳۰ میلیون تومان دستمزد پرداخت می‌کنند که این فرش طی ۱۸ تا ۲۴ ماه  بافته می‌شود و اگر سه نفر مشغول به بافت شوند می‌توانند آن را به اتمام برسانند.

وی ادامه داد: بسیاری از بانوان در منازل خود مشغول بافت گلیم هستند ولی برای فروش مشکل دارند؛ اگر تاجران، مواد اولیه در اختیار بافندگان قرار دهند و محصول آنان را نیز خریداری کنند بانوان بسیاری هستند که می‌توانند مشغول به بافت فرش و گلیم شوند و به‌صورت دائمی محصول تولید کنند.

آخوندی اشاره کرد: در روستا اکثر بانوان کشاورزی می‌کنند و می‌توانند در عرصه‌هایی مانند پرورش طیور نیز فعالیت داشته باشند، اگر بانوان حمایت شوند و مواد اولیه در اختیار آنان قرار داده شود برای تولید و فعالیت در عرصه مشاغل خانگی تشویق خواهند شد به شرط آنکه یک نفر آنان را راهبری کنند تا در تولید با مشکل مواجه نشوند و شغلشان پایدار شود.

وی اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی طرح خوبی است به شرط آن‌که یک نفر متقاضیان را راهبری کند و تسهیلات در اختیار آنان قرار دهد برای مثال من در سال‌جاری به تشویق مسئولان مشاغل خانگی، زیره کشت کردم اگر درآمد خوبی عایدم شود برای کاشت در سال‌های آینده نیز تشویق خواهم شد.

این کارآفرین تصریح کرد: بنده می‌توانم در چهار عرصه فرش و گلیم، عروسک بافی و بافتنی، پخت شیرینی و کشاورزی  فعالیت داشته باشم و اگر در هر یک از این مشاغل حمایت شوم می‌توانم برای ۴۰ نفر شغل ایجاد کنم تا درآمد ۴۰ خانواده تأمین شود.

آخوندی تشریح کرد: در نوروز ۱۴۰۰ شیرینی پخت کردم که به‌دلیل عدم موفقیت در فروش بخش عمده‌ای از تولیدات روی دستم ماند و نتوانستم بفروشم. فعالان مشاغل خانگی در تهیه مواد اولیه و فروش محصول با مشکل مواجه هستند که اگر این مشکلات در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی رفع شود بانوان بسیاری هستند که می‌توانند در این عرصه فعالیت داشته باشند و بنده نیز می‌توانم آنان را راهبری کنم.

این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار