سید جعفر شهاب زاده:

کدخبر: 345

مدیر سابق آموزش و پرورش استان : انقلاب اسلامی ایران تمام تئوری های سرمایه داران و کمونیزم را بهم ریخت چراکه در آن زمان هیچ کس تصور نمی کرد که نظامی بر اساس ارزش های دینی در ایران شکل بگیرد

به گزارش سرویس اجتماعی قزوین خبر؛ 22 بهمن بهانه خوبی برای بررسی عملکردهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی سال های پس از انقلاب، قیاس آن با دوران قبل و تحلیل نقاط ضعف و قوت عملکردها است.

به همین مناسبت خبرنگار قزوین خبر گفت و گویی انجام داده است با سید جعفر شهاب زاده، مدیر سابق آموزش و پرورش استان که در ادامه می خوانیم:

انقلاب اسلامی ایران؛ خط بطلان بر اندیشه های سرمایه داران

تحولات سال 57 به همت تمام اقشار جامعه، با اعتقاد به ارزش ها و باورهایشان  و زیر سایه رهبری انجام گرفت؛ کسانی که آن ایام را یاد ندارند و یا متولد نشده بودند باید با مرور خاطرات بزرگان و مراجعه به تاریخ مکتوب، تجلی اعتقادات اسلامی را در آن روزهای کشور بنگرند.

انقلاب اسلامی ایران تمام تئوری های سرمایه داران و کمونیزم را بهم ریخت چراکه در آن زمان هیچ کس تصور نمی کرد که نظامی بر اساس ارزش های دینی در ایران شکل بگیرد؛ در همین راستا کشور با درگیری های داخلی هم چون، قائله کردستان، خوزستان و نقاط دیگر مواجه شد که در پی مبارزه با نظام از سوی نیروهای وابسته به رژیم سابق، امریکا و اسراییل حمایت می شدند که پس از پایداری های داخلی از سوی مردم و ختم این قائله ها، جنگ را به جمهوری اسلامی تحمیل کردند.

IMG_7724

اوج همبستگی های مردمی در انقلاب

روزهای انقلاب، تجلی گر اعتقادات و ارزش های اصیل اسلامی در ایران بود که همبستگی های مردم براساس روابط غیر مادی و برپایه اصول انسانی محکم شد که شکوه این ارتباطات و همدلی ها را می توان در دوران دفاع مقدس شاهد بود، آنگونه که پیر و جوان، کوچک و بزرگ با آمدن به میدان به مبارزه برخاستند و مانع اجابت خواسته های ابرقدرتان شدند.

مفهوم آزادی در حکومت ها

درمسائل اجتماعی مفاهیم معنای خاص خود را دارند، باید هر مفهوم را در جای خود قرار دهیم؛ آزادی در غرب و در اسلام معنای مربوط به خودش را دارد.

قرآن به عنوان بزرگ ترین منبع قانون اساسی ایران بازگو کننده مفهوم آزادی است که راه را به انسان نشان داده و اختیار و انتخاب با انسان است؛ متاسفانه امروز با استفاده از وسایل ارتباط جمعی گسترده، مفاهیمی چون آزادی را با برداشت مورد نظر خود به مردم القا می کنند که حتی تعریف این واژه میان سیاست مداران و اندیش مردان هم متفاوت است.

بنابراین عدم جایگزینی صحیح و دقیق مفاهیم موجب سوء استفاده ابرقدرت ها قرار گرفته است و جوان به دلیل عدم آشنایی با مفاهیم اساسی در مکتب اسلام می تواند دچار اشتباه شود.

جنگ فرهنگ و رسانه در دوران پس از انقلاب

صهیونیسم پس از نقش بر آب شدن اندیشه های شوم خود در رسیدن به اهدافش اقدام به جنگ جدیدی در قالب رسانه و فرهنگ کرد، دشمن تاکید شدیدی بر نابودی ایران از طریق تهاجمات فرهنگی و نابودی عراق به واسطه تهاجمات نظامی داشت چرا که خواست او نگرش تمام مردم به دنیا از پشت عینک صهیونی  و یهودی محوری افکار عمومی دنیا می باشد، در همین راستا و برای تغییر افکار عمومی، تلاش زیادی برای تصاحب رسانه های دنیا داشته اند که البته تا حدود زیادی در این عرصه موفق بوده اند.

در فتنه 88 نیز شاهد جریان سازی های رسانه ای در ایران بودیم که متاسفانه بعضی از مطبوعات داخلی در شکل گیری این حوادث و اتفاقات موثر بوده اند که البته باور عمیق مذهبی و تفکر ولایت مدارانه ی مردم، باز هم خط بطلانی بر نقشه های دشمن کشید.

بررسی باورهای مذهبی، پیش و پس از انقلاب

پیش از انقلاب از لحاظ معنوی و انجام واجبات دینی در مضیقه بودیم تا آنجا که نماز های یومیه را در زیر پله دانشگاه می خواندیم چرا که اگر چهره شناخته شده ای می شدیم، زمینه های تحریکات و گرفتاری ها را ایجاد می کردیم.

هر چند امروز تهاجمات بیگانگان به ظاهر آموزه های دینی جوانان را تضعیف کرده است، اما ریشه مذهبی و سرشت معنوی جوانان ایرانی، دشمن را هم چنان در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشته است اما باید توجه داشت که می بایست جهت رسیدن به آرمان های اعتقادی و معنوی انقلاب، سرمایه گذای های بیش تری را در بحث فرهنگ انجام داد.

جوان امروز را به نوعی می توان دارای اعتقادات راسخی دانست چرا که در دنیای پر تهاجم امروز با هجمه وسیع تبلیغات ماهواره ای، حق و باطل در هم آمیخته شده و شناسایی آن دشوار است.

فراز و نشیب های فرهنگی پس از انقلاب

IMG_7729

در کنار رشد دانشگاه ها و مراکز آموزشی و هم چنین ارتقای سطح علمی جوانان، متاسفانه در برخی زمینه های فرهنگی عملکردهای صحیحی صورت نگرفته است که از آن جمله می توان به تدریس تئورسین های انقلاب های مخملی به عنوان کارشناسان امور فرهنگی در دانشگاه ها با عنوان مبادلات فرهنگی اشاره کرد که همین مساله ریشه بسیاری از لغزش های فرهنگی را در جوانان ایجاد کرد.

یکی از مشکلات فرهنگی جوانان عدم عادت به مطالعه است، جوان امروز اطلاعات خود را از طریق مباحث شنوایی و بینایی بدست می آورد و این در حالی است که می بایست فرهنگ تدبر، تحقیق و پژوهش را از همان دوران ابتدایی تا دانشگاه اجرا کنیم تا جوان وادار به تامل در برابر تهاجمات بیگانگان شود.

واگذای آموزش به بخش خصوصی و اقتصاد محوری بسیاری از دانشگاه های ایجاد شده، مباحث آموزشی و فرهنگی را دچار مشکل کرده است و این در حالی است که مبانی فلسفه به معنای تفکر و تامل و نه معنای عمیق آن در سیستم های آموزشی بعضی کشورهای خارجی قرار گرفته است.

عملکردهای  اجتماعی در گذر انقلاب

مقام معظم رهبری در طی سال های پس از انقلاب، با اقتدای به رحمت و مهربانی پیامبر و سعه صدر با مخافان به خصوص در زمینه اجتماعی رفتار کرده اند.

 در بعد دیگر، زیرساخت های فرهنگی عامل مهم عملکردهای اجتماعی محسوب می شود؛ بسیاری از مشکلات اجتماعی ناشی از بینش و فکر آدمی است برای مثال یک مسلمان در نوع خود وظیفه ی رعایت حلال و حرام را دارد، حال اینکه چگونه می شود غش به معاملات ورود پیدا می کند و پول ها شبهه دار می شود به تضعیف زیرساخت های فرهنگ مربوط می شود.

از طرفی دیگر عدم رسیدگی به موقع به ناهنجاری های اجتماعی، زمینه ساز تبدیل زشتی ها به ارزش و هنجار می شود، بنابراین عدم قاطعیت در اجرا و احیای قوانین، همبستگی اجتماعی را خدشه دار خواهد کرد.

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار