دانش آموزان در فصل بیداری

کدخبر: 342

برنامه دانش آموزی «فصل بیداری» با حضور دانش‌آموزان مختلف استان قزوین و مادران ایشان در اردوگاه جهادی شهدای علم و فناوری قزوین در ایام دهه فجر برگزار می‌شود. این برنامه از دوبخش اصلی تشکیل شده است: عملیات رهایی (رزمایش دانش‌آموزی) و نشست تربیتی مادران شرکت‌کننده در برنامه.

به گزارش سرویس فرهنگی قزوین خبر،این روزها (در ایام دهه فجر) اردوگاه جهادی شهدای علم و فن آوری قزوین میزبان دانش آموزان و مادرانشان که از نقاط مختلف استان هستند می باشد.

برنامه دانش آموزی «فصل بیداری» با حضور دانش‌آموزان مختلف استان قزوین و مادران ایشان در اردوگاه جهادی شهدای علم و فناوری قزوین در ایام دهه فجر برگزار می‌شود. این برنامه از دوبخش اصلی تشکیل شده است: عملیات رهایی (رزمایش دانش‌آموزی) و نشست تربیتی مادران شرکت‌کننده در برنامه.

seyed hamid khezri - N (13)

عملیات رهایی

شور و نشاط و هیجانات یکی از شاخصه‌های دوران نوجوانی است. این شور و نشاط با هدایت در جهت صحیح و همراهی با مباحث معرفتی می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن فردی و اجتماعی باشد، و اگر رها گردد؛ در دنیای امروز و متأثر از هجمه‌های بی‌امان تفکر غرب درجهت تخریب و اثرگذاری منفی در فرد و اجتماع حرکت خواهد کرد.

همین اصل مبنای شبیه‌سازی یک عملیات به نام «عملیات رهایی» قرار گرفته است. عملیاتی که طی آن دانش آموزان در قامت یک رزمنده تمام عیار در جستجوی دانشمند هسته‌ای ربوده شده کشورشان به مبارزه با صهیونیست‌ها می‌پردازند و با حمله به مقرّ آنها، این دانشمند و اسناد ربوده شده را می‌یابند.

هدف این است که دانش‌آموزان در این اردوی کوتاه، علاوه بر آشنا شدن با مفاهیم مختصری از ایثار، جهاد، مبارزه و استکبارستیزی، یک کار گروهی هدفمند را تجربه کرده و نسبت به مسائل و مقدسات کشورشان حساسیت پیدا کنند.

در این عملیات همه چیز مشابه واقعیت شبیه سازی شده ولی کاملاً کنترل‌شده و پیش‌بینی شده است.

seyed hamid khezri - N (16)

بچه‌ها در این عملیات چه می‌کنند؟

مرحله اولِ حضور دانش ‌آموزان، آماده شدن و تجهیز برای حضور در عملیات است. هریک از دانش‌آموزان اسلحه و لباس خود را تحویل می‌گیرد. پس از آن باید مهیای حضور در عملیات شوند. جزئیات عملیات و آنچه پیش از عملیات اتفاق افتاده است، در قالب یک فیلم (موشن گرافیک) در چادر عملیات برای آنها نمایش داده می‌شود. همچنین فرمانده عملیات، نکاتی که لازم است طی برنامه مورد توجه قرار گیرد به آنها گوشزد کرده و نهایتاً با نوشتن وصیت نامه آماده اعزام به میدان نبرد می‌شوند.

seyed hamid khezri - N (14)

«نصر من الله و فتحٌ قریب» ....

دانش آموزان با خودروها و نفربرهای نظامی به محل عملیات منتقل می‌شوند و در موقعیتی در نزدیکی مقرّ تعیین شده پیاده و گروه بندی می‌شوند و هر دسته به سمت موقعیت عملیاتی خود حرکت می‌کنند.

ماموریت دانش آموزان در این عملیات آزادسازی دکتر مجتبی نوراحمدی (دانشمند هسته ای ربوده شده) و عماد ابومازح (یکی از فرماندهان حزب الله که در جریان بررسی ها مشخص می‌شود چندی پیش بدست نیروهای صهیونیست اسیر شده و در این مقرّ نگهداری می‌شود) و همچنین پیدا کردن کیف مدارک ربوده شده، از پایگاه زایون استار (Zion Star) و انتقال آنها به قرارگاه است. این پایگاه  توسط افراد مسلح و سیستم‌های دفاعی مراقبت می شود و نفوذ به آن تنها با همراهی و کمک فرماندهان و عبور از موانع مختلف انجام می‌گیرد.

نهایتاً رزمدگان اسلام (دانش آموزان شرکت کننده در عملیات) با فتح مقرّ دشمن و پیروزی بر نیروهای آمریکایی و اسراییلی متعرض به مقدسات و دستاوردهای  کشورشان و اسیر کردن آنها؛ پیروزمندانه به پایگاه خود باز می‌گردند و با قرائت بیانیه به عملیات خود پایان می‌دهند.

seyed hamid khezri - N (11)

مادرها چرا اینجا هستند؟

یکی از اهداف اصلی این برنامه، اثرگذاری در جهت تحکیم مهمترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده است. در دنیای تکنولوژیک امروز، هرقدر که مادر (به عنوان متولّی اصلی تربیت فرزند) سعی در کسب و تعلّم این علوم به قصد مجهّز و مهیا شدن در برابر هجمه‌های مخرّب رسانه‌ای را داشته باشد؛ بازهم این امکان وجود دارد که در تسلط بر دستاوردهای این دنیای هزارتوی پر رزق و برق فرزند وی در اندک زمان از وی پیشی بگیرد...

راهکار چیست؟

حضور مادر و فرزند در کنار هم در یک اردو، کار مرسومی نیست. ولی در این حضور همراهانه سعی بر این است که علاوه بر شرکت دانش آموز در یک بازی فوق جذاب و هیجان انگیز، مادر نیز نسبت به قواعد و اصول اصلی و محوری تربیت (با محوریت تربیت اسلامی) حساس و هشیار شود. قطعاً جلسه یک ساعته بضاعت طرح اندکی از مباحث مورد نظر را هم ندارد. به همین علت این جلسه بهانه ای خواهد بود برای ارتباط گیری، استمرار ارتباط و ارجاع دهی به فضاهای تربیتی و مشاوره ای با محوریت مشاوره دینی، جهت توانمندسازی مادر در امر خطیر تربیت نسل. مدل ارتباط گیری و ارجاع دهی در نظام ارتباطی و استمرار طرح بخوبی دیده شده است.

یار مهربان...

یار مهربان، همچنان هم یکی از مهمترین ابزارها برای یاری رساندن و فائق آمدن بر مسائل از جمله مسائل و مباحث تربیتی است. به این منظور در حاشیه این برنامه، یکی از اصلی ترین راهکارهای تسلط بر مباحث تربیتی و در نتیجه تربیت فرزندی صالح، مطالعه و استفاده از کتاب بیان میشود.

به این منظور در حاشیه جلسه ای که برای مادران تدارک دیده شده نمایشگاهی تحت عنوان «نمایشگاه تخصصی کتاب تربیت» با محوریت معرفی و ارائه کتب شاخص و اثر گذار حوزه تربیت با محوریت تربیت اسلامی تدارک دیده شده که مادران شرکت کننده در اردو به این نمایشگاه ارجاع دهی می‌شوند.

seyed hamid khezri - N (18)

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار