امام خمینی (ره) و برخی علما از همان روز آغاز به دشمنی با پایه‌های انقلاب شاه پرداختند. شاه برای خشنود کردن علما نماینده‌ای را به پیشگاه علما فرستاد ولی رفت‌وآمد او و سخنانش علما را قانع نکرد. تا آنکه

سرویس سیاسی قزوین خبر گزارش می دهد: 

دهه چهل خورشیدی را می‌توان به معنای واقعی روزگار آغاز رویش تمدن نوین اسلامی نام‌گذاری کرد. تمدنی که با رخداد انقلاب اسلامی ایران در دهه فجر 57 نمود واقعی به خود گرفت. نام وزندگی امام خمینی (ره) با همه مراحل شکل‌گیری و پا گرفتن تمدن نوین اسلامی آمیخته است و واقعیت همان است که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی فرمودند: «این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته‌شده نیست».

 

چرا امام خمینی با اصلاحات شاه ناسازگار بود؟

امام خمینی (ره) و برخی علما از همان روز آغاز به دشمنی با پایه‌های انقلاب شاه پرداختند. شاه برای خشنود کردن علما نماینده‌ای را به پیشگاه علما فرستاد ولی رفت‌وآمد او و سخنانش علما را قانع نکرد. تا آنکه علما «آیت‌الله روح‌الله کمالوند» را به نمایندگی از خود به دربار شاه فرستادند تا از نگرانی‌های آن‌ها بگوید و مشکلات را با شاه در میان بگذارد. ولی شاه در پاسخ گفته بود که:‌ ««اگر آسمان به زمین بیاید و زمین به آسمان برود من باید این برنامه را اجرا کنم، زیرا اگر نکنم از بین می‌روم» او حتی گلایه کرده بود که چرا علما در منابر دعاگوی او نیستند و مانند علمای اهل تسنن او را اولی‌الامر نمی‌دانند؟ پاسخ عجیب‌وغریب شاه، علما را آزرده کرد تا در اندیشه راه دیگری باشند، گرچه به همه آن‌ها هم ثابت کرد که شاه از سوی آمریکا ناچار به انجام دادن این اصلاحات است. امام خمینی با دریافت روشنی از کارهای شاه از همان آغاز به مخالفت با انقلاب سفید پرداخت. شم آینده‌نگری و سیاسی وی در آینده ثابت کرد که امامِ مردم، بیدار و آگاه، آینده‌ی این اصلاحات ظاهراً زیبا را می‌دیده است. شاید بهتر باشد برخی نظرات امام را بازگو کنم و شما آن را با فرجام‌ انقلاب سفید و بخصوص نکته‌های محدودی که در بالا گفتم بسنجید: «به پاره‌ای از اشکالات اشاره می‌نمایم: 1.در قوانین ایران همه‌پرسی پیش بینی نشده است 2.معلوم نیست چه مقامی صلاحیت دارد همه‌پرسی نماید و این امری است که باید قانون معین کند 3.لوایح ششگانه مبهم‌اند و فاصله اعلان آن‌ها تا زمان برگزاری همه‌پرسی اندک است و مردم مهلت اندیشیدن درباره آن‌ها را ندارند 4.اکثریت جامعه ایران قوه تشخیص فهم این اصول را ندارند 5.رأی دادن باید در محیط آزاد باشد و این در ایران عملی نیست. به نظر می‌رسد این همه‌پرسی اجباری مقدمه برای از بین بردن مواد مربوط به مذهب است، علمای اسلام از عمل سابق دولت راجع به انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی برای اسلام، قرآن و مملکت احساس خطر کرده‌اند و به نظر می‌رسد که همان معانی را دشمنان اسلام می‌خواهند به دست جمعی مردم ساده دل اغفال شده اجرا کنند». «آمریکا با کودتای نظامی، مجدداً شاه را بر ایران تحمیل کرد و به‌نام مدرنیزه کردن مملکت، انقلاب آمریکایی شاه را به راه انداخت و دیدیم که نتیجه تمام این انقلاب به سود آمریکا و خرابی ایران بود. کشاورزی مملکت نابود شد و ایران بازار مصرف مواد غذایی آمریکا شد، مخازن زیرزمینی از نفت گرفته تا مس و سایر مخازن، همه به نفع آمریکا تاراج شده و می‌شود و در عوض سلاح‌هایی به ایران داده شد که به درد مملکت نمی‌خورد و زیان دیگرش تحمیل بیش از چهار هزار مستشار نظامی با هزینه‌های سرسام آ ور آن است که گذشته از اینکه ارتش ما را از حیثیت انداخته است، تمامی مقدورات کشور را هم به دست آن‌ها سپرده است». «این اصلاحات ارضی از بزرگ‌ترین خیانت‌هایی است بر این مملکت که زراعت مملکت را به کلی از بین بردید و دهقان‌های بیچاره را همچو کردید که هجوم آوردند به شهرستان‌ها. تهران الان پر است از این دهقان‌های بیچاره ای که از اطراف آمدند توی این زاغه‌ها و توی این چادرها و توی این کثافت کاری‌ها، بیچاره‌ها دارند زندگی می‌کنند با عائله در زمستان سخت، این‌ها خیانت بر یک ملت نیست؟»

از انقلاب سفید تا فاجعه فیضیه

امام خمینی در روز دوم بهمن 1341 با انتشار بیانیه‌ای به مخالفت شدید با همه‌پرسی و اصلاحات شاه برمی‌خیزد و علت مخالفت خود را برمی‌شمارد و همه‌پرسی را رسماً تحریم می‌کند. اعلامیه امام سریعاً در بازار تهران و دیگر مناطق منتشر می‌شود. بازاریان و پیشه وران مغازه‌ها را تعطیل می‌کنند و در پشتیبانی از مرجع خود راهپیمایی می‌کنند، دانشجویان آگاه و مسلمان دانشگاه تهران هم‌دست به راهپیمایی می‌زنند. شهربانی شاه اما قاطعانه در راستای فرمان‌های کابینه و شاه با تظاهرکنندگان برخورد می‌کند. بسیار زود مخالفت‌ها و راهپیمایی‌های مردمی در شهرهای برجسته‌ای همانند قم برپا می‌شود. برخی از مردم تهران از امام خمینی درباره‌ی همه‌پرسی یا تصویب‌نامه ملی استفتاء می‌کنند، امام پاسخ می‌دهند: «به نظر این جانب همه‌پرسی که به لحاظ رفع بعضی از اشکالات به اسم تصویب ملی خوانده شده، مخالف رأی جامعه، روحانیت اسلام و اکثریت قاطع ملت است». همه‌پرسی انقلاب سفید در میان موج بیکران مخالفت‌های مردمی و مخالفت رهبران دینی برگزار می‌شود و شاه اعلام می‌کند که مردم به همه‌پرسی رأی داده‌اند. امام خمینی که واقعیات جامعه را درک می‌کنند از روشنگری دست نمی‌کشند و به هر دستاویزی درباره‌ی جنایات و خیانت‌های حکومت شاهنشاهی صحبت می‌کنند. در هنگامی‌که شاه می‌پندارد از نبرد برای انقلاب سفید خود سربلند بیرون آمده است برای برگزاری جشن نوروز آماده می‌شود. تا به گمان خودش در حالی به پیشباز نوروز برود که به دروازه‌های تمدن نوین نزدیک شده است..... ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار