یک کارشناس فرهنگی تأکید کرد:

کدخبر: 2222

محمدی گفت: با توجه به ضرورت اصلاح، بازسازی و احیای نظام فکری و اجتماعی شهر قزوین به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی مهم در جهت تحقق پیشرفت شهر نیازمند تدوین «سند آینده نگاری فرهنگ عمومی» هستیم.

پیمان محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری قزوین خبر اظهار کرد: در شهر قزون دو دسته آسیب اجتماعی وجود دارد که یکی در حوزه فضای معماری و شهرسازی، و دیگری در حوزه فرهنگی- اجتماعی است.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه هرچه فضای معماری و شهرسازی یک شهر، متراکم‌تر و در حال گسترش عمودی باشد دارای تأثیرات منفی بر ساختار محتوای بخش فرهنگی و اجتماعی شهر خواهد بود؛ به‌عبارتی هرچه مجوزهای بیشتری برای تراکم تخصیص دهیم و با اسلوب‌ خانه شایسته ایرانی فاصله پیدا کنیم طبیعتاً بایستی شاهد نتایج اجتناب‌ناپذیر منفی آن در سبک زندگی افراد و متعلقات آن همانند آسایش کانون خانواده‌‌ها باشیم.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی بر اساس مطالعات مختلف، آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، افسردگی و اعتیاد افزایش یافته است که اگر بگوییم همه این موارد به فضای سیاست‌گذاری شورای شهر بازمی‌گردد حرف نادرستی زده‌ایم، بلکه بخشی در اختیار شورای شهر و شهرداری، و بخشی هم در ارتباط با نهادهایی همانند استانداری است. آن چه بطور خاص در حوزه شورای شهر مهم است، فرهنگ عمومی است.

وی تصریح کرد: اکثر مصوبات دوره قبل شورای شهر قزوین اغلب بر روی فضای زیرساختی سخت از جمله تخصیص فضا و زمین و یا احداث زائرسرا تمرکز داشته و کمتر به فضاهای فکری و موضوع مهم ساخت و بهسازی «نظام فکری-اجتماعی» توجه شده است.

محمدی در ارتباط با ضرورت برقراری یک نسبت ارتباطی بین آینده‌نگاری فرهنگ عمومی و اسناد توسعه و پیشرفت شهر تأکید کرد: به عنوان نمونه توجه کنید برخی مطالعات قومیت‌شناسی سطح ملی نشان می‌دهد فرهنگ عمومی در شهری همانند اصفهان بدلیل مخاطره‌پذیری بالای افراد آن در مقایسه با سایر شهرها مستعد راه‌اندازی کسب و کارهای نوظهور و بدیعی است که در دوره «معرفی» خود قرار دارند، در نقطه مقابل فرهنگ عمومی یزد به دلیل پایدارپذیری به نسبت بالای آن در مقایسه با سایر شهرها مستعد توسعه کسب و کارهایی است که در مرحله «تثبیت» قرار دارند.

وی اضافه کرد: حال پرسش مهم این است که برای شهر قزوین فرهنگ مطلوب چیست و چه مولفه‌هایی بایستی در فرهنگ عمومی آینده شهر تقویت و یا اصلاح شود. البته بخشی از این مسئله در گرو حل مسائل مهمی است که سایر اسناد توسعه‌ای استان درگیرآن هستند.

این فعال فرهنگی تشریح کرد: نمی‌توان هم قطب صنعتی و هم قطب کشاورزی و گردشگری بود بایستی یک جا اولویت و جهت‌گیری توسعه‌ای شهر مشخص شود، آن‌گاه متناسب با آن به پرسش اشاره شده پاسخ داد. در این راستا، تبیین فرهنگ عمومی مطلوبِ آتی شهر نیازمند یک هم‌اندیشی ویژه خبرگان و فعالان حوزه فرهنگ و اجتماع شهر است که دریک جمله می‌توان آن را تدوین «سند آینده نگاری فرهنگ عمومی» شهر دانست.

وی توضیح داد: با توجه به ضرورت اصلاح، بازسازی و احیاء نظام فکری و اجتماعی شهر قزوین به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی مهم در جهت تحقق پیشرفت شهر، به‌نظر می‌رسد در این راستا با چند مسئله مهم مواجه باشیم که نخستین مسئله عبارت از نگاه جزیره‌ای داشتن به حوزه فرهنگ است. بعبارتی ما بین فرهنگ و جهت‌گیری پیشرفت و توسعه‌ای شهر هیچ‌گونه ارتباطی برقرار نکرده‌ایم.

محمدی اضافه کرد: دومین مسئله عدم مشارکت یا بهتر بگویم فقدان بکارگیری فعالان بخش فرهنگی و اجتماعی شهر در حل مسائل این حوزه است، به‌نظر می‌رسد رفع مجموع این دو مسئله را نیازمند تدوین «سند آینده نگاری فرهنگ عمومی» شهر است.

وی با نقد نقش منفعلانه شهرداری‌ها در اقتصاد محلّی و اشاره به این که شهرداری‌ها بایستی نقشی فعال در این حوزه ایفا کنند؛ تشریح کرد: ظرفیت‌های قانونی خوبی نیز برای این موضوع وجود دارد که مصداق بارز آن می‌تواند فناوری‌های شهری باشد. شهرداری به عنوان مشتری بزرگ فناوری‌هایی است که می‌توانند در حوزه خدمات شهری مورد استفاده قرار گیرند. یکی از اقدامات مهم و تاثیرگذار شهرداری می‌تواند حمایت از تحقیق و توسعه فناوری‌های شهری بر اساس تقویت شرکت‌های دانش بنیان بومی و محلی است.

این فعال فرهنگی اعلام کرد: بر اساس بند 7 ماده 71 قانون تشکیلات و وظایف شوراها، شهرداری‌ها می‌تواند در طرح‌های درآمدزا و سرمایه‌گذاری ورود پیدا کنند، حتی می‌توان گفت که ما می‌توانیم بخشی از حوزه‌ها و طرح‌های درآمدزا را موضوع مهم توسعه فناوری‌های شهری قرار دهیم و در بخش‌نامه‌های بودجه ابلاغی وزارت کشور نیز بندهایی برای درآمدزایی شهرداری‌ها از محل غیرعوارض وجود دارد که موید همین مطلب است.

وی عنوان کرد: تمرکزی که شهرداری در فضای شهری داشته عمدتاً ارتباطی با درآمدزایی از طریق اقتصاد دانش بنیان نداشته و در صورت تحقق موارد فوق، شاهد تأثیرات ملموس و قابل ملاحظه‌ای بر شرکت‌های دانش‌بنیان محلی و در نتیجه ارتقاء سطح اقتصاد معیشت خانواده‌ها خواهیم بود.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار