دوم اسفند :

کدخبر: 396

این عملیات یک عملیات مستقل نبود و مقدمه ای برای عملیات خیبر محسوب می شد و هدف مهمی که داشت این بود که؛نیروهای دشمن را مشغول کند تا با یک اصل غافلگیری، عملیات خیبر را به صورت آنی آغاز کند.

به گزارش سرویس دفاع مقدس قزوین خبر؛ درست 31 سال پیش در ساعت20/23 شامگاه چنین روزی در منطقه ای بنام تنگه چزابه- از مناطق جنگی عملیاتی- با هدف کاهش و تخریب توان جنگی قوای دشمن و تهدید جاده بغداد- العماره، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، عملیاتی با رمز یا زهرا(سلام الله علیها) آغاز شد.این عملیات یک عملیات مستقل نبود و مقدمه ای برای عملیات خیبر محسوب می شد و هدف مهمی که داشت این بود که؛نیروهای دشمن را مشغول کند تا با یک اصل غافلگیری، عملیات خیبر را به صورت آنی آغاز کند. باید گفت این عملیات آنقدر موفقیت آمیز و شگفت آور برنامه ریزی شده بود که بازخوردش در رسانه های گروهی جهان چشمگیر بود و شاید بتوان به جرأت گفت؛ رسانه ای نبود که این پیروزی را منعکس نکرده باشد!

2/12/1362 آغاز عملیات والفجر؛ عملیاتی که حدودا دو روز ادامه داشت و در نهایت در سحرگاه چهارم اسفند ماه 62 درحالیکه به جنگ تن بتن انجامیده بود؛ باشروع عملیات خیبر به پایان رسید.

میون این همه درگیری یه گوشه از منطقه دقیقا در همون لحظاتی که عملیات قراربود شروع بشه؛ فرمانده گردان امام حسین(علیه السلام) بافداکاریش روحیه ای به رزمنده ها داد که تا پایان عملیات آنها جانانه در مقابل دشمن میجنگیدند.

منصور کلبادی فرمانده گردان امام حسین(ع) وقتی میبینه تخریبچی ها نتونستن سیم خاردارهای چایان مسیر رو جمع کنن؛ مسیری که معبری برای نیروهای عمل کننده بود و همچنین متوجه شروع عملیات شد و دید تیربارهای دشمن روی معبرها شروع به تیر اندازی کردن، برای اینکه جلوی پیشروی نیروهای بعثی رو بگیره بدنش را بصورت پلی روی سیم خاردارها قرار داد و به یکی از فرماندهان دسته گفت: نیروها از روی من عبور کنند!

jk

وقتی برای پیداکردن یه شهید،جانباز،مفقودالأثر رفتم به معاونت فرهنگی بنیادشهید، متوجه شدم که از رزمنده های قزوینی کسی در این عملیات حضور نداشته! اما وقتی فهرست اسامی شهدا رو مروری کردم تنها یک شهید دوم اسفندی داشتیم در استان قزوین که در سال66 بشهادت رسیده بودند.

 

شهید عبدلله ایمانی که  10/1/45 در روستای درین درق، ازتوابه شهر میانه آذربایجان شرقی بدنیا آمده تا پایان دوره راهنمایی درس خوانده و بعنوان پاسداروظیفه و بی سیم چی در جبهه حضور داشت. این بزرگوار در 2/12/66 در ماووت عراق، براثر اصابت ترکش به سرش شهید شد.مزارش در گلزار شهدای شهر قزوین واقع است.

hg

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار