کدخبر: 1203

استاندارد کردن و یکپارچگی در صدور دسته چک و پردازش الکترونیکی چک‌ها از طریق فناوری تصویربرداری در این سامانه طراحی و ایجاد شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی قزوین خبر، داود مردعلی کارمند یکی از شعب بانک ملت قزوین با بیان اینکه اجرای طرح چکاوک باعث کاهش آمار چک های برگشتی می شود،گفت:اجرای این طرح به شفافیت گردش مالی کشور کمک کرده و ازسوی دیگر نظارت بیشتری بر صدور چک‌ها خواهد بود.

 

وی درخصوص نقش اجرای سیستم چکاوک درکاهش آمار چک‌های برگشتی،گفت:یکی از اقداماتی که از سال پیش دردستورکار بانک ها قرار گرفته است ، طرح چکاوک است. چکاوک هم مانند هر سیستم دیگری در بدو اجرا مشکلاتی دارد که با توجه به بازخوردهای دریافتی نسبت به رفع آن دیر یا زود اقدام شود و این یک امر طبیعی در صنعت فناوری اطلاعات بانکی است

 

این شهروند قزوینی افزود: از مزایای اجرای طرح چکاوک افزایش سرعت پردازش و نقدشوندگی چک‌‌هاست‌. با این سامانه‌ چک‌ها در دورترین نقاط کشور حداکثر ظرف مدت 24 ساعت وصول می‌شود

 

وی ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح کمکی در راستای شفافیت گردش مالی کشور و از سوی دیگر نظارت بیشتری برصدور چک‌ها انجام گرفت و معتقدم که با اجرای آن از تعداد چک‌های برگشتی کاسته خواهد شد.

 

این کارمند بانک تاکید کرد: سیستم چکاوک با هدف اعتباربخشی به چک و کاهش زمان وصول چک در برخی بانک‌های کشور راه‌اندازی شد. باآنکه زمان زیادی از اجرای این طرح نگذشته است، اما تاکنون اعتراض‌های زیادی به همراه داشته است. بسیاری از مشتریان می‌گویند نه‌تنها زمان وصول چک در این طرح کوتاه‌تر نشده بلکه گاهی تا بیش از سه روز هم به طول می‌انجامد.

 

وی افزود: برخی نیز از سقف وصول چک از یک حساب شکایت می‌کنند و می‌گویند اجازه ثبت بیش از صد چک در روز از یک حساب وجود ندارد

 

مردعلی عنوان کرد: اینکه این طرح در صورت اجرای صحیح آمار چکهای برگشتی را کاهش میدهد درست است لیکن در شرایط حاضر از زیر ساخت مناسب برخوردار نبوده و بانکها را با مشکلات زیادی مواجه نموده است . که اجرای زودهنگام آن منافع ذینفعان را به مخاطره می اندازد.

 

وی به یکی از ثمرات این طرح اشاره و تصریح کرد: دراین صورت هیچ کسی نمی تواند ازچندین بانک،بدون شفافیت مالی دسته چک دریافت کند و بسیاری از گلوگاه‌های افزایش چک برگشتی بسته خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات

آخرین اخبار