کدخبر: 2366

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین گفت: اردوهای جهادی که توسط دانشجویان برگزار می شود باری از روی دوش دولت بر می دارد که متاسفانه مسئولین آنطور که باید از این اردوها حمایت نمی کنند

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری قزوین خبر؛ مهدی برزگر در نشست خبری که در ناحیه بسیج دانشجویی استان برگزار شد، تصریح کرد: اردوهای جهادی از سال 79 در استان قزوین آغار به کار کرده است؛ هر ساله دانشجویان با شور و نشاط و بدون خستگی به جهت ارائه خدمات فرهنگی، بهداشتی، درمانی و آموزشی به مناطق دورافتاده استان اعزام می شوند.

وی افزود: در تابستان سال جاری نیز هزار و 800 دانشجوی قزوینی در قالب 32 گروه در بخش‌های مختلف فرهنگی، بهداشتی، عمرانی، الکترونیک، آبرسانی، مدرسه سازی، ساخت خانه محروم به  مناطق الموت غربی، الموت شرقی، طارم، ضیا آباد، آوج و آبگرم اعزام می شوند.

 مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین خاطرنشان کرد: از این تعداد 3 گروه پزشکی هستند که در بخش های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، پیشگیری، آموزش، بهداشت محیط، زنان، اطفال، پوست و مو، قلب ، بینایی سنجی و شنوایی سنجی خدمات رایگان ارائه می دهند.

وی یادآور شد: 12 گروه نیز در حوزه فرهنگی – آموزشی، 2 گروه در حوزه اقتصاد مقاومتی – عمرانی نیز اعزام شده اند ،در بخش عمرانی اغلب دانشجویان رشته های فنی مهندسی، مهندسی آب و خاک ،عمرانی، نقشه کشی از اغلب دانشگاه های استان هستند  که فعالیت هایی از جمله ساخت غسالخانه، ساخته خانه محروم، بازسازی مساجد و مدارس، آبرسانی به مناق محروم را برعهده دارند.

برزگر تصریح کرد: این مناطق محروم با نظرسنجی از کمیته امداد و شبکه بهداشت استان شناسایی شده است و روستاهایی که خدمات دریافت می کنند به معنای واقعی محروم هستند، در این اردوها صرفا افراد بسیجی حضور ندارند بلکه دانشجویان از اقشار مختلف از این اردو استقبال کرده اند.

وی افزود: یکی از اهداف گروه های جهادی فرهنگسازی است، برای مثال دانشجویان روستاییان را به سمت آبیاری قطره ای به جای آبیاری سنتی سوق می دهند  همچنین آموزش های مشاغل خانگی از جمله زنبورداری، پرورش قارچ، تولید عسل، پرورش مرغ خانگی و بو قلمون؛ جهت اشتغالزایی به روستاییان ارائه می شود.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین تشریح کرد: در حوزه فرهنگی نیز برنامه های متعددی از قبیل برگزاری جشنواره های فرهنگی – ورزشی، برگزاری مسابقات بازی های بومی و م-لی مختص هر روستا با هدف ایجاد شوق و نشاط در روستاییان اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این اردوها دانشجویان که تخصص فنی ندارند با حضور در روستاها به بحث آموزش در زمینه های مختلف از جمله تئاتر ،سرود ، زبان و کلاس های تقویتی برگزار می کنند، همچنین برخی از دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره به ارائه مشاوره رایگان در زمینه های مختلف می پردازند.

برزگر اظهار کرد: گروه پزشکی ما نیز شمل 3 بخش است که بخش اول آن 50 دانشجوی دختر در حال تحصیل با نام گروهی شکوفه های سیب، 50 دانشجوی پسر در حال تحصیل با نام گروهی جهادگران بدون مرز و در نهایت 50 نفر از فارغ التحصیلان رشته های پزشکی که پیش از این نیز در اردوهای جهادی حضور داشتند با نام خادمان المهدی خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می کنند.

وی تصریح کرد: اردوهای جهادی از 9 مرداد ماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد که مدت هر اردوی جهادی بین 10 تا 12 روز است.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین بیان کرد: در طرح جهادی امسال یک روستا به عنوان قرارگاه انتخاب شده است که جهادگران در آن اسکان پیدا می کنند و طی آن به 15 روستای محروم همجوار خدمات رایگان ارائه می دهند.

وی تاکید کرد: در تابستان سال گذشته 250 میلیون  تومان خدمات به صورت رایگان توسط گروه های جهادی ارائه شده که این میزان در عید سال جاری به 150 میلیون تومان رسید، دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداست استان در این میان همکاری  مشارکت ویژه ای داشتند.

برزگر بیان کرد: مهمترین هدف اردوهای جهادی برقرار عدالت اجتماعی است، خدمات ارائه شده توسط جهادگران باید توسط دولت انجام شود بنابراین اردوهای جهادی باری از روی دوش دولت بر می دارند و ادعا و توقعی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم این که ما به دولت کمک می کنیم اما مسئولین از ما حمایت نمی کنند و حدود یکسال گذشته مسئولان عمرانی استان و استاندار قزوین نه تنها حمایتی از ما نداشتند بلکه از کارهای و فعالیت های ما بازدید نداشتند.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی طرح ولایت ویژه دانشجویان گفت: بیست و دومین دوره کشوری طرح ولایت با حضور 2 هزار دانشجور برگزار می شود که از استان قزوین 60 دانشجو که برگزیده طرح ولایت استانی بودند اعزام شدد.

وی افزود: در این طرح خواهران در مشهد مقدس و برادران در آبعلی اسکان داده شدند و به مدت 45 روز، مبانی اندیشه اسلامی با مضوعات مختلف خداشناسی، خودشناسی ریالمباحث تربیتی و توحید  در قالب 6 کتاب به  آن ها تدریس می شود، این دانشجویان بعد ا زاتمام دوره در دانشگاه همین موارد را تدریس می کنند.

برزگر بیان کرد: نهمین دوره طرح ولایت استانی نیز 31 مرداد ماه سال جاری با حضور 500 دانشجو در قزوین برگزار می شود، این طرح نیز بر 4 محور معرفتی، اخلاقی – تربیتی، بصیرتی و مهارتی استوار است.

وی افزود : دانشجویان دانشگاه بین الملل اما مخمینی (ره)، دانشجویان دانشگاه‌های علمی کاربردی و غیر انتفاعی در دانشگاه بین الملل امام خمینی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی، دانشجویان پیام نور استان در دانشگاه پیام نور مرکز و دانشجویان فرهنگیان در دانشگاه فرهنگیان در این طرح شرکت می کنند.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین خاطرنشان کرد: این دوره به مدت 10 روز از ساعت 8 صبح تا 8 شب با برنامه های متنوع برگزار می شود و دانشجویان شب را در خوابگاه مرکزی استان می گذرانند.

 

منبع: ایسنا قزوین

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار