کدخبر: 2251

انتخابات شورای شهر در حالی به پایان رسیده است که هنوز وعده‌های برخی از کاندیداها میهمان دیوارهای شهر هستند و جلوه‌های بصری شهر را آلوده کردند.

به گزارش سرویس اجتماعی قزوین خبر؛انتخابات تمام شد؛ حالا می‌شود به‌راحتی در خصوص تبلیغات شوراها نوشت، آثار تبلیغاتی که پیش‌ازاین در خصوص هزینه‌های میلیونی و چند صدمیلیونی آن بحث شده بود همچنان در سطح شهر وجود دارند.

باوجود توصیه‌های صورت گرفته از طرف مجریان قانون و ایجاد کمپین‌هایی در جهت کاهش استفاده از تبلیغات کاغذی، در شب اول تبلیغات، طرفداران نمایندگان شب‌هنگام و با استفاده از نردبان، کامیون و هر وسیله‌ای که در ارتفاع بتوان کارکرد عکس‌های کاندیداهای خود را به مکان‌های مختلف می‌چسباندند.
 
مردم شهر پس از بیدار شدن با حجم انبوهی از تبلیغات کاغذی روبه‌رو شدند، تبلیغات فراوانی که علی‌رغم وجود رنگ‌ها و طرح‌های مختلف، چهره شهر را زشت کردند و آلودگی بصری را برای شهروندان ایجاد کردند.
 
اگرچه طبق ماده 17 (اصلاحی 15/6/1385)، آیین‌نامه اجرایی شوراهای اسلامی الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی(مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنما ممنوع است اما باز شاهد این بودیم که برخی از این کاندیداها به قانون احترام نگذاشته و تبلیغات خود را در این محل‌ها نصب کردند.
 
کاندیداهایی که برخی از آن‌ها به این دوره از شورای شهر راه یافتن نه‌تنها قانون را رعایت نکردند بلکه شاهد چسباندن پوستر به جدول‌های کنار خیابان، پایه‌های پل و حتی درختان بودیم، درواقع کاندیداها و طرفدارانشان برای معرفی بیشتر کاندید خود از هر فضایی استفاده می‌کردند.
 
برخی از کاندیداها اقدام به نصب پوستر تبلیغاتی بعضاً در اندازه‌های غیرقانونی در همه نقاط شهرکردند که این تبلیغات تنها به تیر چراغ‌برق، باجه تلفن، سطل آشغال، صندوق صدقات، صندوق پستی و پست‌های مخابرات ختم نشده بلکه هرکجا که میله و مکان صافی برای چسباندن پوستر دیده‌اند، اقدام کرده‌اند که این تبلیغات علاوه بر آنکه چهره شهر را کثیف کرده است باعث شده تا زحمات کارگران شهرداری که چند روز شهر را پاک‌سازی می‌کردند به هدر برود.
 
البته در این میان کاندیداهایی هم بودند که به نظافت شهر ارزش قائل شده و از نصب پوستر خودداری کرده‌اند و فقط در مکان‌های مشخص پوسترهای خود را نصب‌کرده‌اند.
با اینکه چند روزی از انتخابات گذشته است اما همچنان آثار برخی از این پوسترها بر روی دیوارها به چشم می‌خورد و پوسترهای کنده‌شده و آثار به‌جامانده از تبلیغات چهره شهر را زخمی کرده است، زخمی که سالیان سال مهمان دیوارها هستند.
 
کاندیداهای شورای شهر باید به زیبایی شهر اهمیت بدهند و آن را کثیف نکنند، باید توجه شود که مردم به زیادی پوستر رأی نمی‌دهند و نصب زیاد پوستر نشان از برتری شخص ندارد، حال سؤال این است که افرادی که به زیبایی و جلوه بصری شهر اهمیتی نمی‌دهند چطور می‌توانند به‌عنوان نمایندگان مردم، شهر را مدیریت کنند.
ما هنوز به شعور، پختگی و فرهنگ درست تبلیغات در شهر نرسیده‌ایم، حال که انتخابات به پایان رسیده است و افراد برای ورود به شورای شهر معرفی شدند بهتر است هر یک از کاندیداها برای پاک‌سازی تبلیغات خود از سطح شهر فکری بیاندیشند.
با توجه به گستردگی فضای مجازی و تکنولوژی‌های نوین انتظار می‌رود در دور بعدی انتخابات شاهد تبلیغات کاغذی به این حجم نباشیم و شهرداری مکان‌های کافی و مناسب برای تبلیغات کاندیداها تدارک ببینند.

انتهای پیام/یادداشت :ایسنا

ارسال نظرات

آخرین اخبار