چرا شعار سال 97 حمایت از کالای ایرانی انتخاب شد؟

کدخبر: 3087

با ارزیابی و بررسی اجمالی از رویدادها، مشکلات، تهدیدات و دغدغه های مردم در سالی که گذشت در میابیم رفع نیازها و ضرورت های اولویت دار مردم در سال جدید اعم از امنیت و منافع ملی، بهبود سطح عمومی رفاه و معیشت آنان حل معضلات اجتماعی و فرهنگی به طور مستقیم و غیر مستقیم ریشه در موضوعات اقتصادی دارد.

بیش از یک دهه است که شاخص های نرخ رشد و توسعه در اقتصاد کشورمان با ناپایداری و نوسان  بعضا رو به پایین روبه روست همین موضوع به شدت بر معیشت مردم تاثیر منفی گذاشته است و باعث بروز معضلات اجتماعی فراوانی  در جامعه شده است از بیکاری، اعتیاد و طلاق گرفته، تا کودکان کار و انحرافات جنسی و جرم و بزهکاری، رهبر معظم انقلاب امسال در پیام نوروزی خود با نکته سنجی برخاسته از آینده نگری و با تدبیری هوشمندانه از اوضاع و چالش های فعلی جامعه امسال را سال حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی نامگذاری کردند به راستی زمینه ها و ضرورت های مهم این انتخاب بی سابقه که چند سال متوالی  مرتب با اولویت مسائل اقتصادی نامگذاری شود چیست؟ چرا سال ۹۷ را ایشان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند؟

با ارزیابی و بررسی اجمالی از رویدادها، مشکلات، تهدیدات و دغدغه های مردم در سالی که گذشت در میابیم رفع نیازها و ضرورت های اولویت دار مردم در سال جدید اعم از امنیت و منافع ملی، بهبود سطح عمومی رفاه و معیشت آنان حل معضلات اجتماعی و فرهنگی به طور مستقیم و غیر مستقیم ریشه در موضوعات اقتصادی دارد. لذا با توجه به کدهای اقتصادی سخنرانی معظم له در روز اول سال جدید در مشهد مقدس و کلید واژه های شعار سال جدید می توان عوامل، زمینه ها و ضعف ها و چالش های( موجود) زیر را در انتخاب شعار سال جدید موثر دانست.

رهبر انقلاب در بیانات خود در میان کارگزاران نظام در سال ۹۱ با اشاره به انتخاب طرح موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کردند که مسئله ی اقتصاد مسئله ی مهمی است هدف دشمن، فشار اقتصادی بر کشور است. معلوم بود و طراحی‌ها نشان میداد که اینها میخواهند بر روی اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما برای آنها نقطه‌ی مهمی است. هدف دشمن این بود که بر روی اقتصاد متمرکز شود، به رشد ملی لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعاً رفاه ملی دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشکل شوند، دلزده بشوند، از نظام اسلامی جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادی دشمن این است، و این محسوس بود؛ این را انسان میتوانست مشاهده کند.اینها دارند مسئله‌ی اقتصاد را پیگیری میکنند،اینها(شعارها) چیزهائی است که میتواند حرکت عمومی کشور را در زمینه‌ی اقتصاد ساماندهی کند؛ میتواند ما را پیش ببرد. ما باید دنبال این راه باشیم”(khameni.ir )

 لذا با توجه به تداوم نقض عهد غربی ها از برجام پیش بینی می شود سیاست تشدید و تقویت فشار اقتصادی در قالب افزایش تحریم ها ادامه خواهد داشت.

رفع نشدن موانع تولید: با وجود نامگذاری سال ۹۶ به اقتصاد مقاومتی؛تولید و اشتغال، بهبود نیافتن سطح معیشت اقشار مختلف جامعه، ایجا نشدن رونق در حوزه ی کسب و کار و سرمایه گذاری و امار بالای آسیب های اجتماعی باعث شد بخشی از نقاط کلیدی فصل گذشته ی اقتصاد مقاومتی به صورت موفقیت آمیز و ایده آل تحقق نیابد.

تداوم وضعیت وابسته به اقتصاد نقتی: یکی از اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی، سیاست اقتصاد درون زای برون نگر است تفسیر این اصل قطع وابستگی به درآمدهای نفتی است این شاخصه به طور مستقیم متکی به افزایش تولید محصولات داخلی و توسعه کارخانه ها و واحدهای تولیدی است (https://www.mehrnews.com)

فساد و عدم مبارزه ی جدی با مفاسد؛ رهبر انقلاب طی سخنانی در سال ۹۵ فرمودند ویژه خواری فساد و قاچاق به اقتصاد کشور لطمه می زند و ضررش را مردم می برند. این در حالی است که مبارزه جدی در این حوزه باعث افزایش امنیت و رشد سرمایه گذاری می شود. قاچاق کالا یکی از همین معضلات اقتصادی و موانع و نابود کننده ی تولید داخلی است رقم سالانه ی بعضا تا ۲۵ میلیارد دلاری قاچاق کالا در کشور علاوه بر پرداخت نکردن مالیات و عوارض، و مختل کردن تجارت رقابتی، تولید کننده ی داخلی را ورشکسته و  نرخ بیکاری را فربه کرده است.

اشرافی گری : رهبر انقلاب در واکنش به حقوق‌های نجومی، نه تنها از “مستی اشرافی‌گری” اعلام خطر کردند؛ بلکه از عدم شناخت عمومی نسبت به آسیب‌ ها و خطرات آن سخن گفتند:«ما آسیب‌های ناشی از فقر را شناخته‌ایم، روی آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم، درباره‌ی آنها جلسه می‌گذاریم، امّا آسیب‌های ناشی از مستی اشرافی‌گری را کأنّه درست نمی‌شناسیم.» این نشان می ‌داد هم مسئله‌ ای فراتر از حقوق‌های نجومی در میان است که با تعبیر “مستی” توصیف می‌شود و هم با آسیب‌ هایی گسترده‌تر از آنچه در نگاه نخست به چشم می‌آید، دست به گریبانیم.( https://www.parsnews.com )این مسئله یک طبقه ی بی درد و ویژه خوار می سازد که می تواند به میان مردم هم سرایت کند قشری که درکی از مردم و کارگران ندارد و صرفا منافع و لذت خود را می بیند به تولید داخل توجه ندارند و کالای لوکس خارجی و کلاه فرنگی مصرف می کنند

این مورد از دغدغه های رهبری در سال اصلاح الگوی مصرف ,  واز ملزومات اقتصاد مقاومتی بود که تاکید داشته اند باید کالای ایرانی بجای نمونه ی خارجی آن استفاده شود. 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار