دکتر نیلچی زاده

کدخبر: 106

دکتر نیلچی زاده گفت: اگر تنوع ها در راستای سبک، نیاز، ضرورت ها و موقعیت باشد مفید است،‌ در غیر این صورت می تواند مخرب باشد. شاخص های لباس زن ایرانی باید مورد توجه قرار بگیرد. از جمله این شاخص ها فراخ بودن،‌ نازک نبودن،‌ زیبا بودن،‌هم پوشانی داشتن و جنس پنبه ای ، کتانی و یا کنفی داشتن است.

 به گزارش قزوین خبر به نقل از کیوسنا، صبح امروز همایشی با سخنرانی دکتر فروغ نیلچی زاده مدرس حوزه و دانشگاه و از اساتید برتر کشور، با عنوان سبک زندگی اسلامی- ایرانی به همت امور بانوان سازمان تبلیغات استان قزوین در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد. 

دکتر نیلچی زاده در این همایش،‌ پس از بیان تعریف و مقدمه ای کوتاه از سبک زندگی به شرح سبک زندگی اسلامی ـ‌ ایرانی با محوریت پوشش پرداخت. 

وی در تشریح سبک زندگی بیان داشت: اگر بخواهیم تعریف دقیقی از سبک زندگی داشته باشیم باید بگوییم هر موجود زنده ای در این کره خاکی روشی برای زندگی اش دارد که بخشی از این روش وابسته به ویژگی های ذاتی، غریزی و طبیعی اوست؛ به نحوی که معمولاً این روش ها، روشهای ثابتی است و بشر سعی می کند این روش ها را بشناسد و تعامل با آنها را فراگیرد؛ مثلاً در سبک زندگی مورچه ها گروه های ساکن در مناطق جغرافیایی خاص مشخص است.

وی افزود: سبک زندگی انسان چه تفاوتی با سبک زندگی سایر موجودات دارد؟ انسان به دلیل داشتن اراده، اختیار و آگاهی، روشی که برای زندگی اش انتخاب می کند صرفاً یک سبک خاص نیست بلکه یک مدل شناور است. این مدل شناور می تواند بعضی از استعدادها را شکوفا کند و در عین حال بعضی را کاملاً نابود کرده و به تعطیلی بکشاند.

کارشناس و مشاور کشور ضمن تعربف سبک زندگی انسان اظهار داشت: انتخاب روش زندگی به صورت هدفمند سبک زندگی انسان است که انسان بر اساس آن هدف، اجزای کوچک و بزرگ زندگی را به شکلی تعیین می کند که او را به آن هدف نزدیک­تر کند.

نیلچی زاده خاطرنشان کرد: اگر این اجزای کوچک و بزرگ چهل تکه باشد، مثل آن چیزی که در حال حاضر در کشور ما اتفاق افتاده است، یعنی تجانس، هماهنگی و هارمونی بین آنها وجود نداشته باشد، این اجزا به راحتی هدف اصلی را نقض می کنند. به همان میزان که این نقص ها در زندگی بشر بیشتر باشد، سبک زندگی بشر آسیب بیشتری می بیند.

وی یادآور شد: با توجه به موارد ذکر شده می توان دلیل تأکید رهبری بر موضوع سبک زندگی اسلامی_ایرانی را متوجه شد؛ درواقع اصلاح سبک زندگی و پرداختن به این موضوع وظیفه نهاد های مختلف فرهنگی، کارشناسان و مسئولین فرهنگی در جامعه است.

وی با اشاره به خواسته های مقام معظم رهبری مبنی بر توجه بر زندگی مبتنی بر سبک اسلامی ـ ایرانی گفت: نادانی نسبت به سیره ی اهل بیت و یا دانستن و عمل نکردن به آن از مشکلات ما در این راستا است. 

نیلچی زاده در ادامه ضمن اشاره به تفاوت های سیره و سبک زندگی، به موضوع امکان تبدیل شدن  سیره به سبک زندگی پرداخت. وی در این مورد توضیح داد:‌ فرازمانی و فرامکانی و همچنین فرا شرایط و جنس و نژاد دانستن سیره راهی است که می تواند در تبدیل سیره به سنت موثر باشد. 

وی در ادامه افزود:‌ ما برای این کار ابتدا باید قوانین جامع سیره را که از قیدهای زمان و مکان و شرایط آزاد است را بشناسیم و سپس به شناختن ضرورت های خود بپردازیم.

این کارشناس دینی در رابطه با سبک پوشش بیان کرد: ما باید از سه موضع به مسئله ی پوشش نگاه کنیم؛‌ نخست فرهنگ ایران را قبل و بعد از ورود اسلام و در حال حاضر در نظر بگیریم،‌ سپس سبک زندگی دشمن را بشناسیم و در نهایت در پی شناختن سبک زندگی اهل بیت باشیم. 

وی با اشاره به نمونه های تاریخی موجود،‌ لباس را مهم ترین جزء‌ تمدن بشر دانست و سپس به تنوع موجود در لباس ها در زمان های گذشته اشاره کرد.

این استاد دانشگاه در خصوص تنوع لباس ها اذعان کرد: اگر تنوع ها در راستای سبک، نیاز، ضرورت ها و موقعیت باشد مفید است،‌ در غیر این صورت می تواند مخرب باشد. 

وی در پایان شاخص های لباس زن ایرانی مسلمان را برشمرد و اذعان کرد: از جمله ی این شاخص ها فراخ بودن،‌ نازک نبودن،‌ زیبا بودن،‌هم پوشانی داشتن و جنس پنبه ای ، کتانی و یا کنفی داشتن است.

لازم به ذکر است سلسله همایش های سبک زندگی ایرانی- اسلامی از این پس در قزوین و در ادامه این نشست تخصصی برگزار خواهد شد. 

ارسال نظرات

آخرین اخبار