رئیس حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه لازمه تحقق رسالت حوزه علمیه ارتباط با مردم است، گفت: عصر جدیدی پس از چهل‌سالگی انقلاب اسلامی در حوزه علمیه آغاز شده که به مطالبات مهم جامعه پاسخ دهد و همه خلأهای بزرگ مقابل حوزه را جبران کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله علیرضا اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه کشور در مراسم تکریم و معارفۀ مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین که در شبستان امیرالمؤمنین(ع) مسجدالنبی برگزار شد، اظهار کرد: همۀ شما مسؤولان و کارشناسان در حوزه دین در تعالیم فکر و فرهنگ سهیم هستید و نزد خداوند متعال مأجور خواهید ماند.

وی افزود: قزوین خطه‌ای علم پرور و اثرگذار در ایران و جامعۀ ما بوده و ازاین‌رو حوزه‌های علمیۀ آن با یک هزار سال قدمت در زندگی و جامعه تأثیرگذار بوده است، چراکه ذات علمی داشته و همواره مولد علم و دانش و نظریات بدیع و جامعه‌ساز و تمدن‌آفرین بوده است.

اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه‌ها در گذشته‌های دور شاید تنها پایگاه علمی عصر خود بودند و در دورۀ متأخر هم که این مراکز بیشتر شده همچنان در تولید علم مؤثر است.

وی ادامه داد: ابعاد اخلاقی و تهذیب نفس بر تارک حوزۀ علمیه می‌درخشد و در همین راستا بزرگان و علمایی چون آیت‌الله بهجت، اردبیلی و علامه طباطبایی تربیت شده که حلقه‌های اخلاق و رفتار شدند.

رئیس حوزۀ علمیه کشور یادآور شد: حوزه‌های علمیه در ذات خود مردمی، اجتماعی و در کنار مردم به‌ویژه مردم مستمند بوده‌اند بنابراین رسالت حوزه علمیه تنها با ارتباط مستمر با بدنه جامعه محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه خود را عاشق، خادم و عجین با مردم می‌دانند و در نگاه حوزوی ما غنی و فقیر، کوچک و بزرگ همه باید در یک جایگاه قرار گیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه بزرگان حوزوی ما در گذشته در برابر نیازمندان و مردم زانو می‌زدند، گفت: در گذشته بزرگان برای همۀ مردم ارزش قائل بوده‌اند و این باور همۀ ما است که عالم دینی باید خود را فدایی مردم بداند.

وی عنوان کرد: امروز حوزه‌های علمیه سرنوشت‌ساز و تمدن‌ساز هستند و البته در صحنه‌های سیاسی حضور دارند و می‌توانند در پیچ‌های تاریخی اثرگذار باشند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه در مقاطعی ارتباط بین حوزه علمیه با معصومین دچار حصر و بسط شده‌ است، گفت: این پیوستگی با تاریخ قطع نشده و زنجیره همچنان محکم و برقرار است.

وی اعلام کرد: حوزه‌های علمیه بیش از یک هزار سال ریشۀ تاریخی دارد و همواره با درد، رنج و فقر انس داشته است و البته امروز سینه‌های ما برای هر ضربه و دفاع از مصائب مردم ستمدیده آماده‌ است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: حوزۀ علمیۀ قم در ۱۰۰ سال اخیر در تبلیغ علوم دینی بسیار نقش‌آفرین بوده است و ازاین‌رو در عصر کنونی با رویکردی جدید قطب مراکز علمی و دینی شده است.

وی اعلام کرد: عصر جدیدی پس از چهل‌سالگی انقلاب اسلامی در حوزه علمیه آغاز شده که به مطالبات مهم جامعه پاسخ دهد و همه خلأهای بزرگ مقابل حوزه را جبران کند.

وی تأکید کرد: در دورۀ جدید در حوزۀ فلسفه‌های غربی و ادیان ورود کرده‌ایم و حوزۀ علمیه قم بین‌المللی شده و ۱۴۰ ملیت در حال تحصیل در حوزه هستند.

اعرافی اضافه کرد: یکی دیگر از رویکردهای حوزۀ علمیه قم توجه به تحصیل بانوان است که امیدواریم از این ظرفیت برای تبلیغ امور دینی و عمل به رسالت‌های مهم بیشتر استفاده شود.

وی اعلام کرد: در حوزه‌های علمیه بیش از ۲۶۰ مأموریت و رسالت کوچک و بزرگ شناسایی شده است که البته حوزه‌های علمیه امروز با رقیبان قدرتمند و دشمنان متعددی روبرو هستند.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور در پایان تصریح کرد: از این پس سیاست مدیریت حوزه در استان‌ها در دو محور، دادن اختیارات بیشتر به استان‌ها و توسعه کیفی است ازاین‌رو همه تصمیمات در قم نخواهد بود.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار