کدخبر: 4198

یک کارآفرین حوزه تولید پوشاک گفت: در کمیته امداد به افرادی که قصد فعالیت در عرصه خیاطی را دارند آموزش می‌دهیم اما متأسفانه بسیاری از افراد پس از چند ماه گذراندن دوره آموزشی و دریافت وام دیگر سراغ خیاطی نمی‌آیند و می‌گویند که تنها می‌خواستیم وام را دریافت کنیم و این امر انرژی و وقت پیشرانان این عرصه را می‌گیرد.

به گزار قزوین خبرام‌البنین موسوی اظهار کرد: از سال ۹۳ فعالیت خود را در عرصه خیاطی شروع کردم و در این مسیر سختی‌های زیادی را متحمل شدم که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید تجهیزات، پیدا کردن بازار فروش و نبود سرمایه اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ نفر در کارگاه خیاطی مشغول به فعالیت هستند و مانتو، پالتو، کت و شلوار و پافر می‌دوزیم؛ برخی از سفارشات را برش خورده تحویل گرفته و برخی دیگر را نیز از صفر تا صد در کارگاه تولید می‌کنیم. فعالان حاضر در این کارگاه ماهانه بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کنند البته دستمزد آنان به کارکردشان بستگی دارد.

این پیشران تولید پوشاک تصریح کرد: مسئولین همکاری لازم را ندارند و بازار پوشاک نیز اشباع نشده است؛ اتحادیه خیاطان دستمزدها را افزایش نمی‌دهد و هیچ کس به فکر منافع دوزندگان نیست اما ما بانوان سرپرست خانوار مجبور هستیم با قیمت پایین سفارشات را بپذیریم.

وی عنوان کرد: ما تحت نظر کمیته امداد فعالیت داریم و این نهاد حمایتی تنها به دادن وام بسنده می‌کند و توقعات بالایی دارد در حالی که به‌عنوان یک دستگاه اجرایی می‌تواند بسیاری از امور را تسهیل کند.

موسوی تصریح کرد: در کمیته امداد به افرادی که قصد فعالیت در عرصه خیاطی را دارند آموزش می‌دهیم اما متأسفانه بسیاری از افراد پس از چند ماه گذراندن دوره آموزشی و دریافت وام دیگر سراغ خیاطی نمی‌آیند و می‌گویند که تنها می‌خواستیم وام را دریافت کنیم و این امر انرژی و وقت پیشرانان این عرصه را می‌گیرد.

برخی مسئولین فقط  عکس و فیلم میگیرند

این پیشران با گلایه‌مندی از مسئولین عنوان کرد: برخی از مسئولین فقط می‌آیند و از کارگاه عکس و فیلم تهیه می‌کنند و می‌روند و دیگر به سختی‌هایی که این بانوان در این مسیر متحمل می‌شوند توجه نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان یک پیشران اعلام می‌کنم در طرح توسعه مشاغل خانگی توان و ظرفیت جذب ۱۰۰ نیرو را دارم و آماده هستم به علت محدود بودن فضای کارگاهی سفارشات را به آنان بسپارم تا در منازل خود مشغول به کار شوند. حتی این آمادگی را  دارم تا در عرصه مشاغل خانگی به متقاضیان آموزش دهم تا به‌صورت حرفه‌ای فعالیت خود را آغاز کنند.

موسوی اشاره کرد: عمده مشکل، فروش محصول است و مسئولین برای این امر چاره‌ای نیندیشیده‌اند، حتی برخی محصولات خود را برای فروش به مترو تهران می‌برند در حالی که داخل استان قزوین فضاهای فیزیکی و بلااستفاده بسیاری وجود دارد که مسئولین می‌توانند آن را به بازارچه تبدیل کنند.

این پیشران در پایان سخنانش یادآور شد: اگر مشکل فروش تولید کنندگان رفع شود دیگر نیازی به حمایت دولت نخواهیم داشت. اگر طرح ملی مشاغل توسعه مشاغل خانگی به شیوه صحیح اجرا شود، می‌تواند کارگشا باشد؛ البته در این بین حمایت مسئولان نقش بسزایی دارد و بانوان بسیاری می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

 این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار