پای حرف های یک مهندس

کدخبر: 405

بسیاری از فارغ التحصیلان برجسته و بااستعداد مهندسی به دلیل مشکلات صنعت نتوانستند به حق و جایگاه خود در جامعه دست یابند و به قول معروف به مشاغل کاذب روی آورده اند و از طرفی گروه دیگری از مهندسین...

به گزارش سرویس اجتماعی قزوین خبر؛ تقویم پر است از گرامی داشت روزها، شخصیت ها و رخدادهای مهمی که بعضی را از حفظیم، همچون سیزده بدر ! ،22 بهمن، 30 آذر (شب یلدا)، سه خرداد و بعضی را گاهی ساده از کنارشان عبور می کنیم، در حالیکه یادمان می رود گاهی بیش از یک تقویم نگار می ارزند و باید بها داده شوند و البته بعضی دیگر از این روزنگارها به جهت اختصاصی بودن، برای یک قشر خاصی، پر اهمیت و ماندگار می شود.

روزی که می توان آن را جشن گرفت، بودنش را یادآوری کرد و در ورای آن به نمایش شخص ها، دیدگاه ها و نقد ها پرداخت.

پنجم اسفند یکی از همان روزهای ماندگار است، البته برای قشر مهندسین جامعه.

به همین مناسبت پای حرف های مهندسی نشستیم که پر از دغدغه است برای جوان دانشجو و مهندس امروز.

حسین درگی؛ متولد سال 1354 در قزوین.

dargi1

بزرگ شده شهرصنعتی البرز است، به تناسب شغل پدر از همان کودکی با محیط کارخانه آشنا می شود.دانشگاه را با رشته مهندسی صنعت نساجی آغاز می کند و در ادامه با کسب رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد، وارد دانشگاه امیرکبیر می شود.

سال 86 با اقتدا به آرمان هایش وارد فعالیت های اجتماعی و انتخابات مجلس می شود و در پی عدم موفقیت در آن، مجددا سال 90 شانس خود را می آزماید که نتیجه به صورت قبل حاصل می شود و درگی راهی به مجلس پیدا نمی کند.

متن گفت و گو با وی را در ادامه می خوانیم:

 

قزوین خبر- جناب مهندس درگی شما وضعیت جامعه مهندسی امروز را چطور ارزیابی می کنید؟

درگی- وضعیت جامعه مهندسی متاثر از وضعیت جامعه و اقتصاد کشور می باشد و زمانی که کار و صنعت فعال شد، این قشر از جامعه نیز به تناسب آن پویا و فعال خواهد شد که متاسفانه امروز جامعه مهندسی مورد غفلت قرار گرفته که این خود ناشی از فرهنگ عمومی جامعه می باشد که به سمت خاموشی در صنعت و تولید سوق پیدا کرده است.

dargi3

در این میان بسیاری از متخصصین که از اهالی مسکوت و بدون ارتباطات قوی اجتماعی می باشند، در جای مناسب خود قرار نگرفته و در مقابل نیروهای غیر متخصص با شعار و رابطه، جایگاه های تکنسین ها ر اغصب کرده اند که مهندسین و جامعه هر دو در ایجاد این مساله نقش دارند و نگاه نامناسب جامعه موجب حرکت دادن فضای مهندسین به سمت یک آنتروپی شده است.

 

قزوین خبر-  آیا شما قائل به طبقه بندی در قشر مهندس هستید؟ به طور مثال به این صورت که عده ای از مهندسین با استعداد تر در جایگاه خود قرار گرفته و درآمدزایی می کنند و عده ای دیگر به شغل های کاذب روی آورده اند.

درگی- خیر؛ بنده به این معنا طبقه بندی خاصی قائل نیستم چرا که بسیاری از فارغ التحصیلان برجسته و بااستعداد مهندسی به دلیل مشکلات صنعت نتوانستند به حق و جایگاه خود در جامعه دست یابند و به قول معروف به مشاغل کاذب روی آورده اند و از طرفی گروه دیگری از مهندسین - بعضی بدون بهره هوشی خاص- درخشش خوبی در محیط عملی خود داشته اند بنابراین می بایست موانع سرمایه گذاری و توسعه صنعت، همچون خرید و فروش ها، اجرای طرح ها و عدم ثبات اقتصادی را ازمیان برداشت.

علاوه بر این ها ارتباط دولت و صنعت محدود است که می بایست درصدد قوی تر شدن آن برآمد که تشکیل شورای خصوصی که در این اواخر انجام شده است، یکی از اقدامات مناسب در این زمینه است.

 

قزوین خبر- ارتباط علم دانشگاهی و علم عملی محیط کار را چگونه می بینید؟

درگی- علم دانشگاهی تنها 20 درصد از علم عملی را شامل می شود بدین معنا که یک مهندس پس از فارغ التحصیلی تنها سواد 10 الی 20 در صد از دستگاه ها و محیط کاری را دارا می باشد و 80 الی 90 درصد آن در همان زمان اشتغال بدست می آید و پس از آن مهندس با کسب تجربه، تبدیل به یک تکنسین متخصص می شود.

درس های دانشگاه، تئوری های پیش زمینه ای هستند؛ به روز رسانی دستگاه ها در صنعت های پیشرفته موجب عدم شناخت درست یک مهندس تازه فارغ التحصیل شده نسبت به تجهیزات محیط کاری می شود.

 

قزوین خبر- با توجه به اینکه کارآفرینی یکی از بحث های داغ امروز دانشگاهیان می باشد، نظر شما نسبت به این موج ایجاد شده در میان دانشجویان فارغ التحصیل چیست؟

درگی- به لحاظ روانشناختی، انسان ها شخصیت های گوناگونی دارند و براساس همین موضوع نمی توان انتظار داشت که همه ی دانشجویان در زمینه کارآفرینی توانمند و متخصص باشند درواقع هنر کارآفرینی را باید از همان کودکی  در تربیت نهادینه کرد.

علاوه بر این ها کسانی هم که از این توانایی برخوردار می باشند امروز به دلیل شرایط سخت اقتصادی و خطرپذیری سرمایه گذاری امکان کارآفرینی درست و مناسب را ندارند پس تنها توانمند کردن اشخاص کافی نیست و باید شرایط محیطی را نیز برای این امر مهیا کرد.

امروز می بایست مدیریت جهادی داشت و البته فضای مناسب و کارخانه ای را برای اشتغال جوانان فارغ التحصیل ایجاد نمود و علاوه بر آن هزینه های هنگفت سمینارهای متعدد آموزش کارآفرینی را صرف ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی جوانان کرد.

dargi2

قزوین خبر- آینده دانشجویان مهندسی امروز را چگونه می بینید؟

درگی- دانشجویان نبایست به لحاظ شرایط دشوار اقتصادی امروز ناامید باشند چرا که خداوند با گمان بنده خود همراه است؛ جوانان باید بدانند که شرایط امروز سخت تر از شرایط امریکای سال های 1920 تا 1930 نیست و این بحران با مقاومت و تلاش به پایان خواهد رسید.

پوچ انگاری از زمینه های هدر رفت انرژی و افسردگی می باشد که در پی آن تحقق خواسته های دشمن انجام می شود.

بنابراین جوان امروز می بایست با امید به دنبال کار برود تا در صاحب کار هم انگیزه و رغبت پذیرش را ایجاد کند و به خاطر داشته باشد که در این سرزمین از واردات بسیاری به جهت توانمندی جوانان همین مرز و بوم جلوگیری شده است.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار