زیر ذره بین قزوین خبر؛

کدخبر: 286

سرت را که بالا بیاوری اسم حک شده ی "اتاق آسمان" بالای سر در ورودی نشان می دهد که فقط یک قدم تا اوج باقی است؛ کافیست در را باز کنی تا تو هم آسمانی شوی.

به گزارش سرویس فرهنگی قزوین خبر؛ چند متری که از در ورودی دانشکده فنی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) فاصله بگیری، سمت چپ، نگاهت به اتاقِ چوبی می افتد که شعر و ادب از همان ویترین شیشه ای خودنمایی می کند.

یک ویترین مستطیل شکل که چند کتابِ نمونه در آن، نشانه طیف موضوعی و محتوایی اتاقک است.

سرت را که بالا بیاوری اسم حک شده ی "اتاق آسمان" بالای سر در ورودی نشان می دهد که فقط یک قدم تا اوج باقی است؛ کافیست در را باز کنی تا تو هم آسمانی شوی.

aseman1

اینجا مصداق شعر : " آسمان فرصت پرواز بزرگی ست    قصه این است که چه اندازه کبوتر باشی"

است.

دور تا دور اتاق مربع شکل نیمه تاریک پر از قفسه های کتابی ست که ولع خواندن به جانت می اندازد؛ و بوی کتاب های تازه که دستت را از قفسه داستان به قفسه تاریخ می کشاند و همینطور ادامه می دهی تا به ستون فیلم ها و نشریه ها می رسی و کمی آنطرف تر یک کامپیوتر و میز و دفتری که برای ثبت کتاب های امانت داده شده و یا فروشی استفاده می شود.

اینجا آنقدر تنوع می بینی که یادت می رود اصلا برای سفارش و امانت کدام کتاب آمده بودی و وقتی به خودت می آیی که یک بغل کتاب داری و یک لیست اضافه برای بار بعد !

آسمان نام اتاقی ست که در طی چند سالی که از تولدش می گذرد شاید کمی مجهول و ناشناخته باشد خصوصا برای دانشگاه های دیگر که هنوز رد آسمان به آن ها نرسیده.

برای تلنگر وجود این اتاقی که می تواند پر از معنایت کند به سراغ مسوول سابق واحد خواهران آن می رویم.

آرزو بلبلی، فارغ التحصیل مترجمی زبان عرب.

با شنیدن موضوع گفت و گو به وجد می آید؛ از اینکه می تواند از ناگفته های چهار سال مسوولیتش در آسمان بگوید.

در نگاه او اتاق آسمان نقطه وصل به فهم عمیق، آرمان ها و اهداف انقلاب است و علت نامگذاری این اتاق به آسمان، رسیدن به اوج اندیشه در خط به خط این کتاب هاست.

این اتاق در ابتدا با عنوان کانون هم اندیشی اسلامی شروع به فعالیت کرده و با رویکردی متفاوت از سایر محیط های دانشگاه به راهگشایی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پرداخته است.

aseman2

یکی دیگر از اهداف تشکیل این اتاق، جامه ی عمل پوشاندن به سخنان مقام معظم رهبری است که تاکید فراوانی بر افزایش سرانه مطالعات به خصوص در جوانان و فهم فرهنگ کشورهای دیگر از طریق مطالعه ادبیات و کتاب های آن ها دارند.

بلبلی از فعالیت های این اتاق می گوید ازمسابقات کتابخوانی و اردوهای علمی_فرهنگی گرفته تا نگارش نشریه، برپایی نمایشگاه های کتاب در دانشکده های مختلف و طرح پیامکی بر اساس کتاب هایی چون جهاد با نفس شیخ حر عاملی که به شدت مورد تاکید حضرت آیت الله بهجت (رحمه الله علیه) بوده است.

و البته برگذاری سیرهای مطالعاتی برای اعضای اتاق آسمان؛ اعضایی که شرایط عضویتشان داشتن یک روحیه پر از دغدغه کتاب خوانی است و خب کمی تمایل به کتاب هم کفایت می کند! دغدغه اش بعد از قدم در آسمان شکل می گیرد.

خواسته مسوول سابق اتاق آسمان حضور هرچه بیشتر اساتید و کارمندان دانشگاه در این اتاق است، چرا که آن ها می توانند مشوقان خوبی برای سوق دادن دانشجویان به سمت مطالعه بیشتر باشند.

این کانون هم اندیشی باید در دانشگاه های دیگر هم ایجاد شود چرا که فرصتی برای ساخت اندیشه های ناب را فراهم می کند و البته نهادها و تشکل های دیگر دانشگاه باید برای رشد هر چه بیشتر این اتاق همکاری و نیروهای لازم را معرفی کنند.

در این اتاق همه نوع کتاب پیدا می شود، از فلسفه و عرفان گرفته تا شعر و ادبیات و دفاع مقدس.

aseman3

بلبلی از جمله علت های پررنگ نبودن این اتاق را نسبت به تشکل هایی چون بسیج، جامعه و انجمن اسلامی اختصاص ندادن بودجه مناسب برای آن، عدم همکاری درست تشکل ها و کمبود تبلیغات می داند.

هدف آسمان، ارائه کتاب برای تمام سلیقه های دانشگاه است برای همین انتخاب مکان این اتاق در دانشکده فنی و مهندسی علت خاصی را دنبال نمی کند.

و در آخر اینکه "اتاق آسمان" با تمام ورق های این چند ساله ای که از عمرش می گذرد منتظر قدم های پرسشگری است که سطر به سطر کتاب ها را می کاوند برای جرعه ای فهم بیش تر...

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار