یک مدرس دانشگاه در خصوص احتکار خانگی به وجود آمده در بازار گفت: این موضوع ناشی از عدم آگاهی نیست بلکه ناشی از احساس عدم اطمینان مصرف کننده است که فقدان یک نقشه راه که جامعه را اقناع و برایش حصل اطمینان ایجاد کند میتواند این موضوع را تا حدودی برطرف کند.

پیمان محمدی مدرس دانشگاه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر؛ اظهار کرد کرد: بخش نظارتی باید علاوه بر تمرکز بر احتکارهای عمده، به احتکارهای جزئی بخش مصرف کننده هم توجه داشته باشدکه همین احتکارهای جزئی نیمی از مردم را درگیر خود کرده است .

وی افزود: هر چند حجم احتکار کم باشد اما این بخش قابل توجهی از اجتماع را درگیر خودش کرده است .اگر بررسی شود شاید حجم بالای این کالا از احتکار عمده هم پیشی بگیرد

محمدی تصریح کرد: ریشه حل این احتکارها در آگاه کردن نیست بلکه در ایمان و اطمینان قلبی آنهاست که تصمیمات لحظه ای و موردی اردکان دولت تاکنون چه در حوزه ارزی و چه در حوزه گمرکی و چه در حوزه روانشناختی نافی این موضوع بوده است .

وی در مورد زنجیره  تامین یک شرکت از پدیده ای به نام« اثرشلاقی » نام برد و بیان کرد: افزایش در ابتدای زنجیره تامین کالا، منجر به  تقاضا در مجموع کل زنجیره میشود که این اثر تراکمی کاذب در کل زنجیره از خریدار اصلی، سوپرمارکت، عمده فروش و عمده فروشان کالا گرفته تا به خود شرکت ها میرسد.

محمدی در ادامه افزود: شرکت ها برای اینکه این تقاضا ها را پوشش دهند یا باید آن ها را تولید کنند که در این مورد بایستی تولید کالا را که چندین برابر  کند که همین تقاضای کاذب منجر به افزایش تقاضا و کمبود عرضه و افزایش قیمت میگردد و یا اینکه هزینه  از دست رفته اقتصادی  را متحل شود .

وی بیان کرد: افزایش تامین کالاها و ورودی مورد نیاز شرکت برای تولید کالایی به کاهش عرضه وکمبود آن کشیده شود و حتی ممکن است تقاضای کالاهای مربوط به آن که التهاب نداشتند را تحت تاثیر خود قرار دهد و یک هیجان کاذب ایجاد کند که یک هیجان کاذب در یک بخش، هیجانات کاذب دیگری را در صنایع دیگر گسترش دهد .

محمدی در ادامه خاطر نشان کرد : یک مشکل در بخش مصرف کننده خرد بصورت زنجیره وار  به مشکلات متعدی  در سطح جمعی و کلان منتهی میشود و با احتکار تولید کننده و یا تامین کننده در فروش و توزیع کالاها بر این مشکلات افزوده و حتی این مشکلات صعب العلاج تر میشوند‌.

این استاد دانشگاه گفت : علت رفتار مردم از احتکار، شاید بخاطر پیش بینی های نامناسب از وضعیت آینده و عدم اطمینان عمومی باشد که به دلیل موضع گیری های نامناسب دولت، عدم مداخلات به موقع و هم چنین عدم تسکین روانشاختی اجتماعی و یا فقدان حلم اجتماعی این مسئله تشدید یافته است .

محمدی به حضور جبهه  دشمن در این دوره اشاره کرد و افزود: دشمن در صدد حصر و تنگنای نا متقارن اقتصادی در این دوران خاص است که با وجود تاکتیک تهاجمی از چندین جبهه اقتصادی تاثیر گذاشته است .پس حساسیت کنش های فردی و جمعی بالاست و یک رفتار غلط در یک بخش، اثرات هم افزایی در سایر بخش ها ایجاد کند .

وی گفت: بخشی از این رفتار را میشود ناشی از سیاست های ارزی دولت و کنش های مردم در برابر ارز به مثابه ابزار پس انداز و حفظ سرمایه  دانست اما بخش عمده این رخدادها ناشی از شکل دهی انتظارات و توقعات عمومی توسط رسانه های جمعی و اجتماعی است .

این فعال دانشگاهی افزود: واقعیت این است که کنش های فردی و اجتماعی مردم مبتنی بر انتظارات ساختی و سناریو نگاری غرب  رخ داده است چون فضای رسانه ای جبهه مقابل کاملا سازماندهی شده و گام به گام پیش میرود .

این فعال اقتصادی گفت: دیدگاه های اقتصادی دولت تا حد زیادی محصول تجویز طبقه روشنفکری است و انتظار میرود که کشور ما هر چه سریعتر از این مقطع عبور کند اما باید این را بدانیم که ما در فضای رسانه ای و همچنین گفتمان پردازی بسیار عقب هستیم .

محمدی در پایان یادآور شد : این موضوع موجب شده تا در خلأ حضور گفتمان طبقه روشنفکر ما، گفتمان مسلط ، گفتمان و سناریوپردازی های جبهه مقابل شود و هر گام سناریوهای پردازش شده به کنش هایی در فضای اجتماعی کشور منتهی شده ، کنش ها و پردازش گام های بعدی سناریوهای رسانه ای غرب را فراهم میکند ویک « هم تکاملی» میان این دو بخش به وجود آید .

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار