حسام‌ شادمان

کدخبر: 2072

سه شنبه گذشته، استانداری قزوین میزبان همایشی با عنوان «بحران آب، پیامدها و تهدیدات اجتماعی» بود. قرار بود در این همایش فریدون همتی استاندار قزوین، مهندس پویا و دکتر فهمی از وزارت نیرو سخنرانی کنند، اما در کمال تعجب هرسه میهمان ویژه برنامه در این همایش شرکت نکردند تا نشان دهند آنقدرها هم که می‌گویند بحران آب در قزوین جدی نیست!

سرویس اجتماعی قزوین خبر؛ بحران آب و تشنگی دشت قزوین، دیگر فقط یک خطر پیش رو نیست، بلکه امروز باید گفت که ما وارد عصری بحرانی از تشنگی قزوین شده‌ایم. بحرانی که روز به روز بیشتر رخ می‌نماید و حل آن علاوه بر همراهی مردم، به تدبیر و مدیریت مسئولان نیز نیاز دارد.

اتفاق رخ داده در موضوع بی‌آبی دشت قزوین، ماجرایی نیست که در طی یک سال و دوسال پدید آمده باشد و بدون شک حاصل رویه غلط مصرف، اصراف به ویژه در بخش کشاورزی و سیاست‌های غلط صادرات به شیوه آب فروشی است، و مسائلی از این دست که هنوز هم ادامه دارند. اما آنچه مسلم است در کنار همه این مسائل سوء مدیریت در بخش سیاستگذاری و اجرا به بحران بی‌آبی در دشت قزوین دامن می‌زند.

آنچه این روزها شهر قزوین را به خود گرفتار نموده است، انبوه مدیران، مسئولان و کارشناسانی است که تنها و تنها شعار مبارزه با بحران بی‌آبی را می‌دهند و به اقدامات کلیشه‌ای بسنده می‌کنند. این خود بدترین آفت در رویارویی با یک مشکل ملی و سرزمینی است. مشکلی که انبوه زمین‌های دشت قزوین را به بیابان تبدیل می‌کند و هزاران مشکل به تبع خویش می‌آفریند.

قوه مجریه در قزوین نیز از سالها قبل برای مبارزه با مشکل آب در دشت قزوین دست به کار شده است و راه‌های مختلف مربوط به آن را بررسی نموده. برای مثال کشف میزان معضل آب فروشی در قزوین(صادرات ارزان میوه‌هایی که چندصدبرابر قیمت فروش خود آب مصرف کرده‌اند)، اصلاح نوع آبیاری در حجم وسیعی از زمین‌های کشاورزی و امثالهم از تدابیر پیش بینی شده دولت بود. تا جایی که استاندار قزوین و حسن روحانی در کنفرانس خبری رئیس جمهور در قزوین به آن اشاره هم کردند. حالا اما در نهایت به پایان سال نزدیک می‌شویم و باید تحقق وعده‌های دولت تدبیر و امید به ویژه در بخش آب را نیز ملاحظه کرد.

 

                                برنامه همایش بحران آب، نام سخنران ها در برگه آمده است

سه شنبه گذشته، استانداری قزوین میزبان همایشی با عنوان «بحران آب، پیامدها و تهدیدات اجتماعی» بود. قرار بود در این همایش فریدون همتی استاندار قزوین، مهندس پویا و دکتر فهمی از وزارت نیرو سخنرانی کنند، اما در کمال تعجب هرسه میهمان ویژه برنامه در این همایش شرکت نکردند تا نشان دهند آنقدرها هم که می‌گویند بحران آب در قزوین جدی نیست!

بار سنگین همایش بر دوش رئیس آب قزوین! مهندس هجرانفر و نیز گروسی مدیرکل مدیریت بحران استانداری افتاد. و صدالبته در نهایت امر باید گفت که بهترین بخش همایش نیز برعهده استاد جامعه شناسی بود که پیشتر نیز با دغدغه بحران آب در قزوین در دانشگاه البرز و به همت انجمن جامعه شناسی استان نشست برگزار کرده و در آن سخن گفته بود. دکتر عادل ابراهیمی لویه در این همایش از مشکلاتی گفت که بحران بی‌آبی می‌تواند دامن‌گیر جامعه قزوین نماید.

اما پرسش مهم اینجاست که چرا استاندار قزوین که پیشتر خود گفته بود آب از مهم‌ترین اولویت‌های کاری اوست در این همایش حاضر نشد؟ شاید رساندن پروژه‌ها و برنامه‌های دولت برای افتتاح و قیچی و کلنگ در دهه فجر واجب‌تر و مهم‌تر بوده است. اما به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران امور با فرض مشغله این روزهای استاندار نباید ایشان را در لیست سخنرانان قطعی مراسم قرار می‌داند. اما از سوی دیگر کنسل شدن سخنرانی دو میهمان دیگر برنامه در کنار استاندار قزوین نیز کمی عجیب‌تر به نظر می‌رسد. شاید در نهایت باید پرسید خروجی برگزاری این همایش جز انعکاس سخنرانی آقایان گروسی، هجرانفر و ابراهیمی در رسانه‌های استان چه بوده است؟

این همایش‌ها که خود مسئولان اجرایی استان هم آن را جدی نمی‌گیرند چه دردی را از بحران بی‌آبی دشت قزوین حل می‌کند؟ آیا برگزاری این گونه‌ی همایشی خالی از بارعلمی و نتیجه مشخص، جز نشانه شعار دادن در موضوعی که دغدغه روز مردم استان است چیز دیگری است؟

گرچه استانداری قزوین با ارائه آمار مستمر تلاش می‌کند تا نشان دهد قدمی در راه حل بحران آب برداشته است، اما به نظر می‌رسد چیزی دندان‌گیرتر از مکانیزه کردن سیستم آبیاری کشاورزی در درصد محدودی از زمین‌های استان در این زمینه در کارنامه ندارد و گویا قرار است برگزاری این دست همایش‌های بدون خروجی، کارنامه خالی دولت را در زمینه تلاش برای بحران آب پرکند، بدون آنکه عملاً در حل بحران و مشکل بزرگ اثری گذاشته باشد.

 

حسام‌ شادمان

ارسال نظرات

آخرین اخبار