کدخبر: 4208

یک کارآفرین و از روزهایی می‌گوید که در بحبوحه شیوع کرونا با شعار «اگر دیگران امنیت داشته باشند خودمان نیز در امنیت خواهیم بود» وارد میدان شده است؛ او که یک بانوی کارآفرین قزوینی است از شروع کار، مشکلاتی که بر سر راهش بوده و هست، بی‌مهری مسئولان و درد تعدیل نیروهایش برایمان سخن گفته است.

به گزارش قزوین خبر؛مریم احسانی‌راد اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا فعالیت‌هایی را در قالب فعالیت‌های اجتماعی انجام می‌دادیم که با شیوع کرونا و نیاز کادر درمان به لباس ایزوله، تصمیم به دوخت ماسک و لباس ایزوله گرفتیم.

وی ادامه داد: مادرم در کارهای خیاطی فعالیت داشت و من از ابتدا ایده راه‌اندازی چنین شغلی را داشتم، در شیوع کرونا معاونت امور اجتماعی و دفتر زنان خانواده استانداری از ما خواستند که چنین فعالیتی را داشته باشیم و ما نیز دست به کار شدیم.

این کارآفرین تصریح کرد: در ابتدای شیوع کرونا معاونت درمان نگران حفاظت کادر درمان بود، باید لباس ایمن می‌پوشیدند تا وارد بخش کرونا شوند؛ از سویی می‌دیدم که افرادی نیاز به درآمد دارند به همین جهت با شعار «اگر دیگران امنیت داشته باشند خودمان نیز در امنیت خواهیم بود» وارد میدان شدیم.

وی اشاره کرد: به‌دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مغازه‌ها و کارگاه‌ها افراد زیادی از لحاظ اقتصادی متضرر شده بودند به همین دلیل فراخوان دادیم تا افرادی که توانایی فعالیت در این زمینه را دارند به ما کمک کنند در ادامه افراد یک به یک به ما مراجعه کردند و ما شروع به کار کردیم و در حال حاضر روزانه حدود ۷۰ هزار عدد ماسک و حدود ۲۵۰ دست لباس ایزوله برای کادر درمان تولید می‌کنیم.

احسانی‌راد خاطرنشان کرد: روزهای اول بحران کرونا ماسک را با چرخ خیاطی می‌دوختیم در حال حاضر چهار ماهی است که دستگاه‌های صنعتی تهیه کرده و ماسک را به‌صورت صنعتی تولید می‌کنیم. اوایل ۴۰۰ نفر با ما همکاری داشتند الان دوخت ماسک به‌صورت ماشینی است و ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر با ما همراه هستند.

این کارآفرین ضمن اشاره به این موضوع که با اشتغال افراد بیکار جلوی بسیاری از بحران‌های اجتماعی مانند، سرقت، طلاق و اعتیاد گرفته خواهد شد؛ اضافه کرد: اغلب افراد از کارگاه‌ها تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و در حال حاضر کارگاه‌های مستعد در رحمت آباد، ضیاءآباد و تاکستان با ما همکاری می‌کنند.

مسئولان بی‌مهری کردند

وی با اشاره به اینکه هدف ما این است که افراد بیشتری مشغول به کار شوند، تصریح کرد: به‌دلیل ماشینی شدن امور تعدیل نیرو داشتیم و بی‌مهری‌هایی دیدیم، افراد توانمند و قدرتمند جلوی ما کارگاه‌های کوچک ایستادند ولی با این وجود همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

احسانی‌راد بیان کرد: به امید خدا با از بین رفتن بیماری، روند ما ادامه پیدا کرده؛ غلتک‌های دستگاه‌ها عوض خواهیم کرد تا تولیدات بهداشتی دیگر هم داشته باشیم؛ کارگاه خیاطی را به تولیدی‌های بزرگ‌تر اختصاص خواهیم داد و افرادی که دراین دوره سخت با ما همراه بودند را رها نخواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه بازار خیاطی اشباع نشده است، بیان کرد: مردم ما مصرف‌گرا شدند واردات بی‌رویه کالاها از چین تولید داخل را با مشکل مواجه کرده است. برای مثال واردات ماسک از چین باعث شد کارگاه‌هایی که تولید ماسک داشتند متضرر شوند و دوام نیاورند. باید از این کارگاه‌ها حمایت شود هر چند برای کارگاه‌ها تسهیلات در نظر گرفته شد اما بنده به شخصه موفق به دریافت آن نشدم.

این بانوی کارآفرین اظهار کرد: بهتر است برای صاحبان این کارگاه‌ها تسهیلات در نظر گرفته شود و شرایط فروش برای آنان فراهم شود، متأسفانه افرادی هستند که با وارد کردن کالا، تولیدکننده داخلی را با چالش مواجه می‌کنند.

توجیهی که مسئولین برای کم‌کاری دارند

وی افزود: برای مثال ماسک‌هایی که با بسته‌بندی شیک وارد کشور می‌شود بازار کار را از ما می‌گیرند، در خصوص لباس نیز این‌گونه است و تولیدکننده در جامعه مظلوم واقع شده است چراکه باید مواد اولیه را به قیمت گزاف بخرد، از سویی دیگر در مقابل برندهای خارجی نمی‌تواند ایستادگی کند و همین عامل باعث شده است برخی از مسئولین برای توجیه کم کاری می‌گویند که برخی از مشاغل اشباع شده است.

احسانی‌راد گفت: خیاطی در بازار اشباع نشده است بلکه قدرت رقابت با محصولات وارداتی را نداریم، اگر مسئولین واردات را کنترل و از تولیدکننده حمایت کنند نه تنها نیاز داخلی را تأمین خواهیم کرد بلکه به‌عنوان افرادی مطرح خواهیم شد که بهترین‌ها را صادر کنیم و ارزآوری بسیار هنگفتی را داشته باشیم اینگونه مردم از نظر درآمد در سطح بالایی قرار خواهند گرفت.

اگر واردات نبود تعدیل نیرو نمی‌کردیم

وی عنوان کرد: برای مثال واردات ماسک باعث شد که حدود ۱۵۰ نفر از نیروهای خود را تعدیل کنیم و بگوییم شرمنده هستیم و نمی‌توانیم با آنان همکاری کنیم، اگر واردات نبود این اتفاق رخ نمی‌داد. در عرصه پوشاک نیز با این چالش مواجه هستیم و بهتر است مسئولین چاره‌اندیشی کنند.

این کارآفرین بیان کرد: ما مورد ظلم قرار گرفتیم، از ابتدای دوره کرونا فعالیت داشتیم نه جزو گروه کارگاهی‌ها و نه جزو گروه صنعتی‌ها محسوب شدیم، در ابتدا گفتند شما جزو گروه صنعتی هستید و مسئولین صنعت نیز گفتند که باید دستگاه بخرید و بیاورید بر همین اساس نتوانستیم سهمیه پارچه تهیه کنیم و همه مواد اولیه را از  بازار آزاد و با سه برابر قیمت تهیه کردم و این امر باعث شد سود کمتری داشته باشیم و همین امر مشکلاتی را برای ما به وجود آورد.

مسولان از کارآفرینان نوپا حمایت کنند

وی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم ۲۰۰ نفر با ما همکاری دارند یعنی ۲۰۰ خانواده از محل این کارگاه ارتزاق می‌کنند از مسئولان امر می‌خواهیم از کارآفرینان نوپا حمایت کرده و آنان را به حال خود رها نکنند. مسئولان کارآفرینان را بزرگ کنند چون بزرگ شدن کارآفرینان تحقق اهداف مسئولان را در پی دارد.

احسانی‌راد اشاره کرد: من با سرمایه اندک خودم این کار را راه‌اندازی کردم و ریالی تسهیلات دریافت نکرده و از رانت استفاده نکردم، اگر حمایت مسئولان استانداری نبود نمی‌توانستیم تا اینجا ادامه دهیم.

این تولیدکننده در پایان بیان کرد: اگر مواد اولیه با نرخ دولتی در اختیار ما قرار دهند محصول تولید شده را تماماً در اختیار دولت قرار خواهم داد؛ دلالان کالای تولید شده ما را به کمترین قیمت می‌خرند و با بیشترین قیمت می‌فروشند. ماسکی که برای من تولیدکننده ۴۵۰ تومان تمام می‌شود را ۵۰۰ تومان می‌خرند و آن را با دلار می‌فروشند، این یک درد است.

این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است. علاقه‌مندان میتوانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار