حاج مرتضی طاهریبیان کرد: گاهی برخی افراد از این نعمت و موهبت خداوندی در راستای سلیقه های شخصی استفاده می کنند و برخی اوقات اصلا ً به اصول و فنون مداحی توجه کافی و وافی را نمی کنند که این امر خود زمینه های ایجاد آسیب و آفت را فراهم می آورد.

به گزارش سرویس فرهنگی قزوین خبر، حاج مرتضی طاهری، با اشاره به اینکه صوت زیبا و صدای خوش موهبتی الهی است که به برخی از افراد اعطا می شود بیان کرد: گاهی برخی افراد از این نعمت و موهبت خداوندی در راستای سلیقه های شخصی استفاده می کنند و برخی اوقات اصلا ً به اصول و فنون مداحی توجه کافی و وافی را نمی کنند که این امر خود زمینه های ایجاد آسیب و آفت را فراهم می آورد.

وی در ادامه با بیان این نکته که که با ورود مجموعه ی سازمان بسیج مداحان در این عرصه و توسعه ی جلسات آموزشی و برگزاری دوره های یک روزه و کارگاهی که با هدف لنتقال تجربیات افراد متبحر و متخصص در این زمینه انجام می گیرد اظهار داشت: خوشبختانه این رویه و جریان حساب شده تر و فنی تر و دریک چارچوب مشخص در حال پیگیری و رسیدن به یک سر منزل مقصود است.

طاهری با اشاره به  شاهد و گواه این ادعا نسبت برگزاری کلاس های آموزشی برای نوجوانان و جوانان افزود: این امر از برکات انقلاب است .اما توصیه ی اکید من به جوانان و علاقه مندان در این عرصه به عنوان پدری دلسوزی و  کسی که در این مسیر قریب به نیم قرن سابقه دارم این است که تمرکز خود را بر سنگر علم و دانش حفظ کنند. و این شوق مانع از بازداشتن آن ها از درس و مدرسه نشود.

مسئول سازمان بسیج مداحان کشور، با اشاره ی اجمالی به برنامه های آتی سازمان برای ساماندهی این جریان ابراز داشت: با حمایت و پیگیری سازمان بسیج مداحان، در حال گرفتن مجوز های لازم برای تاسیس دانشکده ی مداحی در تهران هستیم . ولی قطعا و یقینا این اتفاق در آینده ای نزدیک در سایر استان ها هم رقم خواهد خورد . محور اصلی این تحصیلات دانشگاهی ادبیات فارسی، ادبیات عرب، علوم و حدیث، آشنایی با مفاهیم و قرائت قرآن، اصول و فنون مداحی و فراگیری دستگاه های موسیقی که همه لازمه ی تربیت یک مداح فاخر و جامع است، می باشد.

طاهری در پاسخ به سوال خبرنگار اختصاصی قزوین خبر پیرامون رسالت مداحان در جامعه امروز تاکید کرد: این قشر از جامعه، رسالت بسیار عظیم و تاثیر گذاری نه تنها در ایران بلکه در جهان تشیع و اسلام برعهده دارند.شاهد این لثرگذاری از قرن ها قبل بوده و هستیم و این امری است غیرقابل انکار،نمونه ی قابل لمس آن در هشت سال دفاع مقدس ما به وضوح و عینیت رسید. اثر یک جلسه مداحی نه تنها در آن دوران بلکه در همین امروز هم به گونه ای است با فطرت هر آدمی آمیخته می شود. به گونه ای که هر فردی خود را روحا ً و جسما ً در کنار اهل بیت می بیند و هیچ لذتی بالاتر از این امر وجود ندارد.

این مداح با تاکید و توجه به این که در دوران انفجار خبری و عصر رسانه هستبم و بد و خوب رفتار هرکسی خواسته یا ناخواسته به سرعت منتشر می شود، گفت: در بیان ملاک و ویژگی های یک مداح که مدح خاندانی را می کند که شهره به عصمت و طهارت و و ایمان وفضیلت هستند، یک حدیث همواره بر من حجت را تمام می کند و آن هم خطاب امام صادق (علیه السلام ) به همه ی شیعیان و به نظر من علی الخصوص جامعه مداحان است؛ «یا مَعْشَر الشِّیعَة  إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَینا کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً. »امام صادق - علیه السلام - فرمودند: ای شیعیان، شما به ما منسوب هستید، پس مایه زینت ما باشید نه مایه آبرو ریزی ما.عاجزانه و برادرانه از همه ی مداحان خواستارم که با رفتار خود نمود واقعی این حدیث باشیم و موجبات دل زدگی و دور شدن افراد از اهل بیت را فراهم نکنیم.

وی در پاسخ به این سوال که مداح باید سیاسی باشد یا خیر اظهار داشت:سیاسی بودن یک مداح به ان معنی است که سیاست را بفهمد و بشناسد و سیاسی گری و سیاسی بازی راتشخیص بدهد و سیاست کلی خودش را برمبنای تبعیت از ولایت و رهبری قرار دهد.اما این بدین معنی نیست که خودش را خرج یک گروه،حزب یا... کند و جایگاه خودش را پلکان و نردبان دیگران قرار دهد.

طاهری در خاتمه با بیان این که انتقاد کردن وظیفه شرعی همه است تصریح کرد: نحوه ی انتقاد باید طوری باشد که حمل بر بی ادبی یا گستاخی نشود و بر مبنای امر به معروف و نهی ازمنکر باشد .انتقادات باید در غالی نصیحت و محترمانه و مودبانه باشد.

در ابتدای این نشست، مسئول سازمان بسیج مداحان استان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری اولین نشست و جلسه تخصصی مادحان استان در سال 94 گفت: تمام سعی مجموعه بر این بوده و هست که در کارگاههای یک روزه ای از این دست در خدمت مجموعه هایی مثل سازمان بسیج مداحان، جامعه مداحان ، کانون دِعبِل خُزاعی و مداحان استانی باشیم و خوشحالیم که خیل کثیری از مداحان کشور افتخار شاگردی استاد طاهری  را داشته اند.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار