مدیر عامل کانون معلولین:

کدخبر: 1845

مدیر عامل کانون معلولین توانا از عدم وجود مرکز جامع توانبخشی افراد دارای معلولیت در استان قزوین بر داد.

محمدرضا هادی‌پور با بیان اینکه افراد دارای معلولیت نیازمندی‌های بی‌شماری دارند اظهار کرد: با وجود اینکه 10 درصد جمعیت جامعه را معلولان و 5درصد از این جمعیت را معلولان شدید و نیازمند به لوازم کمک‌توانبخشی تشکیل می‌دهند اما استان قزوین هنوز حتی یک مرکز جامع توانبخشی ویژه برای این افراد ندارد.

این فعال حوزه‌ی افراد دارای معلولیت خاطرنشان کرد:جمعیت معلولان استان بالاست و عدم رسیدگی به مشکلات آنها به زودی چالش بزرگی برای استان محسوب خواهد شد.

محمدرضا هادی‌پور با بیان اینکه استان قزوین سال‌ها از مهم‌ترین قطب‌های تولیدی و اقتصادی کشور بوده و در شان این استان نیست که شهروندان معلول آن هیچ مرکزی را برای ساخت یا تعمیر دست و پای مصنوعی خود نیابند.

هادی‌پور تصریح کرد: متاسفانه در سطح استان قزوین هیچ مرکزی برای رفع مشکلات درمانی و توانبخشی این گروه وجود ندارد و اغلب معلولان قزوینی برای رفع مشکلات درمانی خود ناچار به استان‌های تهران و زنجان اعزام می‌شوند.

وی افزود: استفاده از لوازم توانبخشی و کمک توانبخشی برای رسیدگی به امور روزمره‌ی معلولان ضرورت بالایی دارد و افراد دارای معلولیت سال‌هاست که برای تهیه، قالب‌گیری، تعمیر و خرید این لوازم سال‌هاست که متحمل هزینه های بالا بوده و به شهرها و استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند.

هادی‌پور با اشاره بر این مطلب که هزاران فرد دارای معلولیت در نقاط مختلف استان قزوین زندگی می‌کنند تصریح کرد: 3 هزار و پانصد فرد معلول در کانون توانا عضویت دارند و قالب این افراد برای کسب توانمندی لازم به منظور حضور در اجتماع و تسلط در انجام امور شخصی خود از لوازم کمک‌توانبخشی نظیر عصا، ویلچر، بریص، دست یا پای مصنوعی، عصای سپید، واکر، سمعک و... استفاده می‌کنند.

این عضو هیات‌مدیره‌ی کانون توانا با بیان اینکه افراد دارای معلولیت از گروه‌های کم‌درآمد جامعه هستند ابراز داشت: معلولان در دستیابی به حقوق شهروندی خود با مشکلات زیادی مواجه هستند و درست نیست در دست‌یابی به ضروری‌ترین نیازهای خود نیاز مجبور به صرف هزینه‌های نامتعارف باشند.

وی راه‌اندازی یک مرکز جامع توانبخشی برای معلولان قزوینی را ضروری دانست و اذعان داشت: استان قزوین به دلیل تمرکز شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی و همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی که حکم شاه‌راه‌ ارتباطی کشور را به استان می‌دهد، از بالاترین میزان تردد خودروها برخودار بوده و در شمار حادثه‌خیزترین استان‌هاست و حوادث منجر به معلولیت در این استان آمار بالایی دارد.

هادی‌پور یادآور شد: افراد دارای معلولیت از حقوق شهروندی برخوردارند و عدم وجود مراکز تخصصی و متناسب با نیازهای این افراد حقوق آنها را نقض می‌کند.

عضو هیات‌مدیره‌ی کانون سراسری تشکل‌های مردم‌نهاد معلولان دربهزیستی کشور تاکید کرد: معلولان صاحب خرد و توانمندی‌ هستند که در صورت مساعد بودن زمینه می‌توان شاهد شکوفایی آنها بود و تا زمانی‌که حقوق افراد دارای معلولیت نادیده گرفته می‌شود نمی‌توان به رشد و بالندگی این گروه امیدوار شد.

 

هادی‌پور در پایان از استاندار و مسئولان استانی خواست تا مساله‌ی فقدان مراکز توانبخشی و تخصصی برای افراد دارای معلولیت را با فوریت مورد بررسی قرار داده و نسبت به راه‌اندازی این مراکز اقدام کنند.

 

پیک توانا

 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار