گردهمایی حماسی اربعین ادامه ی حرکت اصلاح گرایانه ی عاشورا در برابر انحطاط ارزش ها، استثمار و غارت گری سلطه گران و امادگی برای نجات مردم مظلوم منطقه از تروریست و اندیشه ی صهیونیستی است. که گسترش و نفوذ این پیام و ارمان را انقلاب اسلامی در منطقه و جهان مدیریت می کند.

با نزدیک شدن به ایام اربعین سالار شهیدان همانند سالیان گذشته دسته ها و خیل کثیر عاشقان، عزاداران و دلسوخته گان ابا عبد الله الحسین(ع) است که از سراسر جهان بدون هیچ محدودیت مرز و ملیتی یک رنگ و یک صدا در مسیر کربلا و این حماسه ی  بزرگ پیاده روی و به تعبیر رهبر انقلاب این حضور عشق و ایمان به هم می رسند تا هم دل و هم نوا، به سوی یک مقصد در یک روز خاص گرد هم بیایند این حرکت عظیم از یک تجربه ی تاریخی ریشه دوانده و تا به امروز ادامه پیدا کرده است، بر طبق روایات کتب و منابع معتبر شیعی جابر ابن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در اولین اربعینی که از شهادت امام حسین (ع) می گذشت به همراه حضرت زینب(س) و اما سجاد (ع) به زیارت امام حسین(ع) شتافتند و زیارتنامه ی اربعین خواندند.

گردهمایی اربعین صرفا یک رویداد عادی و معمولی مذهبی نیست که تنها به بعد معنوی، روحانی و سراسر عاشقانه ی آن نگاه کرد بلکه یک حرکت اجتماعی در بعد جهانی و با ماهیتی چند وجهی است که ابعاد مختلف حیات انسان را در بردارد حرکتی سرنوشت ساز، عزتمند، تاریخی و همراه با درک و شعور معرفتیِ ادامه ی مسیر زنده نگه داشتن اهداف کربلا و احیای اسلام است. شکل گیری و احیای مجدد اسلام ناب محمدی و تداوم بقای اسلام به واسطه ی امام حسین(ع) و نهضت عاشورایی ایشان اتفاق افتاد انقلاب اسلامی ایران نیز در امتداد همین مسیر و در انعقاد نطفه از چشمه ی جوشان و پر ثمر عاشورا نشات گرفته است که توانست  کارکرد زنده نگه داشتن و تمدن اسلام راستین را بعد از قرن ها رکود، عقب ماندگی، انحطاط و رخوت مسلمانان  به منصه ی ظهور برساند. انقلاب اسلامی با گفتمان فرهنگی شهادت طلبی و ایثار، جهاد و عدالت خواهی، امر به معروف و نهی از منکر، و فرهنگ سیاسی قیام و حکومت اسلامی، تحمل ناپذیری ظلم و زور گویی و مبارزه با استکبار تحولی درونی و بنیادین در جهان بینی و باور ملت های مسلمان به وجود اورد شاید به همین خاطر است که امام خمینی(ره) همواره تاکید می کرد انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا وانقلاب عظیم الهی ان بوده است.(۱) در طول گذشت سده های انحطاط اخلاقی و ارزشی سنت های ایرانی و هویت  اسلامی بوجود امده اما انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل بر پایه ی آموزه های  قرانی، مفاهیم، مضامین، کارکرد و اهداف نهضت عاشورا دکترین استکبار ستیزی، ظلم ستیزی و موج ازادی و ازادگی شکل گرفت و با پشت سر گذاشتن ۴ دهه توطئه،هجوم و خباثت های دشمنان اسلام، قران و تشیع به ترویج اندیشه و اهداف مشق عاشورایی پرداخت و صدای عدالت خواهی و مبارزه با سلطه را سر داد. و امروز این صدا به موج پیاده روی اربعین در قرن بیست و یکم رسیده است اساسا اهمیت حرکت عظیم اربعین در این است که یاد شهدا و فرهنگ شهادت طلبی زنده است  حقیقت، فلسفه و اهداف عاشورا، ظلم ستیزی حسین بن علی(ع)و یارانش را زنده نگه می دارد این تجمع عظیم و میلیونی جلوه گر پویایی گفتمان استکبار ستیزی و سلطه ناپذیری تشیع است و سراغازی برای تحقق آرمان های اسلام و انقلاب که همانا آگاهی و بیداری ملت های مسلمان، شکست دنیای کفر و ظلم، اتحاد امت اسلامی، رهایی مسلمانان مستضعف و مظلوم سراسر عالم و آزادی قدس شریف از چنگال اسرائیل غاصب و جایتکار است. در آغازین سالهای انقلاب امام خمینی (ره) فرمود” راه قدس از کربلا می گذارد” بی شک مصداق این تعبیر همین جریان موج خروشان راهپیمایی اربعین و تمرین امادگی و معرفت افزایی است که مسلمان و غیر مسلمان از اقصا نقاط جهان خود را به این نقطه می رسانند و با پای پیاده با بصیرتی عاشورایی و شناختی حسینی مرزهای نژادی، زبانی و ملی را در هم شکسته و زیر پرچم سرخ عاشورا جلوه های ناب انسانیت و فداکاری، اتحاد و همبستگی را نمایان ساخته اند این مصداق بارز دیپلماسی عمومی است واقعیت اسلام و مسلمانان را نمایش می دهد. بی شک این راه در تضاد با آن چیزی است که پروپاگاندای رسانه های غرب از اسلام و مسلمین منعکس می کنند. این گردهمایی ادامه ی حرکت اصلاح گرایانه ی عاشورا در برابر انحطاط ارزش ها، استثمار و غارت گری سلطه گران و امادگی برای نجات مردم مظلوم منطقه از تروریست و اندیشه ی صهیونیستی است. که گسترش و نفوذ این پیام و ارمان را انقلاب اسلامی در منطقه و جهان مدیریت می کند.     

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار