نداشتن مکان مشخص یکی دیگر از مشکلات این موسسه است؛ بسیاری از پزشکان، مشاوران و سایر خیرین برای همکاری و خدمت رسانی به مجموعه اعلام آمادگی کرده اند که متاسفانه نبود فضایی مناسب جهت ارائه این کمک ها یکی از دغدغه های مسوولین خانه مهرعلی می باشد که امید است با همراهی و مشارکت نیکوکاران استان این مساله نیز رفع شود.

به گزارش سرویس اجتماعی قزوین خبر؛ موسسه خانه مهر علی (ع) مرکز فعالیت هایی از قبیل کلاس های آموزشی، تحصیلی، هنری، فرهنگی و ورزشی است که با کمک های مردم نیکوکار و تلاش نیروهای جوان و داوطلب اداره می گردد.

مجموعه ای که سعی دارد با ایجاد ارتباط مستقیم با کودکان کار و خیابان حداقل نیازهای آن ها را در زمینه های فوق برطرف نماید که این امر جز با همکاری و مشارکت خیرین امکان پذیر نخواهد بود.

این خانه به رسم سه سال گذشته خود، در روزهای پایانی سال با فروش وسایل هفت سین در چهارراه محمدرسول الله به استقبال بهار رفت که به همین مناسبت گفت و گویی اختصاصی داشتیم با مسوول خانه مهر علی (ع) که در ادامه متن این صحبت را می خوانیم :

سه سال پیش با تماشای بچه های کار که در چهارراه ها و بازار دست فروشی می کردند به فکر آموزش و تحصیل آن ها افتادم چرا که اکثریت آنان از سن تحصیلی شان می گذشت و بعضی حتی 15 ساله بودند در حالیکه سواد خواندن و نوشتن نمی دانستند.

با کمک چند تن از دوستان و با همکاری حسینیه حلیمه خاتون، از این بچه ها برای آموزش و تحصیل دعوت کردیم و در ابتدا با 12 کودک کار شروع به فعالیت کرده که عصرهای سه روز در هفته را توسط دانشجویان و دبیران بازنشسته آموزش می دیدند؛ در ابتدا به علت محدودیت مکان و هم چنین کمبود نیرو تنها دو درس فارسی و ریاضی را آموزش می دادیم.

پس از 9 ماه فعالیت در حسینیه حلیمه خاتون به چهارانبیا نقل مکان کرده، چهار ماه هم در آن جا بودیم سپس یک هفته در پارکینگ خانه یکی از دوستان و مدتی هم جای دیگر که نهایتا دبستان دکتر مافی در خیابان تهران قدیم را برای چهار روز در هفته، از شنبه تا سه شنبه اجاره کردیم؛ با آمدن به این مکان و افزایش نیروی مدرس به آموزش درس های دیگری چون قرآن، علوم و اجتماعی پرداختیم.

در طی این سه سال با تبلیغات خود کوکان، سایر دوستان آن ها نیز از مجموعه استقبال کردند که سال جاری تعداد دانش آموزان مدرسه بچه های آسمان به 138 نفر رسید که حدود 35 نفر از این تعداد را دختران و مابقی را پسرها تشکیل می دهند.

ما خانواده های آن را از نزدیک دیده ایم، اکثر این کودکان مسوولیت یک زندگی را بر عهده دارند چرا که پدران آن ها به جهت فشار بالای کاری، ناتوان و از  کار افتاده شده اند؛ در واقع کمک به این بچه ها خدمت رسانی به خانواده های آن ها محسوب می شود.

فشارهای مالی یکی از مشکلات بزرگ مجموعه به خصوص در روزهای اول راه اندازی آن بود؛ ما از ابتدا وعده ی خوراکی زنگ های تفریح را به بچه ها داده بودیم، تهیه اغذیه 138 دانش آموز برای چهار روز در هفته، تامین لوازم التحریر و پوشش مناسب تحصیلشان فشارهای اقتصادی بود که البته به حمایت مردم خیر استان تا حدودی رفع شد.

از جمله این کمک رسانی ها مهر ماه امسال توسط یکی از نیکوکارانی که تامین هزینه کوله پشتی های بچه ها را متقبل شده بود، انجام شد؛ ذوق این دانش آموزان برای انداختن کوله هایشان تماشایی بود، این بچه ها حتی از دست گرفتن یک مداد هم هیجان زده می شوند چراکه این داشته ها روزی خواسته و آرزویشان بود که همیشه در حسرت آن بوده اند.

نداشتن مکان مشخص یکی دیگر از مشکلات این موسسه است؛ بسیاری از پزشکان، مشاوران و سایر خیرین برای همکاری و خدمت رسانی به مجموعه اعلام آمادگی کرده اند که متاسفانه نبود فضایی مناسب جهت ارائه این کمک ها یکی از دغدغه های مسوولین خانه مهرعلی می باشد که امید است با همراهی و مشارکت نیکوکاران استان این مساله نیز رفع شود.

متاسفانه عدم فرهنگ صحیح در برخورد با این کودکان کار، حضور آن ها را در محیط های اجتماعی با مشکل روبرو می کند، برای مثال تماشای این بچه ها در فضاهایی چون رستوران و پارک آزار دهنده است و عزت نفس آن ها را خدشه دار می کند بنابراین ترجیح ما انجام اقدامات مختلف پزشکی، بهداشتی، آموزشی و... در محیط مشخصی می باشد.

یکی از نکات حائز اهمیت مرزبندی موسسات خیریه متفاوت در استان است که هر یک با آرامان و هدف مخصوص به خود شکل گرفته اند به طور مثال بعضی از این مجموعه ها تمرکز خود را به شادی و بازی کودکان اختصاص داده اند و این در حالی است که مجموعه خانه مهرعلی (ع) با هدف ارتقای سطح علمی بچه های کار و آموزش به آن ها ایجاد شده است، بنابراین می بایست از یکسان و شبیه سازی این گونه مجموعه ها خودداری شود.

البته این خانه هم در کنار مسائل درسی به تفریح و مسائل فرهنگی کودکان نیز توجه می کند که استخرهای تابستانه، سینما، پیک نیک، کلاس های فوتبال پسرها و چرم دوزی دختران نمونه هایی از این قبیل است.

یکی دیگر از مسائل مورد توجه مجموعه حفظ عزت نفس و کرامت  بچه ها می باشد به این معنی که هرچند آن ها متعلق به خانواده های محرومی هستند اما ما حق کوچک ترین بی احترامی حتی هنگام هدیه دادن به آن ها را نداریم، مسوولین این خانه کادوهای خود را به بهانه های مختلفی چون روز دانش آموز، عید و مناسبت هایی از این دست به بچه ها عرضه می کنند.

به همین منظور و برای تامین هزینه های خرید بچه ها، سالی دومرتبه بحث فروشندگی در چهارراه محمدرسول الله را داریم که یک مرتبه آن پایان شهریور ماه هر سال به جهت خرید لباس زمستانه انجام می شود چرا که این بچه ها به لحاظ پوششی به خصوص در زمستان بسیار فقیر هستند و بار دیگر آن در روزهای پایانی سال برای خرید عیدی های بچه ها انجام می گردد.

یکی دیگر از دغدغه های مسوولین این خانه عدم توانایی لازم چه از جهت مالی و مکانی و چه از جهت نیروهای متعهد برای حمایت بچه های جدیدالورود است، دی ماه امسال مدرسه بچه های آسمان با جمع زیادی از متقاضیانی همراه بود که خواستار تحصیل و آموزش بودند اما نبود امکانات مناسب موجب عدم پذیرش آن ها و شرمندگی ما شد که البته قول ثبت نام مهر ماه سال آینده را به آن ها داده ایم چرا که با بالا رفتن مقطع تحصیلی، دانش آموزان دوره پنجم ابتدایی مدرسه را ترک و فضا و پتانسیل لازم برای سایر بچه ها فراهم می شود.

عده ای از بچه ها پس از پایان دبستان برای ادامه تحصیل وارد مدارس دولتی شده و عده ای دیگر به جهت مناسب نبودن سنشان برای تحصیل در اینگونه مدارس پس از یک آزمون جامع به حوزه های شبانه منتقل می شوند که هرینه های آموزش آن ها را هم چنان موسسه برعهده می گیرد.

در طی سه سال گذشته نیروهای داوطلب مردمی به صورت آشنایی های تصادفی و تبلیغات چهره به چهره که آن هم از سوی از خود مردم انجام می گیرد وارد مجموعه شده و همکاری های مادی و معنوی داشته اند، در واقع خانه مهرعلی (ع) تنها با حمایت های مردمی و بدون هیچ گونه تبلیغات خاص و حمایت های دولتی مشغول به فعالیت می باشد.

اما یکی دیگر از نکات مورد توجه، روانشناسی این کودکان است چراکه به دلیل ضربه های روحی که در محیط خانه و کار به آن ها وارد شده است، به شدت منزوی و غیر اجتماعی هستند تا آن جا که در روزهای اول به تمام محبت های ما مشکوک بوده اند و خوشبختانهامروز پس از تعاملات زیادی موفق به مهار خشونت های آنها و تامین فضای امن و آرامی برایشان شده ایم.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار