کدخبر: 4211

دورخیز خوب، چند قدم به عقب و یک پرش عالی، امسال سال جهش تولید است و همه باید به هم کمک کنند؛ کارآفرینان یکی از گروه‌هایی هستند که در جهش تولید نقش دارند و کسانی در این راه موفق هستند که دنبال فرصت نباشند بلکه فرصت را خلق کنند بنابراین اگر یک کارآفرین باشی خودت فرصت‌ساز خواهی بود.

به گزارش قزوین خبر؛اشرف کاظمی، را با نام «آیلار» که نام و نشان محصولاتش است می‌شناسند؛ وقتی عناوینش را کنار هم ردیف می‎کنم کم می‌آورم مدیر مرکز کارآفرینی آیلار، موسسه آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد آیلار، مدیرعامل خانه طراحان مد و لباس استان قزوین، مؤلف کتب آموزشی، مدرس دانشگاه، کارشناس طراحی دوخت و کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار.

خانم کاظمی فردی خستگی‌ناپذیر و با روحیه جهادی است که به‌دنبال فرصت نیست و از هر موقعیتی برای خود فرصت می‌سازد وی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: از ابتدا دست روی زانوی خود گذاشته و بلند شدم و منتظر مسئولان نماندم و تمام کارهایم را به همراه تیم اولیه پیش بردم.

کاظمی تصریح می‌کند: از سال ۷۵ وارد عرصه تولید پوشاک و از سال ۸۰ وارد آموزش شدم؛ وقتی در سال ۷۵ مشغول به تولید بودم مشاهده کردم افرادی که برای ما کار می‌کنند آموزش لازم را ندیده‌اند به همین جهت به این فکر افتادم که در گام نخست آنان را آموزش دهم تا سپس وارد عرصه کار شوند.

وی ادامه می‌دهد: پس از راه‌اندازی آموزشگاه آیلار در حوزه آموزش خیاطی، دیدم از روستاها و شهرهای اطراف قزوین علاقه‌مندانی هستند که می‌خواهند آموزش ببینند برای همین منظور در اقبالیه، محمودآباد و روستاهای چوبیندر، شیداصفهان، نیکوییه و نجم‌آباد شعبه‌هایی را راه‌اندازی کردم.

این کارآفرین خاطرنشان می‌کند: در سال ۹۵ نمایشگاه ملی مد و لباس کشوری را در اقبالیه برگزار کردم تا مدل‌های متعددی را دریافت کنم؛ ۴۵۰ اثر از ۱۷ استان به دست ما رسید. در پی برگزاری این نمایشگاه از کارگروه مد و لباس کشور و بنیاد عفاف و حجاب در آن حضور پیدا کردند.

وی عنوان می‌کند: در سال ۹۶ در پی اعلام شعار «اقتصاد مقاومتی» فرصت را مهیا دیدم تا طرح‌های موجود را تولید و روانه بازار کنم؛ بدین‌طریق علم را با صنعت تلفیق کردم برای همین منظور طراحان را در کنار تولیدکنندگان قرار دادم تا علم آنان به ثروت تبدیل شود و طراحان لباس نیز جایگاه واقعی خود را پیدا کنند؛ البته این موضوع را عرض کنم که متأسفانه به‌علت کپی‌برداری طرح‌ها، طراحان لباس جایگاه خود را از دست داده‌اند.

هر خانه یک کارگاه

کاظمی اشاره می‌کند: سال ۹۶ مرکز کارآفرینی آیلار را با شعار «هر خانه یک کارگاه» در اقبالیه ره‌اندازی کردم که از بین ۵۷۰ متقاضی کار، ۱۲۰ نفر انتخاب شدند؛  سالانه ۱۲۰ نفر در آن آموزش دیده و یکسال در ازای پرداخت حقوق برای این مرکز فعالیت می‌کنند و افراد بعد از آموزش می‌توانند جذب شوند. تا ۲ ماه آینده شعبه دوم مرکز کارآفرینی در قزوین نیز راه‌اندازی خواهیم کرد تا بتوانیم تعدادی از سرپرستاران خانوار را وارد بازار کار کنیم.

مدیرعامل خانه طراحان مد و لباس استان قزوین می‌گوید: در مرکز کارآفرینی برای افراد تحصیل‌کرده طراحی دوخت، راهنمایی لازم را در راه‌اندازی کسب و کار ارائه می‌دهیم که چگونه برای خود مستقل کار کنند؛ اما اگر توانایی راه‌اندازی کسب و کار را نداشته باشند درون مجموعه وظایفی مانند طراحی و دوخت تخصصی به آنان سپرده می‌شود.

وی در خصوص خلأ طراحی برای پوشاک اسلامی تشریح می‌کند: تعدادی از طرح‌ها به سفارش بنیاد عفاف و حجاب طراحی و در سطح ملی به ثبت و تولید انبوه رسیده است مانتوهای متصل به چادر، نمونه‌ای از آن است چون همیشه مشتریان ما می‌گفتند که هم برای چادر و هم برای مانتو هزینه می‌کنند که با این طرح، هزینه‌کرد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین این مرکز چادرهایی در مدل‌های مختلف که کاربردشان استفاده عروسان در عقد محضری است، طراحی و تولید شده است.

کاظمی در خصوص کارآفرینی صورت گرفته اظهار می‌کند: با راه‌اندازی مرکز کارآفرینی به‌صورت مستقیم برای ۱۲۰ نفر و غیرمستقیم ۲۵۰ نفر اشتغال‌زایی شده است. اغلب با فروشگاه‌های عرضه پوشاک، بیمارستان‌ها و مراکز نظامی قرارداد منعقد می‌کنم و برای تولید از قبل سفارش می‌گیرم تا در فروش مشکل نداشته باشیم.

شکست نه، تجربه...

وی اشاره می‌کند: به شکست‌های پیشین تجربه می‌گویم هیچ‌کاری بدون شکست معنا ندارد؛ اگر بخواهیم موفقیتی را به دست بیاوریم ناخودآگاه باید شکست‌هایی رو بپذیریم و تجربه کنیم.

این کارآفرین اضافه می‌کند: گاهی می‌پرسند چگونه فرصت‌ها را باید پیدا کنیم من می‌گویم دنبال فرصت نیستم بلکه سعی می‌کنم فرصت را خلق کنم اگر یک کارآفرین باشی خودت فرصت‌ساز خواهی بود.

وی با تأکید بر اینکه یک کارآفرین باید مقداری نرمش داشته باشد تا نشکند، ادامه می‌دهد: با ورود منحوس ویروس کرونا برخی از تولیدکنندگان به‌ویژه تولید پوشاک تعطیل شدند، ما بلافاصله یکی از خطوط تولید خود را به تولید ماسک پارچه‌ای اختصاص دادیم؛ در این خط تولید ۷۵ نفر به صورت مستقیم همزمان با دریافت آموزش‌ها برای تولید اقدام کردند.

تولید ۱۰۰ هزار ماسک در دوران کرونا

کاظمی اضافه می‌کند: پس از آن با مجوز دانشگاه علوم پزشکی تولید ماسک پزشکی را در دستور کار خود قرار دادیم و از دوازدهم اسفندماه تا به امروز ۱۰۰ هزار ماسک تولید و روانه بازار کردیم؛ همچنین علاوه بر آن لباس‌های پزشکی، گان، سرهمی و ملحفه تولید و تلاش کردیم نیاز هفت بیمارستان استان را هم تأمین کنیم.

یک کارآفرین باید تمام فکر و وقت خود را به تولید اختصاص دهد

وی بیان می‌کند: افراد باید برای کار انگیزه کامل داشته باشند بدانند برای چه وارد عرصه کار شدند و تنها هدف آن‌‎ها درآمد نباشند باید هدفی بالاتر از آن داشته باشند تا نیازی از نیازهای جامعه و هم‌نوع خود را برطرف کنند؛ این هدف لذتی بالاتر دارد و به فرد انگیزه می‌دهد تا بتواند شبانه‌روز زحمت بکشد؛ یک کارآفرین باید تمام فکر و وقت خود را به تولید اختصاص دهد.

این بانوی کارآفرین خاطرنشان می‌کند: اگر هدف رفع نیاز همنوعان باشد احساس می‌کنید که دست خدا در دستان شماست وقتی چنین فرصتی در اختیار باشد دوست دارید هر روز جلوتر رفته و پیشرفت کنید.

وی تأکید می‌کند: موفقیت امروز خود را مدیون تیم ۱۰ نفره‌ای هستم که ۳۰ درصد این تیم را اعضای خانواده من تشکیل می‌دهند این افراد در سختی‌ها و بن‌بست‌ها کنار من بودند و از لحاظ معنوی و ایده‌پردازی من را همراهی کردند. پیشنهاد می‌کنم افرادی که برای اشتغال گام برمی‌دارند و قصد کارآفرینی دارند در ابتدا از خانواده خود شروع کنند چراکه راحت‌تر می‌توانند اعتماد کرده و از آنان کمک بخواهند.

کارآفرین باید به روز باشد

کاظمی می‌گوید: همیشه سعی کردم به روز باشم و از علم روز استفاده کنم تا علاوه بر تدریس آن را وارد تولید کنم، بر همین اساس از علم در کار خود استفاده کرده تا علم خود را با صنعت گره بزنم.

وی ادامه می‌دهد: من هر ساله دنبال مهارت‌های جدیدی بودم و برای کسب مهارت و علم جدید علاوه بر کلاس‌های تشکیل شده در استان و دیگر شهرها حتی به کشورهای دیگر هم رفتم تا علم خود را به‌روز کنم و آن را در اختیار جویندگان واقعی قرار دهم.

این بانوی کارآفرین اشاره می‌کند: کارآفرینان باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و تجربیات خود را با مهارت‌آموزی و به روز کردن مهارت‌ها افزایش دهند و به مهارت‌های گذشته بسنده نکنند.

کاظمی در پایان در سخنی بی‌پرده با کارآفرینان می‌گوید: به آن‌هایی که می‌خواهند کار خود را شروع کنند می‌گویم: عزیز من خودت را باور کن و اعتماد به نفس داشته باش هیچ کسی به اندازه تو نمی‌تواند به خودت کمک کند توانایی‌های خود را پیدا کن، دستت خود را روی زانوی خودت بگذار و بلند شو چون توانایی‌های تو بالاتر از آن است که دیگران بخواهند به تو کمک کنند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار