رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه باید مبارزه با فساد شبکه‌ای و فراگیر شود، گفت: فساد همیشه از بالا به پایین شروع می‌شود و یک مدیر جزء هیچ‌وقت جرت انجام فسادی را ندارند.

امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار 598 با اشاره به فساد اداری، اظهار داشت: فساد اداری در همه جای دنیا وجود دارد، در واقع باید گفت که هر کجا که پول باشد فساد اداری هم وجود خواهد داشت. وی ادامه داد: وقتی دستگاه‌های نظارتی را در اداره ها میگذارند یعنی این که دستگاه نظارتی باید همه مسائل راکنترل کنند یعنی این دستگاه‌ها باید چشم مردم و نظام باشد.

حراست و بازرسی نباید از عوامل مدیر باشد

دبیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این دستگاه‌ها باید کنترل، نظارت و چک کنند تمام مسائلی را که مربوط به سیستم اداری می‌شود؛ وقتی مدیری، حراست اداره را خود انتخاب می‌کند یعنی دستگاه نظارتی ما در اینجا لنگ می‌زند اگر آن حراست و بازرسی از عوامل خود باشد مشکل ایجاد می‌شود.

وی بیان داشت: باید در یک اداره عوامل حراست متعلق به وزارت اطلاعات باشد، عوامل بازرسی از سازمان بازرسی انتخاب شود نه عوامل خود مدیر باشند، اگر عوامل مدیر باشند همین مشکلاتی که امروز در وزارتخانه‌ها وجود دارد به وجود می‌آید ما سیستم‌های نظارتی، حراست و بازرسی و سایر تشکیلات نظارتی را داریم چرا میلیاردی در گمرک و جاهای دیگر فساد وجود دارد.

نظارت بر مجلس هم باید عملیاتی شود/ هر جا پول هست فساد هم وجود دارد

خجسته با اشاره به اینکه در هر مکانی که مسائل مالی هست اگر نظارت نباشد فساد مالی هم به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر از مجلس هم تحقیق و تفحص داریم، این‌یک نوع نظارت است که باید عملی شود تا ببینیم در این مجلس چه می‌گذرد.

وی ابراز داشت: باید وزارتخانه‌ها، تشکیلات اقتصادی، شستا و... نظارت و کنترل شوند تا مدیران نتوانند عوامل خود را در این تشکیلات قرار دهند و هر نوع که می‌خواهند عمل کنند و به کسی هم پاسخگو نباشند و کسی هم نتواند چیزی به آن‌ها بگوید.

نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه باید مجلس یک سیستم نظارت عالی باشد، افزود: مجلس باید سیستم‌های نظارتی خود را قدرتمند وارد عمل کند.

امروز کشور نیازمند نظارت عالی است نه وضع قوانین/نظارت بر دستگاه در کشور ضعیف است

وی گفت: وقتی درجایی از کشور فسادی رخ می‌دهد و نمایندگان سکوت می‌کنند این سکوت معنادار است؛ در حال حاضر کشور قوانین خاصی نیاز ندارد آنچه الآن نیاز داریم نظارت عالیه است، فرانسه سه هزار قانون دارد و نمایندگان آن‌ها نظارت می‌کنند درحالی‌که ما 12 هزار قانون داریم و نمایندگان بازهم قانون وضع می‌کنند ولی نظارت ضعیف است.

مجلس قدرتمندانه در مسئله نظارت وارد شود

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اگر مجلس قدرتمندان در مسئله نظارت وارد شود قطعاً در رأس امور خواهد بود و حتماً فسادها جمع‌آوری خواهد شد، تأکید کرد: باید نظارت مجلس عملی شود و مردم منتظر هستند تا مجلس در رأس امور باشد اگر مجلس در رأس امور نباشد مشکلات و فسادهای مختلفی در کشور رخ می‌دهد.

نماینده نباید با شکل خاصی برود و بیایید و باکسی کاری نداشته باشد

وی عنوان داشت: نمایندگان باید در تمام امور اظهارنظر کنند چراکه نماینده چشم و زبان مردم است ما باید نظارت عالیه داشته باشیم؛ وقتی نماینده‌ای نظارت می‌کند و دست چپاولگران و غارتگران را قطع می‌کند قطعاً این اقدام او تبعات، ترور، پرونده‌سازی و.. دارد اما باید این را بدانیم که ما نماینده شده‌ایم تا همه این مسائل را تحمل‌کنیم ما نماینده نشده‌ایم که با شکل خاصی برویم و بیاییم و باکسی کاری نداشته باشیم.

وزرا باید نیروهای کارآمد، توانمند و اثرگذار را بکار بگیرند

نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به اینکه با ورود نمایندگان به مسائل مختلف مردم می‌گویند که این نماینده حق نمایندگی را ادا می‌کند، گفت: وزرای جدید و قدیم باید نیروهای کارآمد، توانمند و اثرگذار را بکار بگیرند.

وزرا اتوبوسی افراد را بر سرکار نیاورند

وی ادامه داد: وزرا باید افرادی که بصورت اتوبوسی بر سرکار آمده‌اند را بیرون کنند و اتوبوسی هم افراد را بر سرکار نیاورند یعنی کسانی را انتخاب کنند که از جنس وزارت خانه باشند و به کار شناخت دارند و در این پست‌ها کارکرده و اطلاعات دارند و می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

خجسته افزود: وزرا افرادی را در مسئولیت‌ها قرار ندهند که اصلاً هیچ‌چیزی از صنعت و اقتصاد نمی‌دانند و چون با رئیس آشنا هستند همه کار آنجا شده و کارها روی زمین می‌ماند.

وزرا افراد دست‌پاک با روحیه و تفکر جهادی را بکار بگیرند

وی تأکید کرد: وزرای جدید باید نیروهای کارآمد، توانمند، اثرگذار، دست‌پاک، دارای تفکر جهادی و نیروهایی که شبانه‌روزی کار می‌کنند را بکار بگیرند؛ وزرا با فساد به‌صورت جدی مبارزه کنند هر فسادی که درگذشته بود است را پیگیری کنند و در آینده اجازه رخنه و نفوذ فساد را به هیچ‌کسی ندهند.

باید مبارزه با فساد شبکه‌ای و فراگیر شود/فساد همیشه از بالا به پایین شروع می‌شود

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه باید مبارزه با فساد شبکه‌ای و فراگیر شود، گفت: فساد همیشه از بالا به پایین شروع می‌شود و یک مدیر جزء هیچ‌وقت جرأت انجام فسادی را ندارند.

با تمام توان در حال رصد وزرای جدید هستیم

وی ادامه داد: ما از وزرای جدید خواسته‌ایم که فسادهایی که درگذشته رخ‌داده است تکرار نشود و به جد و با تمام توان در حال نظارت هستیم و اجازه نمی‌دهیم فسادهایی که در قدیم رخ‌داده است بازهم تکرار شود.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار