اربعین؛ نسیم الهی ؛

کدخبر: 3617

اربعین فرصت بزرگی برای چند روز دور شدن از دغدغه ها و کارهای روزمره ی زندگی، تقویت و تعالی روح، تقرب و اجر معنوی و کسب فضائل دینی و اخلاقی و نمایش اخلاق و رفتار عاشورایی است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود«إن لربّکم فی أیام دهرکم نفحات،ألا فتعرضوا لها؛ پیامبر اعظم فرمودند: همانا در طول عمر شما، نسیم­های الهی وزیدن می­گیرد، پس هشیار باشید و خود را در معرض آنها قرار دهید»(۱).

 به طور قطع زیارت اربعین سالار شهیدان به سبب ویژگی های کم نظیر ابعاد و مختصات برگزاری، گفتمان عمیق فلسفی و اخلاقی و ارزشی داری آثار و برکاتی بی نظیر و مصداقی از همین نسیم های الهی است که تنها سالی یکبار می وزد و انسان تنها یکبار در طول سال فرصت بهره مندی از آن را پیدا می کند.

امام صادق علیه السلام درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمىی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‌ فرماید و یک درجه مرتبه‌ اش را بالا مى‌ برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‌‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‌‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد(کامل الزیارات ص۱۳۴)(۲).

همچنین از نظر اغلب بزرگان و علمای دینی ما پیاده روی اربعین فرصت بزرگی برای چند روز دور شدن از دغدغه ها و کارهای روزمره ی زندگی، تقویت و تعالی روح، تقرب و اجر معنوی و کسب فضائل دینی و اخلاقی  و نمایش اخلاق و رفتار عاشورایی است.

به همین خاطر ضرورت دارد به منظور ایجاد، حفظ و تمرین حال و هوای معنوی و زیارتی در این مسیر و گردهمایی باشکوه و کسب حداکثر ثواب و برکات دنیوی و اخروی از این کنگره ی عظیم الهی زائرین عزیز پیش از عزیمت به عراق نکات کلیدی و توصیه های زیر را مد نظر داشته باشند.

۱) چه خوب است زوار محترم قبل از عزیمت از دوستان و آشنایان خود حلالیت بطلبند

۲) افزایش شناخت و معرفت زائر نسبت به امام حسین(ع) حادثه و فلسفه ی عاشورا باعث تقویت جنبه ی ولایی و در نتیجه ی بهره ی معنوی از سفر اربعین می شود(۲)بنابراین زائران عزیز بهتر است برنامه ریزی کنند و در مسیر با استفاده از فایل های صوتی و یا مطالعه کتب دینی معرفت خود را افزایش دهند.

۳) توصیه می شود در مسیر پیاده روی رفتار نیکویی با همراهان خود داشته باشند و از کودکان کهنسالان و ناتوانان دست گیری کنند

۴) سفر اربعین فرصت مناسبی برای اندیشیدن در وضعیت و حالات خویش و البته فراوان یاد خدا بودن است به همین خاطر سعی کنید صلوات شمار و یا تسبیح به همراه داشته باشید و پیوسته ذکر صلوات بر محمد و آل محمد و لااله الا الله را بر زبان تکرار کنید.

۵) کمتر سخن بگویید و از تهمت و غیبت و سخن چینی جدا خودداری کنید این رفتارها آثار منفی اخلاقی فراوانی دارد.

۶) همواره غسل داشته باشید و لباس پاک و پاکیزه به تن کنید به ویژه هنگامی که حرم مطهر امامان معصوم(ع) در نجف و کربلا وارد می شوید سر و وضع آراسته و تمیز زائرین در افزایش نشاط معنوی اثر گذار است.

۷) در مسیر راهپیمایی با متانت راه بروید از شوخی های زننده و خنده با صدای بلند که در شان زائر حسینی اربعین نیست خودداری کنید.

۸) از نگاه های حرام به اطراف، خود نمایی و آرایش،توجه به زرق و برق موکب ها، پرخوری کردن، و توجه بیش از حد به خرید و رفت و آمد در بازار دوری و بیشتر بر حال روحی و معنوی سفر تمرکز کنید.

۹) شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: اجر کسى که دیگرى را مجهّز کرده و به زیارت قبر آن حضرت(امام حسین علیه السلام) بفرستد ولى خودش بواسطه عارضه و علّتى که پیش آمده به زیارت نرود چیست؟ حضرت فرمودند : به هر یک درهمى که خرج کرده و انفاق نموده همانند کوه احد حسنات حقتعالى براى او منظور میفرماید و باقى میگذارد و بر او چند برابر آنچه متحمّل شده و بلا و گرفتارى هائى که بطور قطع نازل شده تا به وى اصابت کرده را از او دفع مى نماید و مال و دارائى او را حفظ و نگهدارى مى کند.کامل الزیارات / ترجمه ذهنى تهرانى، صفحه ۴۰۴

بنابراین اگر فعلا امکان سفر کربلا رو ندارید، به افرادی از نزدیکان و دوستان که در حال عزیمت به زیارت امام حسین علیه السلام هست کمک مالی کنید و از ثواب و خیرات و برکات آنچه در حدیث فرموده شد بهره مند شوید(@shobhe_shenasi)

منابع:

۱)http://fa.alkawthartv.com/news/98865

۲)https://www.jamaran.ir

ارسال نظرات

آخرین اخبار