رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی:

کدخبر: 2122

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: حل مشکلات مربوط به کم آبی استان در گرو تلاش بی‌وقفه مدیران استانی با احساس مسئولیت و دلسوزی، استفاده بهینه از منابع موجود و پیگیری نمایندگان در سطوح عالی کشور است.

داوود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار قزوین خبر اظهار کرد: کمبود آب  یکی از مهم‌ترین مسائل استان است که متأسفانه طی سال‌های گذشته برنامه ریزی جدی برای آن انجام نشده است.

وی ادامه داد: استان قزوین از ظرفیت بی‌بدیل دشت قزوین برخوردار است که مقام معظم رهبری در سفرشان به استان در سال 82  دشت قزوین را بی‌بدیل خواندند و در همان سفر به وزیر نیرو فرمودند که «آقای بیطرف نسبت به آب دشت قزوین بی‌طرف نمانید!» 

افت 20 تا 40 متری سفره‌های آب زیرزمینی در دشت قزوین

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما متأسفانه بی‌توجهی مسئولان به این مسئله موجب شد که امروز با شرایطی مواجه شویم که دشت قزوین با وضعیت بحرانی مواجه شده و بین 20 تا 40 متر افت سفره‌های آب زیرزمینی را داشته باشد و در بعضی مناطق با فرونشست زمین و پیشرفت شوره زار و بیابان‌زایی مواجه شده‌ایم. 

وی اعلام کرد: در حال حاضر  بسیاری از شهرها و روستاهای استان دچار تنش جدی کم آبی هستند و به بیش از 100 روستای استان هنوز با تانکر آبرسانی می‌شود. 

محمدی با بیان اینکه اینجانب طی سال‌های گذشته پیگیری‌های فراوانی برای حل مشکل آب دشت قزوین داشته‌ام، تشریح کرد: در دوره قبل مجلس جلسات متعددی با وزیر نیرو و رئیس مجلس شورای اسلامی به اتفاق مسئولین استان و نمایندگان وقت و جلساتی به صورت انفرادی با وزیر نیرو و معاونین وی و جلسه با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و جلساتی به اتفاق استاندار و نمایندگان استان در همین ارتباط داشتیم که در نهایت موفق شدیم تا 60 میلیون مترمکعب سهمیه آب شرب برای استان از سد طالقان را که طی سال‌های طولانی و متمادی به نتیجه نرسیده بود به ثمر برسانیم.

وی اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور به استان دستوری که در خصوص صدور مجوز کمیسیون ماده 215 از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گرفته بودم نهایی شد و به زودی  کلنگ‌زنی آن انجام و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. 

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: اعتبار مورد نیاز این پروژه  حداقل 700 میلیارد تومان است که از پروژه‌های بسیار مهم کشور نیز به‌شمار می‌رود و ثمره‌اش بهره‌مندی مردم 14 شهر و  198 روستای استان در آبیک و تاکستان از آب شرب با کیفیت و عالی است.

وی یادآور شد: برای حل مشکل آب کشاورزی نیز تلاش کردیم تا نسبت به حق السهم استان از سد طالقان علی‌رغم خشکسالی‌های اخیر، سهم قابل توجهی را اخذ کنیم.

محمدی توضیح داد: پیگیری  اجرای سیستم آبیاری نوین و تصویب اجرای آن در 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سفر ریاست جمهوری، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، یکپارچه‌سازی اراضی، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها و اخذ مجوز تخصیص آب از شاهرود از دیگر اقداماتی بوده که در حوزه استفاده بهینه از منابع آبی در بخش‌های کشاورزی بعمل آمده است، ضمن اینکه اتاق فکر آب و جلسات منظمی نیز در استانداری و آب منطقه‌ای برای ساماندهی مناسب‌تر امور برگزار شده است.

وی تأکید کرد: البته اقدام اساسی در این مورد تأمین آب کشاورزی استان از طریق الموت رود و شاهرود و ارتفاعات دو هزار و سه هزار مازندران است که در حال حاضر به‌عنوان یک طرح بزرگ ملی مرحله اول مطالعاتی آن پشت سر گذاشته شده و به دنبال آن هستیم که هرچه سریع‌تر مطالعات مرحله دوم نیز آغاز شود تا بلافاصله پس از اتمام مطالعات، عملیات اجرایی طرح که تمام نیازمندی‌های آب کشاورزان استان را مرتفع خواهد ساخت را شروع کنیم که حاصل اجرای آن ضمن حل مشکلات کمبود آب کشاورزی، ایجاد هزاران شغل و بازگشایی پنجره جدیدی به سوی اقتصاد استان و مناطق روستایی و کشاورزی ما را در پی خواهد داشت. 

از ظرفیت علمی استان برای حل مشکل بیابان‌زایی، ریزگردها و تغییر الگوی کشت هیچ استفاده‌ای نشده است

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: موضوع دیگر این است که قزوین، استانی دانشگاهی و علمی است و در این زمینه از جایگاه مطلوبی در کشور بهره‌مند است اما متأسفانه از این ظرفیت علمی برای حل مشکل بحران خشکسالی و کم آبی قزوین و بیابان‌زایی و ریزگردها و همچنین تغییر الگوی کشت هیچ استفاده‌ای نشده است در حالی که استانهای دیگر از ظرفیت علمی استان قزوین برای حل مشکلات خود بهره می‌برند که در جلسات خود با مسئولین اجرایی استان تأکید داشتم که از ظرفیت دانشگاه‌های بین‌المللی، علوم پزشکی،آزاد و ... باید به بهترین نحو استفاده شود.

محمدی در پایان یادآور شد: به هرحال لازمه حل مشکلات مربوط به کم آبی استان در وهله اول درک مشترک از اهمیت فوق‌العاده موضوع و عزم جدی و عمومی است و در مراحل بعدی در گرو تلاش بی‌وقفه مدیران استانی با احساس مسئولیت و دلسوزی، استفاده بهینه از منابع موجود و پیگیری نمایندگان در سطوح عالی کشور، اولویت بخشی به پروژه‌های مرتبط به این حوزه و همکاری و همگامی مردم  است که همیشه در حل مشکلات کشور پیشقدم بوده‌اند.

ارسال نظرات

آخرین اخبار