در پایان هفته وکیل مدافع :

کدخبر: 438

بانوان وکیل با توجه همه جانبه به حمایت از حقوق زنان و کودکان، فعالیت گسترده ای داشته و حتی اقدام به برگزاری همایشی در این راستا کرده و درصدد هستند تا در آینده با برگزاری کلاس های رایگان حقوق خانواده، موجب حفظ بنیان خانواده، حمایت از آن ها و کودکان بیشتر شوند.

به گزارش سرویس اجتماعی قزوین خبر؛ در دوره ی صدرات مرحوم مصدق با حمایت همه جانبه اقشار مردم لایحه ی استقلال کانون وکلا تصویب شد. کانون وکلا در حال حاضر با قوه ی قضاییه در تعامل و همکاری می باشد.

به مناسبت هفته ی وکیل مدافع خبرنگار قزوین خبر؛ گفت و گویی  داشت با مهسا کیال، وکیل پایه ی یک دادگستری که در ادامه می خوانیم: 

 

قزوین خبر؛ لطفا از تاریخچه و علت نامگذاری این هفته به عنوان هفته وکیل مدافع بگویید.

کیال؛ تاریخ استقلال وکلا به زمانی برمی گردد که موضوع استقلال وکیل به عنوان یکی از مسایل دادرسی عادلانه و حمایت همه جانبه از حقوق مردم اثبات شد که به همین خاطر از هنگام به وجود آمدن نهاد وکالت همواره سلطنت و پادشاهی با استقلال وکیل مخالف بودند.اما در دوره ی صدارت مرحوم مصدق با حمایت همه جانبه اقشارمردم، لایحه ی استقلال کانون وکلا پس از چندین دهه حق طلبی به تاریخ هفت اسفند یک هزار و سیصد و سی و دو به تصویب مجلس رسید، و از آن زمان تاکنون نهاد وکالت بدون وابستگی به هیچ ارکان و قدرتی و به صورت کاملا مستقل به دفاع از حقوق مردم می پردازد.

 

قزوین خبر؛ میزان استقلال وکلا در دهه ی اخیر را چگونه ارزیابی می کنید.

 کیال؛ استقلال وکلا همواره طی این سال ها در فراز و نشیب بوده،ولی همیشه با استقامت وکلا و حمایت همه جانبه اقشار مردم دچار خدشه نشده و ان شاء الله نخواهد شد.

زیرا طبق قانون اساسی به خصوص باب حقوق ملت، داشتن وکیل مستقل از حقوق اساسی هر ایرانی به شمار می رود و حمایت از وکیل مستقل همواره سرلوحه قانون اساسی در راستای کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 

قزوین خبر؛ آیا استقلال کانون وکلا منافاتی با اصل نظارت دارد؟

کیال؛ کانون وکلا در حال حاضر با قوه ی قضاییه در تعامل و همکاری می باشد، و این موضوع باعث شده تا در برخی موارد از جمله در خصوص تایید صلاحیت کاندیدای انتخاباتی هیئت مدیره کانون های وکلای سراسر کشور و همچنین در دادگاه های انتظامی در خصوص شکایت از تصمیم های هیئت مدیره اعضای محترم قضایی از حیث نظارت و تصمیم گیری با کانون های وکلا تعامل داشته باشند،گرچه این موضوع با نظارت مداخلهگرانه که همکاران را از محدود کردن استقلال وکلا بیمناک می کند و درلایحه ی جامعه ی وکالت به آن اشاره شده بسیار متفاوت است.

در لایحه ی جامعه ی وکالت که کانون های وکلا آن در راستای حمایت از استقلال وکلا نمی بینند،مواردی درج شده است که باعث حضور، دخالت و تصمیم گیری افرادی به غیر از جامعه ی وکلا در نهادهای تصمیم گیری کانون وکلا خواهد شد، که این امر کاملا مغایر با اصول قانون اساسی اسناد و میثاق های بین المللی موارد احترام نظام جمهوری اسلامی و اساس حقوق شهروندی می باشد.

 

قزوین خبر؛ نظر شما راجع به فعالیت وکیلان خانم در راستای حمایت از بانوان چیست؟

 کیال؛ همیشه باید در بین نهاد های حمایت کننده از زنان، کسی وجود داشته باشد که بیشتر اوضاع و احوال شرایط زنان را درک می کند و اساسأ هیچ کس بهتراز یک خانم مشکلات و دغدغه های زنان را نمی تواند متوجه باشد.

به همین علت این موضوع مورد اهمیت هیئت مدیره کانون وکلا بود و با تلاش های بسیاری که صورت گرفته و با حضور زنان وکیل که دغدغه ی اجتماعی دارند بیشتر و موثر تر شده است.به عنوان مثال کمیته ی بانوان که در راستای حمایت از دغدغه های زنان تشکیل شده است؛ کمیته ی کودکان در راستای مادران تک والد که در خصوص گرفتن شناسنامه برای فرزندانشان در تعامل با بیمارستان و بهزیستی اقدامات بسیار مثبت انجام گرفته که تمامأ رایگان بوده و وکلای بانو وقتشان را صرف این امر کرده اند.

کانون وکلا همکاری بسیار صمیمانه ای نیز با مدیرکل زنان و کودکان دادگستری قزوین داشته و حتی بعضأ وکالت های رایگان از زنان دارای مشکل خاص و حتی برخی نوجوانانی که به دلیل مشکل بزهکاری در کانون اصلاح وتربیت بوده اند،حمایت کرده است.

بانوان وکیل با توجه همه جانبه به حمایت از حقوق زنان و کودکان، فعالیت گسترده ای داشته و حتی اقدام به برگزاری همایشی در این راستا کرده و درصدد هستند تا در آینده با برگزاری کلاس های رایگان حقوق خانواده، موجب حفظ بنیان خانواده، حمایت از آن ها و کودکان بیشتر شوند.

مسلما حضور موثر و مفید بانوان وکیل درعرصه ی وکالت راهگشای بسیاری از مشکلات جامعه خواهد بود.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار