استاندار قزوین:

کدخبر: 110

استاندار قزوین گفت: برای احیای دشت قزوین می‌توان از روش‌های مانند جایگزینی کشت محصولاتی از جمله زعفران و انگور به جای صیفی‌جات که محصولات پر مصرف آبی هستند استفاده کرد.

به گزارش قزوین خبر به نقل از فارس، مرتضی روزبه ظهر امروز در نمایشگاه صنعت آب در شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به ضرورت ارائه الگوی صحیح مصرف و جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب اظهار داشت: بحران آب جدی است و همه باید آن را جدی بگیرند.

وی با اشاره به دلایل کاهش ذخایر آبی در استان بیان داشت: در سا‌ل‌های گذشته برداشت‌های بی‌رویه زیادی صورت گرفته و حفر چاه‌های مجاز و غیر مجاز نیز به افت شدید سطح آب در استان قزوین دامن زده است.

استاندار قزوین با اشاره به ضرورت نظارت بیشتر بر چاه‌های حفر شده تصریح کرد: باید در برخورد با افرادی که اقدام به حفر چاه‌های غیر مجاز می‌کنند برخورد لازم صورت گرفته و جدی تر وارد شد.

روزبه عنوان کرد: البته با توجه به اهمیت این موضوع و بحران آب مطلوب است خود مردم نیز نقش نظارتی داشته و در این مسئله احساس مسئولیت کنند.

استاندار قزوین یادآور شد: فرهنگ‌سازی و ارتباط مستقیم با کشاورزان و بهره‌برداران از عواملی است که می‌تواند جلوی سوء استفاده و برداشت‌های بی‌رویه را بگیرد که این نکات باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تأکید کرد: قدمت و کثرت مطالعات صورت گرفته بر روی منابع و صنعت آب استان قزوین در سال‌های گذشته قابیل توجه است و امروز باید با انجام مطالعات منسجم و گسترده کمبود آب در استان را برطرف کرد.

روزبه ضمن تأکید بر جدی گرفتن بحران کم‌آبی در استان قزوین خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز در تمام بخش‌ها با وجود مطالعات صورت گرفته با مشکل کمبود منابع آب در استان قزوین روبرو هستیم که راه برون‌رفت از این شرایط نیز اتخاذ اقدامات عملیاتی و همچنین تمهیدات جدید است.

استاندار قزوین ادامه داد: با توجه به این نکته که قیمت تمام شده آب در کشور ما بسیار بالاست باید با افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی از اسراف آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به راهکارهای احیای دشت قزوین عنوان کرد: برای احیای دشت قزوین می‌توان از روش‌های مانند جایگزینی کشت محصولاتی از جمله زعفران و انگور به جای صیفی‌جات که محصولات پر مصرف آبی هستند استفاده کرد.

ارسال نظرات

آخرین اخبار