رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متاسفانه به دلیل کوتاهی فراوان دولت‌ها و مخصوصا دولت‌های یازدهم و دوازدهم در راه اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات، تلاشی در جهت بسترسازی برای رشد پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی صورت نگرفته است.

نصراله پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با سراج24 در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ اینستاگرام می‌تواند پایان دهنده‌ی بحران‌های اجتماعی برآمده از شبکه‌های اجتماعی باشد گفت: باید بپذیریم که شبکه‌های اجتماعی دارای ظرفیت‌های فراوانی هستند و در عین حال تهدیدات بسیاری را به همراه دارند؛ لذا برای این‌که مردم بتوانند از فرصت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند باید قوانین مشخصی در این راستا تبیین شود. پیام‌رسان‌های غیربومی به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم در کشور نمی‌توانند طیف وسیعی از امکانات را به مردم ارائه دهند و صرفا در حوزه خبری فعالیت می‌کنند. به‌واسطه نبود همین قوانین نیز زمینه‌ی مناسب برای دروغ‌پراکنی‌ها و فعالیت‌های غیراخلاقی بر بستر این شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است.

نماینده مردم مشهد با اشاره به کم کاری‌های دولت اظهار داشت: امروزه دولت‌های الکترونیک خدمات فراوانی در قالب پیام‌رسان‌ها به مردم ارائه می‌کنند و عمده خدمات اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، حوزه سلامت و تراکنش‌های مالی مردم بر همین بسترها انجام می‌شود. ولی متاسفانه به دلیل کوتاهی فراوان دولت‌ها و مخصوصا دولت‌های یازدهم و دوازدهم در راه اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات تلاشی در جهت بسترسازی برای رشد پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی صورت نگرفته است. به همین دلیل است که مسئله‌ی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به چنین معضلی تبدیل و آسیب‌های فرهنگی را به‌وجود آورده است.

وی ضمن موافقت با فیلترینگ اینستاگرام تصریح کرد: با توجه به آسیب‌های موجود در این شبکه‌های اجتماعی و عدم امکان نظارت قانونی با فیلترینگ اینستاگرام موافقم. البته ما با اصل استفاده‌ی صحیح از تکنولوژی مخالف نیستیم ولی باتوجه به بی‌قانونی‌ها و هرج و مرج‌های موجود در این شبکه‌ی اجتماعی با مسدودسازی آن موافق هستم. هم‌چنان معتقدم که فیلترینگ، راه‌حل نهایی برای رفع معضلات پیام‌رسان‌ها نیست. راه حل اصلی طراحی یک شبکه‌ی اجتماعی امن، متناسب با نیاز‌های مردم ایران است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار